آنفولانزا در کودکان، از مسائلی است که والدین با شروع پاییز با آن سروکار دارند، مخصوصاً اگر فرزندشان دانش‌آموز باشد. کودکان مدرسه‌ای معمولاً این بیماری را در مدرسه از هم‌کلاسی‌های خود می‌گیرند. آنفلوانزا عفونت تنفسی بسیار مسری ناشی از ویروس آنفلوانزا است. آنفلوانزا بدون عارضه در بیشتر افراد از جمله کودکان 3 تا 7 روز طول می کشد. با این حال، سرفه و احساس ضعف یا خستگی می‌تواند دو هفته یا بیشتر طول بکشد. اگر کودک از آنفولانزا و علائم ناخوشایند آن رنج می‌برد، شما باید به دنبال راهکارهای پزشکی باشید. متخصص اطفال، گزینه‌های درمانی را در اختیارتان می‌گذارد. این گزینه‌ها شامل دارو برای تب در کودکان و داروهای ضد ویروس می‌باشند. واکسن آنفولانزا نیز می‌تواند از به وجود آمدن آن جلوگیری کند و یا از شدت آن بکاهد. در ادامه این مقاله از مرکز پارسیان مهرپرور به بررسی جامع موارد فوق می پردازیم.

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک عفونت تنفسی است که توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود. از آنجایی که ویروس‌های آنفولانزا – اغلب از سالی به سال دیگر تغییر می‌کنند – مصونیت نسبت به آنفولانزا (یا محافظت در برابر) طولانی نیست. به همین دلیل است که افراد می توانند بیش از یک بار به آنفولانزا مبتلا شوند. در ایران این بیماری بین کودکان با شروع فصل مدارس شدت می گیرد. عفونت با انتقال ویروس از کودک به کودک، به سرعت می‌تواند در میان کودکان گسترش یابد. زمانی که کودک مبتلا به آنفولانزا شروع به سرفه یا عطسه می‌کند، ویروس وارد هوا شده و افراد و کودکان نزدیک او، امکان دارد این ویروس را تنفس کنند.

همچنین این ویروس امکان دارد زمانی منتشر شود که کودک شما سطح سخت آلوده، مانند دستگیره‌ی در را لمس می‌کند و سپس دست یا انگشتان خود را بر روی دهان یا بینی خود می‌گذارد یا چشمان خود را می‌مالد. آنفولانزا در فصل آن که از پاییز شروع شده و در بهار تمام می‌شود، شیوع بیشتری دارد. زمان شیوع یا اپیدمی بیماری آنفولانزا معمولاً در طول ماه‌های فصل زمستان می‌باشد و این بیماری بخصوص کودکان پیش دبستانی یا در سن مدرسه را درگیر می‌کند که به راحتی درمان می‌شود.

نشانه‌ها و علائم آنفولانزا در کودکان

آنفولانزا در کودکان معمولاً با سرماخوردگی در کودکان اشتباه گرفته می‌شود. علائم آنفولانزا معمولاً شدیدتر از سرفه و عطسه‌ی معمولی ناشی از سرماخوردگی می‌باشد. این علائم، که غالباً دو روز بعد از روبه رو شدن با ویروس پدیدار می‌شوند، شامل موارد زیر می‌باشند:

نشانه های آنفلوآنزا | خدمات پرستاری و مراقبتی پارسیان مهرپرور

علائم و نشانه های آنفولانزا در بزرگسالان و کودکان

ضعف سرفه اسهال گلودرد
خستگی سرگیجه گوش درد درد عضلات
تب و لرز در کودکان آبریزش بینی تهوع و استفراغ سردرد در کودکان
بی اشتهایی در کودکان

نوزادانی که مبتلا به آنفولانزا هستند امکان دارد ناگهان شروع به نق زدن و داد و بیداد کنند یا اینکه فقط حالشان خوب نباشد.

تفاوت ها و شباهت های بیماری آنفولانزا ، سرماخوردگی و کرونا در کودکان

سرماخوردگی ، کرونا و آنفولانزا در کودکان نشانه‌های متفاوتی دارد. سرماخوردگی یک بیماری نسبتاً بی ضرر می‌باشد و پس از گذشت مدت زمانی خود به خود درمان می‌شود، گرچه گاهی وقتها می‌تواند به عفونت ثانویه مانند عفونت گوش در کودکان منجر شود. آنفولانزا می‌تواند به عوارضی مانند ذات الریه و حتی مرگ بیانجامد. آنچه به نظر یک سرماخوردگی ساده می‌رسد، در واقع می‌تواند آنفولانزا باشد. درباره‌ی تفاوت‌های این دو بیماری آگاه شوید:

کروناویروس (covid-19) در کودکان

سرماخوردگی در کودکان

آنفولانزا در کودکان

مدت زمان علائم 7 تا 25 روز کمتر از 14 روز
سرفه رایج ( معمولاً خشک ) رایج ( خفیف ) شایع، ممکن است شدید شود
خس خس سینه ندارد ندارد نادر
تنگی نفس گاهی اوقات ندارد نادر
درد قفسه سینه گاهی اوقات ندارد نادر
تنفس سریع گاهی اوقات ندارد نادر
عطسه ندارد رایج گاهی
آبریزش بینی نادر رایج گاهی
گلودرد گاهی اوقات رایج شایع
تب رایج در صورت وجود کوتاه مدت است بالا (37.7 – 38.8 درجه) 3 الی 4 روز طول می­ کشد
احساس ضعف و خستگی گاهی اوقات گاهی اوقات شدید، 2 تا 3 هفته طول می‌کشد
سردرد گاهی اوقات نادر شدید
بدن درد گاهی اوقات رایج متداول، اغلب شدید
اسهال و استفراغ گاهی اوقات نادر گاهی در کودکان
لرز گاهی اوقات ندارد شایع
کاهش حس چشایی و بویایی گاهی اوقات نادر گاهی

توضیحات جدول :

• علائم شما ممکن است متفاوت باشد (اطلاعات در زمینه بیماری کرونا در حال تکمیل شدن می‌باشد)
  • سرماخوردگی نیز می‌تواند باعث آسم شود و در اینصورت بیمار تنگی نفس، درد قفسه سینه و تنفس سریع را نیز تجربه خواهد کرد.

منبع : WHO و CDC

درمان سریع آنفولانزا در کودکان

درمان سریع آنفولانزا در کودکان به سن آن‌ها، وضعیت سلامت عمومی‌شان و همچنین شدت آنفولانزا بستگی دارد. برخلاف تصور خیلی از ما، آنتی بیوتیک در درمان سریع آنفولانزا در کودکان مؤثر نیست.

پس سریعترین راه درمان آنفولانزا چیست؟

در واقع روش سریعی برای درمان آنفولانزا در کودکان وجود ندارد! گاهی حتی نمی‌توان آنفولانزا را با دارو درمان کرد زیرا باید طول درمان طی شود و این طول درمان حداقل 4-5 روز می‌باشد. داروها معمولا علائم آنفولانزا را تسکین می‌دهند و بیماری پس از گذشت چند روز بهبود پیدا می‌کند. بهترین روش و سریعترین راه درمان آنفولانزا استراحت، نوشیدن مایعات فراوان و در صورت مشاوره با پزشک اطفال، داروهای ضد ویروسی و مسکن است و این داروها بیشترین استفاده را برای درمان سریع آنفولانزای کودکان دارند.

بهترین دارو برای آنفولانزا در کودکان

برای کاهش علائم آنفولانزا در کودکان، پزشکان از داروهای مختلفی استفاده می‌کنند. ممکن است برای تسکین درد و تب داروهایی مانند استامینوفن یا ایپوپروفن تجویز شود. از آن‌جایی که آنفولانزا یک بیماری ویروسی می‌باشد برای درمان آن از برخی داروهای ضد ویروسی مانند (اسلتامیویر فسفات، زانامیویر، پرامیویر، بالوکساویر ماربوکسیل) استفاده می‌شود.

درمان فوری آنفولانزا | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

درمان خانگی آنفولانزا در کودکان و بزرگسالان

• مصرف آب زنجبیل و عسل مفید است.
  • شلغم پخته تسکین دهنده می‌باشد.
  • مصرف عسل طبیعی خواص زیادی دارد.
  • سوپ مرغ برای درمان آنفولانزا مفید می‌باشد.
  • مصرف چای سبز در دوره آنفولانزا مفید است.
  • سیر و پیاز خام ضد ویروس و ضد باکتری هستند.
  • مصرف ماست ترش به بهبود دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  • مصرف غذاهای حاوی زینک : ماهی، میگو، سیر، حبوبات، گوشت قرمز، سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج
  • مصرف ویتامین c به افزایش مقاومت بدن کمک می‌کند.( پرتقال، نارنگی و گریپ فروت و فلفل سبز و جوانه های تازه )
  • ترکیب دمنوش چهار گیاه { گل ختمی + گل پنیرک + پولک و کاکوتی} می‌تواند یک آنتی بیوتیک موثر و بی عارضه و سریع الاثر مورد استفاده قرار بگیرد.

عوارض آنفولانزا در کودکان

در بچه‌های کوچک، آنفولانزا می‌تواند باعث خروسک در کودکان (عفونت گلو و تارهای صوتی که باعث گرفتگی صدا و سینه، سرفه‌ی بلند و تنفس صدادار می‌شود) ذات الریه، عفونت ریه و برونشیت (عفونت راه‌های هوایی کوچک که به خس خس کردن ریه‌ها و تنفس دشوار منجر می‌شود) شود. آنفولانزا می‌تواند سیستم ایمنی بدن کودک را ضعیف کند و به عفونت‌های باکتریایی، عفونت گوش، ریه (پنومونی) یا سینوس‌ها (سینوزیت)بیانجامد.

چه افرادی بیشتر در معرض خطرات عفونت آنفولانزا هستند؟

هرکس می‌تواند به آنفولانزا مبتلا شود و این موضوع ربطی به شرایط و یا سن و سال او ندارد اما به طور کلی افراد بالای 65 سال با بیماری‌های مزمن مثل آسم ، دیابت و یا بیماری‌های قلبی، خانم‌های باردار، کودکان زیر 5 سال و زیر 2 سال در معرض بیشتری هستند و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز بیشتر از بقیه در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

آنفولانزا در کودکان چقدر طول می‌کشد؟

پس از گذشت پنج روز، تب و دیگر علائم آنفولانزا معمولاً ناپدید می‌شوند. سرفه و عطسه در بیماران امکان دارد ادامه داشته باشد. تمامی علائم پس از یک یا دو هفته از بین می‌روند. اگر آنفولانزا در کودکان بصورت جدی درمان نشود ممکن است به پنومونی بیانجامد.

درمان آنفولانزا | خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

چگونگی منتشر شدن آنفولانزا و پیشگیری از آنفولانزا

ویروس‌های آنفولانزا در بینی و گلو یافت می‌شوند. آنفولانزا در کودکان امکان دارد از خواهر ، برادر، پدر و مادر سرایت پیدا کند. میکروب‌ها معمولاً به یکی از سه روش زیر منتشر می‌شوند:

• بعضی از میکروب‌ها از طریق هوا و در زمانی که فرد و کودک سرفه یا عطسه می‌کند پخش میشود. قطرات که در اثر عطسه یا سرفه‌ی یک فرد وکودک امکان دارد به بینی یا دهان فرد دیگر برسد.
  • تماس مستقیم: مانند بوسیدن، لمس کردن یا گرفتن دست‌های یک فرد یا کودک آلوده. اگر ویروس داشته باشید این ویروس در بینی، دهان، چشم‌ها یا بر روی پوست شما قرار دارد. با لمس کردن افراد دیگر، این ویروس را منتقل می‌کنید.
  • تماس غیر مستقیم به معنای لمس کردن چیزی: یک اسباب بازی، دستگیره‌ی در یا دستمال استفاده شده که توسط فرد آلوده لمس شده و میکروب را بر روی خود دارد.بعضی از میکروب‎ها، مثل میکروب‎هایی که باعث سرماخوردگی یا اسهال می‌شوند، می‌توانند برای چند ساعت بر روی سطوح باقی بمانند.

آنفولانزا تا چه مدت مسری است؟

بروز علائم آنفولانزا ممکن است یک تا چهار روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آنفولانزا طول بکشد. در صورت ابتلا به عفونت آنفلوانزا، یک روز قبل از بروز علائم آنفولانزا و پنج تا هفت روز پس از بیمار شدن، احتمال سرایت وجود دارد. مدت زمان سرایت در کودکان کم سن یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است طولانی‌تر باشد.

ویروس آنفلوانزا همچنین می‌تواند تا ۲۴ ساعت در سطوحی مانند دستگیره در و میزها زنده بماند. عمر ویروس‌ها در موادی مانند فولاد ضد زنگ، پلاستیک و سایر سطوح سخت بیشتر است. برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران، مرتباً دستان خود را بشویید و از دست زدن به صورت یا دهان خودداری کنید.

انفولانزا در کودکان چند روز طول میکشد؟

عفونت آنفلوانزا بدون عارضه در بیشتر افراد از جمله کودکان از 3 تا 7 روز ادامه خواهد داشت. با این حال، سرفه و احساس ضعف یا خستگی می‌تواند دو هفته یا بیشتر طول بکشد.

جلوگیری از انتشار آنفولانزا و روش های پیشگیری از ابتلاء

هیچ راه تضمین شده‌ای وجود ندارد (حتی واکسن زدن) که محافظت ۱۰۰% در مقابل آنفولانزا را ایجاد کند. روش‌های زیر احتمال انتشار ویروس‌ آنفولانزا در کودکان را کاهش می‌دهد:

• هرگز دستمال‌های استفاده شده را برندارید.
  • شست و شوی دست ها پس از سرفه یا عطسه
  • کودک مبتلا به آنفولانزا باید در منزل استراحت کند.
  • شست وشوی دست ها قبل از آماده کردن یا خوردن غذا
  • شست و شوی دست‌های کودک بصورت مرتب با آب و صابون
  • ظروف کودک (لیوان‌ها و ظروف غذاخوری) را به صورت مشترک استفاده نکنید.

واکسن آنفولانزا | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

واکسن آنفولانزا

توصیه می‌شود واکسیناسیون آنفولانزا برای هر کودکی که شش ماه یا بیشتر دارد انجام شود. این واکسن از بروز آنفولانزا در کودکان محافظت می‌کند. با اینکه واکسن به طور کامل احتمال بیمار شدن را از بین نمی‌برد، اما کودکی که واکسن زده است، اگر هم آنفولانزا بگیرد با علائم کمتر و ملایم‌تری روبه رو می‌شود. واکسن‌های آنفولانزا به صورت تزریقی در دسترس هستند. این واکسن‌ها شامل ویروس‌های کشته شده‌ی آنفولانزا هستند که باعث ابتلا به این بیماری نمی‌شوند، اما بدن کودک را آماده می‌کند تا اگر با ویروس زنده‌ی آن نوع خاص روبرو شد بتواند با آن مقابله کند. تزریق واکسن آنفولانزا ایمن و اثربخش می‌باشد.

خلاصه مطلب آنفولانزا کودکان

با وجود اینکه آنفلوانزا بیماری شایعی است اما در برخی موارد می‌تواند برای سلامتی افراد خطرناک باشد. اکثر کودکان در عرض یک هفته از آنفولانزا بهبود می یابند. اما ممکن است تا ۳ تا ۴ هفته همچنان احساس خستگی کنند. سرماخوردگی معمولاً خفیف است و اغلب پس از چند روز از بین می رود. آنفولانزا می تواند علائم شدید ایجاد کند و منجر به مشکلاتی مانند ذات الریه و حتی مرگ شود. در صورتی که دارای بیماری زمینه‌ای خاصی هستید در صورت ابتلا به آنفولانزا حتما به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید.

لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

نوشته آنفولانزا در کودکان : علائم آنفولانزا و روش درمان سریع آنفولانزا + بهترین دارو آنفولانز اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.