افتادگی دریچه میترال یکی از مشکلات قلبی رایج است که ممکن است برای بسیاری از افراد ناآشنا باشد. در این مقاله از مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور، به شما در مورد این بیماری اهمیت آن در سلامتی قلبی خواهیم گفت. همچنین، علائم، علت‌ها و روش‌های درمان پرولاپس دریچه میترال را بررسی خواهیم کرد.

دریچه میترال چیست؟

افتادگی دریچه میترال به معنای عدم قدرت دریچه میترال (یا دیسک) قلب به صورت کامل بسته شود است. این دریچه وظیفه مهمی در جلب خون و پمپاژ آن به سایر اندام‌ها دارد. اگر این دریچه صحیح کار نکند و به طور کامل نبسته شود، ممکن است خون به برگشت به عقب در آید و این مشکل معروف به افتادگی دریچه میترال است.

پرولاپس (افتادگی) دریچه میترال چیست؟

پرولاپس (افتادگی) دریچه میترال یک نوع بیماری قلبی است که میزان درگیری قلب با آن در شدت‌هایی متفاوت از خیلی کم، متوسط و شدید متغیر و ناپایدار است.این بیماری امکان دارد با نارسایی دریچه همراه باشد که این نارسایی هم به شکل خفیف، متوسط و شدید بروز میکند. در این بیماری، دیواره دریچه میترال که یکی از دریچه‌های قلب است، مقداری ضخیم شده و در نتیجه، اندازه دریچه نسبت به عمق قلب بزرگ می‌شود و بنابراین مقداری از دریچه تا خورده و حالت پرولاپس پیدا می‌کند.

علت پرولاپس دریچه میترال | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

افتادگی دریچه میترال نوعی بیماری قلبی محسوب می‌شود و نیاز به پیگیری و مراقبت مرتب دارد. افراد و سالمندانی که افتادگی دریچه میترال بدون نارسایی دارند به طور معمول باید هر سه سال یک بار اکو انجام دهند و در صورتی که این بیماری همراه با نارسایی قلبی باشد، بستگی به شدت نارسایی و علایم بیماری هر ۶ ماه تا سالی یک بار نیاز به انجام اکو دارند.

علائم پرولاپس دریچه

  • خستگی و ضعف عمومی: این مشکل می‌تواند به خستگی شدید و ضعف در بدن منجر شود.
  • درد در قفسه سینه: برخی از افراد ممکن است درد و فشار در منطقه قفسه سینه خود احساس کنند.
  • افزایش خلق و خو: این ممکن است با افزایش خلق و خو همراه باشد و باعث اختلال در کیفیت زندگی شود.
  • ضربان قلب نامنظم: افراد مبتلا به پرولاپس دریچه میترال ممکن است به طور متناوب احساس ضربان قلب نامنظم کنند.

علت بروز پرولاپس دریچه قلب چیست؟

در بیشتر موارد، افتادگی این دریچه به دلایل ناشناخته رخ می‌دهد و شاید بتوان گفت که همانند رنگ چشم و قد یک ویژگی ژنتیکی است و به خودی خود بیماری محسوب نمی‌شود. معمولاً افتادگی به دلیل وجود مشکل در بافت متصل کننده دریچه میترال به ماهیچه های قلب رخ می‌دهد. برخی از افراد، با این عارضه متولد می‌شوند و در افراد مبتلا به اختلالات بافت همبند، مانند سندرم مارفان شایع تر است.

علائم افتادگی دریچه قلب | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

انواع افتادگی دریچه میترال

علت پرولاپس دریچه میترال ناشناخته است، اما تصور می‌شود که با وراثت مرتبط باشد. اشکال اولیه و ثانویه پرولاپس دریچه میترال در زیر توضیح داده شده است.

۱. پرولاپس اولیه دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال اولیه با ضخیم شدن یک یا هر دو فلپ دریچه مشخص می‌شود. اثرات دیگر این بیماری شامل فیبروز (ضخیم شدن فلپ‌ها) سطح فلپ، نازک شدن یا طولانی شدن تاندونه‌های وتر و رسوب فیبرین روی فلپ‌ها است. شکل اولیه پرولاپس دریچه میترال اغلب در افراد مبتلا به سندروم مارفان یا سایر بیماری‌های بافت همبند ارثی دیده می‌شود، اما اغلب در افرادی که هیچ نوع بیماری قلبی دیگری ندارند دیده می‌شود.

۲. پرولاپس ثانویه دریچه میترال

در افتادگی دریچه میترال ثانویه، فلپ‌ها ضخیم نمی‌شوند. پرولاپس ثانویه ممکن است به دلیل آسیب ایسکمیک (ناشی از کاهش جریان خون در نتیجه بیماری عروق کرونر) به عضلات پاپیلاری متصل به تاندون‌های وتر یا تغییرات عملکردی در میوکارد باشد. پرولاپس دریچه میترال ثانویه ممکن است در نتیجه آسیب به ساختارهای دریچه‌ای در طی انفارکتوس حاد میوکارد، بیماری روماتیسمی‌قلبی یا کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (زمانی که توده عضلانی بطن چپ قلب بزرگ‌تر از حد طبیعی باشد رخ می‌دهد) باشد. بنابراین تغییر در عمکلرد و ساختار دریچه‌های دیگر قلب نیز می‌تواند باعث بروز پرولاپس شود.

افتادگی دریچه قلب | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

افتادگی دریچه میترال دو نوع دارد. نوع اولیه با ضخیم شدن فلپ همراه است و معمولا ارتباطی با دیگر بیماری‌های قلبی ندارد. نوع ثانویه با ضخیم شدن فلپ‌ها همراه نیست و معمولا از عوارض دیگر بیماری‌های قلبی است.

تشخیص پرولاپس دریچه قلب

تشخیص بیماری های قلبی تقریبا روش مشابهی دارند. برای تشخیص افتادگی دریچه میترال، پزشک معمولا یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و با گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش می‌دهد. اگر پرولاپس دریچه میترال داشته باشید، ممکن است صدای کلیک از طریق گوشی پزشکی شنیده شود. اگر خون از طریق دریچه میترال به سمت عقب نشت کند، ممکن است صدای زوزه (سوفل قلب) نیز شنیده شود.

آزمایشاتی که ممکن است برای کمک به تایید افتادگی دریچه میترال و ارزیابی قلب انجام شود عبارت‌اند از:

  1. ام آر آی قلب
  2. کاتتریزاسیون قلبی
  3. تست های تصویربرداری
  4. اکو قلب یا اکوکاردیوگرافی
  5. تست ورزش یا تست استرس
  6. عکس اشعه ایکس از قفسه سینه
  7. نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (ECG)

درمان پرولاپس دریچه میترال

انتخاب روش درمان، به شدت پرولاپس و اینکه آیا این عارضه سبب ایجاد مشکل شده است، بستگی دارد. افراد مبتلا به پرولاپس خفیف و نارسایی خفیف میترال معمولاً نیازی به درمان ندارند. اما مراجعه منظم به پزشک، جهت ارزیابی دوره‌ای شدت پرولاپس، ضروری است. افراد مبتلا به نارسایی شدید میترال ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. در حین جراحی، دریچه میترال اصلاح یا تعویض می‌شود.

تشخیص پرولاپس میترال | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

ممکن است پزشک تشخیص دهد که لازم است از بعضی داروها استفاده کنیم، از جمله:

  • داروهای کنترل فشار خون
  • داروهای اصلاح کننده ریتم قلب
  • داروهایی که به جلوگیری از ایجاد لخته کمک می‌کنند.

مراقبت های افتادگی دریچه قلب

برای پیشگیری از این عارضه، تکنیک و یا روش خاصی پیشنهاد نشده و معمولاً انجام مداخله خاصی ضرورت ندارد. می‌توان با انجام مراقبت های مناسب به بهبود وضعیت بیمار کمک کرد:

  • مصرف به موقع داروها
  • خواب و استراحت کافی
  • نوشیدن آب به میزان کافی
  • کاهش مصرف مواد کافئین دار
  • کاهش مصرف گوشت قرمز و …
  • استفاده نکردن از سیگار و دخانیات
  • مصرف غذاهای سالم و انجام ورزش های مناسب

درمان افتادگی دریچه میترال | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

عوارض بیماری پرولاپس دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال می‌تواند خفیف یا شدید باشد و حتی گاهی اوقات منجر به مشکلات جدی، از جمله موارد زیر، نیز شود:

  • نارسایی قلب
  • تپش قلب و آریتمی
  • نارسایی شدید دریچه میترال
  • عفونت حاد دریچه قلب (اندوکاردیت)
  • حوادث آمبولیک (حملات گذرای مغزی یا کاهش ناگهانی دید)

خلاصه مطلب پرولاپس دریچه میترال

پرولاپس یا افتادگی میترال که در آن لت‌های دریچه میترال بزرگ می‌شوند و به سمت دهلیز برآمده می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود که دریچه میترال به خوبی بسته نشود و حتی گاهی شاهد برگشت خون در مسیر مخالف هستیم. این بیماری معمولا علائمی ایجاد نمی‌کند. کسانی که علائم دارند ممکن است با درد قفسه سینه و تپش قلب و بی‌نظمی ضربان قلب مواجه باشند. این بیماری در اکثر مواقع نیازی به درمان ندارد، اما اگر شرایط وخیم شود پزشکان از دارو درمانی و روش‌های جراحی مانند ترمیم یا تعویض دریچه برای درمان آن استفاده می‌کنند.

نوشته افتادگی دریچه میترال : علت، علائم و درمان پرولاپس (افتادگی) دریچه قلب اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *