چگونه ترس از آمپول در کودکان را برطرف کنیم؟

ترس از آمپول در کودکان از ترس‌های شایع است که عوامل متعددی در آن دخیل هستند. تقریبا همه افراد چه پیر چه جوان از آمپول بیزار هستند. اما زمانی که این ترس به قدری شدید شود که مانع دریافت واکسیناسیون لازم، تزریق یا آزمایش خون شود آن را به عنوان یک نوع فوبیا شناسایی می‌کنند. ترس و وحشت کودکان از آمپول امری کاملا طبیعی است. به همین دلیل بهتر است قبل از واکسیناسیون یا هر آمپول دیگری کودک را آماده کنید. اگر نتوانید منشأ این ترس‌ها را پیدا کرده و در کودکان رفع کنید، این ترس ممکن است تا سنین بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. در این مقاله از سایت مرکز پرستاری پارسیان مهرپرور قصد داریم علل این ترس شایع، نشانه‌های این ترس و تکنیک‌هایی طلایی برای درمان ترس کودک از آمپول را با شما به اشتراک بگذاریم.

ترس از آمپول یا اشیای نوک تیز چیست؟

سوزن هراسی به فوبیای افراد از نوک تیز سوزن مخصوصا آمپول و تزریق آن به بدن گفته می‌شود. سوزن هراسی یا تریپانو فوبیا (trypanophobia)، ترس شدید و غیر منطقی از اقدامات پزشکی شامل تزریق با سوزن معمولی یا سوزن‌های زیر پوستی است. این اختلال، مراقبت‌های پزشکی لازم برای فرد را با مشکل رو به رو می‌کند. معمولاً در اکثر موارد ترس از سوزن فراتر از یک ترس ساده و پیش پا افتاده‌است.

ترس از آمپول در کودکان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

نشانه‌های ترس از آمپول در کودکان

اکثر کودکان که ترس از آمپول دارند و نمی‌توانند بر ترس خود غلبه کنند، این ترس مانع از انجام واکسیناسیون، تزریق یا عمل خونگیری برای آزمایشات می‌شود. گاه ترس از آمپول در کودکان یا حتی بزرگسالان آنقدر زیاد است که مانع از تزریق به فرد می‌شود. افراد مبتلا به تریپانو فوبیا که حتی در حال فکر کردن به سوزن هستند نیز ممکن است برخی از نشانه‌های زیر را تجربه کنند. علائم حاد ترس از آمپول شامل موارد زیر است:

  • اضطراب
  • سرگیجه
  • بی‌خوابی
  • حمله عصبی
  • افزایش تپش قلب
  • بالا رفتن فشار خون
  • غش کردن / ضعف کردن

چرا باید از ترس از آمپول کودکان جدی گرفت؟

ترس از آمپول در کودکان نیازمند مدیریت و راهکارهای مناسب است، زیرا این ترس می‌تواند تأثیرات منفی بر روی سلامت روانی و جسمی کودک داشته باشد. اگر ترس از آمپول نادیده گرفته شود، ممکن است کودکان از درمان‌های لازم خود دست بکشند، که این موضوع مشکلات بیشتری را برای آنها ایجاد می‌کند. بنابراین، بهتر است از ابتدا این ترس را جدی گرفته و با راهکارهای مناسب به کودکان کمک کنیم که با اطمینان و آرامش به انجام آزمون‌ها و تزریق‌ها بپردازند.

چرا بچه ها از آمپول میترسند؟

ترس از آمپول در کودکان ممکن است ریشه تاریخی داشته باشد. برای درک اینکه علت ترس از آمپول چیست؟ شاید با ذکر یک مثال بهتر متوجه شوید. انسان­‌ها طی تکامل خود در دوره­‌های مختلف تاریخی از ابزارهای تیز مانند نیزه و تیغ همیشه فرار کرده اند. علت این ترس و فرار این است که اشیاء تیز برای آنها نشانه جنگ، تهدید و عامل خونریزی بوده است. روانشناسان معتقدند که ترس از آمپول نیز از همین ترس تاریخی سرچشمه می­‌گیرد.

ترس از سوزن در کودکان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

گاهی ترس از آمپول ممکن است به علت یک تجربه دردناک در کودکی بوده باشد : مثلاً یک بار در کودکی فردی کم‌تجربه به او آمپول زده باشد و او درد زیادی را احساس کرده باشد. کودک در این شرایط تصور می‌کند همیشه آمپول زدن مساوی با تکرار همان میزان از درد است.

10 راه حل از بین بردن ترس از آمپول در کودکان

بهتر است مادر یا پرستار کودک با او صحبت کنند. اگر کودک متوجه شده است که احتیاج است تا آمپول بزند. بهتر است برای کودک توضیح دهید که زدن این آمپول به کودک چه کمکی می‌کند. مطمئن شوید که آنها می‌دانند که این آمپول‌ها چیزی هستند که برای محافظت از آنها مناسب است. هرگز به کودک نگویید آمپول درد ندارد. به کودک توضیح دهید که درد آن به به چه شکل است و چقدر طول می‌کشد.

1- در مورد واکسیناسیون و یا آمپول زیاد واضح صحبت نکنید.

در صورتی که کودک در مورد زمان آمپول یا واکسن استرس دارد و مرتب سوال می‌پرسد پاسخ روشنی ندهید.

مثلاً بگویید : باید جدول یا نسخه را ببینید تا متوجه بشوید و جواب مبهم بدهید و در مورد پاسخ دادن هم عجله نکنید. در صورتی که مادر و یا پرستار کودک زیاد با کودک در مورد آمپول یا واکسن صحبت بکنند احتمالاً کودک برای مراجعه به پزشک نگران و عصبی می‌شود.

2- در حین آمپول یا واکسن زدن این موارد را رعایت کنید.

برای پیشگیری از درد در کودک، والدین کودک و یا پرستار کودک می‌توانند از کرم بی حسی در حدود ۲۰ دقیقه قبل از واکسن یا آمپول استفاده کنند. والدین بهتر است در حین واکسیناسیون و یا در حین آمپول زدن به کودک با فشار دادن دست خود و ایجاد چهره‌های خنده دار، گفتن شوخی یا داستان، بازی کردن و یا صرفاَ خواندن آهنگ مورد علاقه کودک، ذهن کودک را منحرف کنند.

علل ترس از آمپول | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

3 -برای رفع ترس از آمپول در کودکان زیاد به کودک نزدیک نشوید.

در صورتی که کودک شما عصبی می‌شود در زمان واکسیناسیون به کودک نزدیک نشوید و به پرستار یا پزشک اجازه بدهید به تنهایی کارش را انجام بدهد.در این زمان برای اینکه کودک احساس بدی نداشته باشد بهتر است والدین در گوشه ایی بایستند و با کودک تماس چشمی داشته باشند. این نوع ارتباط چشمی با کودک نشانه حمایت کردن شما می‌باشد در این صورت کودک حداقل میزان درد را احساس می‌کند.

4 – آغوش برای رفع ترس از آمپول در کودکان

بعد از اینکه کودک واکسن را دریافت کرد یا آمپول زدن تمام شد بهتر است والدین او را در آغوش بگیرند و برای چند دقیقه ببوسند تا آرام شود و حالش بهتر بشود. بعد از تمام شدن تزریق بهتر است محل آمپول را بمالید و یا از کمپرس یخ استفاده کنید تا ورم کم بشود. بهتر است قبل از دریافت آمپول یا واکسن به دریافت بی حسی موضعی اکتفا کرد. مصرف داروهای مُسکن قبل از دریافت آمپول یا واکسن بهتر است انجام نشود.

5 – بعد از آمپول برای کودک هدیه در نظر بگیرید.

کودکان گاهی با کمترین چیزها خوشحال می‌شوند و دردشان کم می‌شود، این انگیزه می‌تواند (یک نوشیدنی یا برچسب باشد). بهتر است والدین بلافاصله بعد از درمانگاه وعده ای را که به کودک داده اند عملی کنند.

ترس از آمپول در کودکان | مرکز خدمخات پرستاری پارسیان مهرپرور

6 – ایجاد حس اعتماد در کودک نسبت به دکتر

بهتر است کودکان را نزد پزشک اطفالی ببرید که قادر باشد با کودک ارتباط خاصی برقرار کند، حتی برای بزرگسالان نیز ارتباط با دکتر‌هایی که خوش اخلاق نمی‌باشند مطلوب نیست.

7 – در منزل با کودک دکتر بازی کنید

در صورتی که کودک دچار استرس است یکی از روش‌های از بین بردن ترس از آمپول در کودکان این است که پرستار کودک یا والدین کودک در خانه با کودک دکتر بازی کنند. بهتر است ابتدا با وسایل دکتر بازی به صدای قلب کودک گوش دهید، سپس چشم‌ها و دندان‌هایش را بررسی کنید. از کودک بخواهید همین معاینات را بر روی عروسکی که از همه بیشتر دوست دارد انجام بدهد. این بازی با تکرار باعث می‌شود کودک کمتر از پزشک و وسایل پزشکی هراس داشته باشد.

8 – از کودک برای پزشک کودک صحبت کنید

توصیه می‌شود که والدین کودک اطلاعات بیشتری درباره کودک و علائق کودک در اختیار پزشک بگذارند و به نوعی یک زمینه مشترک برای ارتباط برقرار کردن کودک با پزشک فراهم کنند.

9 – ترس کودک از لباس سفید پزشک

در صورتی که پزشک کودک شما یونیفورم سفید می‌پوشد می‌توانید از پزشک کودک درخواست کنید که در طول معاینه کودک لباس سفیدش را استفاده نکند.

رفع ترس کودک از آمپول | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

10- والدین کودک و پرستار کودک آرامش خود را حفظ کنند.

فراموش نکنید که کودک شما همواره به خلق و خوی شما نگاه می‌کند. اگر لبخند بزنید او نیز لبخند می‌زند. همواره آرام نفس بکشید و نگران نباشید صبور و پایدار باشید.

چگونه می‌توانیم کودکان را برای آمپول‌ها آماده کنیم؟

برای آماده‌سازی کودکان برای آزمون‌ها و آمپول‌ها می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  1. حضور والدین در کنار کودک: حضور والدین در کنار کودک در هنگام انجام آمپول می‌تواند به او اطمینان بدهد و ترس او را کاهش دهد.
  2. صحبت با کودک به زبان ساده: با کودک به زبان ساده و درک‌پذیر درباره فرآیند آمپول و تزریق‌ها صحبت کنید و او را با مفاهیم اساسی آن آشنا کنید.
  3. استفاده از عروسک‌ها و بازی‌ها: با استفاده از عروسک‌ها و بازی‌ها، کودک را با آمپول‌ها آشنا کنید و او را به طور آرامش‌بخش با این تجربه آشنا کنید.
  4. نشان‌دادن تصاویر مثبت: از تصاویر مثبت مرتبط با آمپول‌ها و تزریق‌ها استفاده کنید تا ترس کودک از این فرآیند کاهش یابد و اطمینان به خود پیدا کند.

راهکارهای طلایی برای کاهش ترس از آمپول در کودکان

  • کودک را تشویق بکنید که نفس عمیق بکشد.
  • داشتن تماس فیزیکی با نوزادان بهتر از روش آرام سازی محیط جواب می‌دهد.
  • بهتر است نوزادان قبل از دریافت واکسن یا آمپول شیر یا کمی شربت شیرین بخورند.
  • به کودک بگوئید که واکسن برای او لازم است و درد واکسن یک چیز کوتاه و موقتی است.
  • برای کاهش ترس از آمپول در کودکان به آنها پیشنهاد بدهید اعداد را بشمارند یا بازی کنند یا شعر بخوانند.

تجربه‌های موفق در مقابله با ترس از آمپول

1- بازی‌های نقش‌آفرینی: بازی‌های نقش‌آفرینی و بازی‌های مرتبط با موضوع آمپول‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا این تجربه را به طور آگاهانه تجربه کنند و ترسشان را کاهش دهند.

2- محبت و توجه والدین: محبت و توجه والدین نقش بسیار مهمی در کاهش ترس از آمپول دارند. با فراهم کردن امنیت و آرامش برای کودکان، احساس اطمینان آنها افزایش می‌یابد و ترس‌هایشان کاهش می‌یابد.

3- تخیل‌سازی مثبت: تخیل‌سازی مثبت از دیگر روش‌های مؤثر در کاهش ترس از آمپول است. به کودکان بگویید که می‌توانند به عنوان یک قهرمان، در مقابل آمپول‌ها و تزریق‌ها مقاومت کنند و این فعالیت را به عنوان یک بازی جذاب و پر هیجان تجربه کنند.

راهکار رفع ترس کودک از آمپول | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

4- تجربه دیگر کودکان: با تعریف تجربه‌های مثبت دیگر کودکانی که با آمپول‌ها و تزریق‌ها سر و کار دارند، کودکان می‌توانند از این تجربیات الهام بگیرند و اطمینان به خود پیدا کنند. این امر می‌تواند انگیزه‌بخش برای آنها باشد که این تجربه را با اطمینان مواجهه کنند.

عوارض تریپانو فوبیا یا ترس از سوزن

این ترس می‌تواند کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

کیفیت زندگی: بسیار ناخوشایند است که هفته‌ها را در ترس از قرار ملاقات آینده با پزشک صرف کنید.
سلامت: نادیده گرفتن آزمایش ‌ها و درمان ‌های توصیه ‌شده برای جلوگیری از سوزن زدن می‌‌تواند منجر به تشخیص نادرست، نظارت ضعیف بر شرایط پزشکی و درمان ناکافی شود.
طول عمر: نادیده گرفتن مراقبت‌های پزشکی معمول می‌تواند به رنج و مرگ قابل اجتناب کمک کند. به عنوان مثال، یک توده سرطانی سینه که ممکن است در طول معاینه معمول تشخیص داده شده باشد، ممکن است تا مدت‌ها بعد، زمانی که دیگر قابل درمان نباشد، مورد توجه قرار نگیرد

والدین یا پرستار کودک باید ترس خود را کنترل کنند.

کودک باید به تدریج آموزش ببیند که سوزن آمپول ترس ندارد این آموزش می‌تواند توسط والدین و یا پرستار کودک انجام شود.برخی از افرادی که در درمانگاه مشغول به کار هستند مانند پزشک یا پرستار نیز می‌توانند گاهی اوقات با شوخی کردن ذهن کودک را منحرف کنند.

در مقابل واکنش‌های غیر قابل توجه کودک چه باید بکنید.

والدین نباید بر سر کودک فریاد بزنند و به این روش از کودک بخواهند آرام بشود. بهتر است کودک را در آغوش بگیرید. ولی اگر کودک در مقابل مداخله فیزیکی مقاومت می‌کند که البته این به میزان سن کودک بستگی دارد.

نیاز به مداخله اغلب با افزایش سن کودک کاهش می‌یابد.

ترس از آمپول در کودکان در اکثر گروههای سنی وجود دارد. اگر والدین کودک از آمپول بترسند هم باعث ترس در کودک می‌شود. برخی از کودکان ترس شدید از آمپول دارند به این معنا که حتی قادر نیستند کلمه آمپول را بیان کنند، آنها ممکن است واکنش‌های زیر را داشته باشند:

رفع ترس از آمپول کودک | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

  • بجنگند.
  • گریه کنند.
  • فریاد بزنند.
  • لگدپرانی کنند.
  • به هر روشی سعی کنند در مقابل آمپول مقاومت داشته باشند.

سوالات متداول

  1. آیا ترس از آمپول نشانه‌ای از مشکل روحی یا روانی است؟ خیر، ترس از آمپول در کودکان بیشتر به عنوان یک تجربه طبیعی و موقت محسوب می‌شود و نشانه‌ای از مشکل روحی یا روانی نیست. این ترس ممکن است به دلیل تجربه‌های ناخوشایند یا ناشناخته باشد.
  2. آیا کودکان از تجربه‌های منفی قبلی ترس از آمپول دارند؟ بله، کودکان ممکن است به دلیل تجربه‌های منفی قبلی از آمپول‌ها ترس داشته باشند. این تجربیات می‌تواند به صورت ضرب‌المثل در ذهن کودکان نقش ببیند و ترس از تکرار آنها ایجاد شود.
  3. آیا ترس از آمپول به علت درد آن است یا علت دیگری دارد؟ ترس از آمپول به دلیل درد آن نیست، بلکه بیشتر به علت ناشناخته بودن و ترس از تجربه‌های ناخوشایند مرتبط با آمپول‌ها است. ضمناً، با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از آمپول‌های نوین، درد آنها به حداقل می‌رسد.

خلاصه مطلب ترس از آمپول در کودکان

چیزی که ممکن است والدین کودک و یا پرستار کودک ندانند این است که همین میزان ترس از آمپول یا واکسن نیز می‌تواند در یک زمان کوتاه از بین برود. برای از بین بردن ترس از آمپول در کودکان لازم است کودک مهارت‌های مقابله با ترس را یاد بگیرد.این موضوع کاملاً قابل باور است که کودک از مطب پزشک ترس داشته باشد، در آنجا برای کودکان صداهای ناگوار و احساسات ناگواری وجود دارد که باعث اضطراب کودک می‌شود. مسئله دشوار نیز از بین بردن ترس در کودکان نوپایی است که بعضاً قادر به بیان ترس خود نمی‌باشند، در این شرایط نقش والدین اهمیت می‌یابد.

نوشته ترس از آمپول در کودکان : علل + 10 راهکار عالی برطرف نمودن ترس از آمپول زدن اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *