زرد زخم، نوعی عفونت پوست به‌ شدت مسری است که بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می‌شود. این عفونت معمولا به شکل زخم‌های قرمز روی پوست، به ویژه در ناحیه بینی و دهان یا پاها و دست‌ها، نمود پیدا می‌کند. چنین زخمی می‌ترکد و پوسته رویین آن به رنگ زرد درمی‌آید. در این مقاله از سایت مرکز پارسیان مهرپرور به بررسی علائم، درمان و روش پیشگیری از بیماری زخم زرد در کودکان می‌پردازیم. همچنین پاسخ سوالات: علائم زردزخم چیست؟ چرا کودکان دچار این عارضه می‌شوند؟ چه روش‌هایی برای درمان زردزخم وجود دارد؟ آیا درمان گیاهی در این عارضه موثر است یا نه؟ را می‌دهیم.

در ادامه به موارد زیر می‌پردازیم:

  • زردزخم و راه انتقال
  • علائم زرد زخم در کودکان + عکس
  • انواع زردزخم
  • تشخیص بیماری زخم زرد در کودکان
  • عوارض زردزخم در کودکان
  • شیوه های ابتلا کودک به بیماری زخم زرد
  • درمان بیماری زخم زرد در کودکان
  • راه های جلوگیری از بروز دوباره زخم ها
  • جلوگیری از سرایت زردزخم کودکان به دیگران
  • پیشگیری

زرد زخم چیست؟

زرد زخم نوعی عفونت پوستی باکتریایی است که بصورت آسیب و ضایعه های پوستی مانند نیش حشرات، بریدگی یا خراشیدگی پوست نمایان می‌شود. این بیماری گاهی نتیجه تحریک ناشی از آبریزش بینی است. این بیماری یک عفونت پوستی بسیار شایعی در بین کودکان، به خصوص در سنین پیش دبستانی و دبستان می‌باشد. این زرد زخم سبب تاول زدن یا زخم شدن صورت، گردن، دست و ناحیه پوشک می‌شود. راه انتقال بیماری زرد زخم به راحتی و از طريق لمس است. همچنین می‌تواند به قسمت های سالم بدن و هر چیزی که به وسیله شخص بیمار لمس شده، منتقل شود.عکس زرد زخم | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

انواع زرد زخم

زردزخم انواع مختلفی دارد. وجه تمایز انواع زرد زخم، علل و علائم آن‌ها هستند که عبارتند از :

  1. زرد زخم غیر تاولی: معمولاً باعث ایجاد جوش و خارش در روی پوست می‌شود. در ابتدا این جوش ها بسیار کوچک و قرمز رنگ می‌باشند. عفونت به صورت تاول های کوچک پر از مایع یا ضایعاتی پر از چرک گسترش پیدا می‌کند. بعد از گذشت چند روز، تاول ها و جوشها پاره و چرک و مایعات آنها خارج می‌شود. سپس یک پوسته زرد رنگ ایجاد می‌شود.
  2. زرد زخم تاولی: تاول ها و جوش های پر از مایع بزرگ تری دارد و مانند زرد زخم غیر تاولی دارای پوسته زرد رنگ می‌باشد. این مدل اغلب روی نواحی از بدن که با لباس پوشانده شده است اثر می‌گذارد.
  3. زرد زخم اکتیما: شدیدترین نوع زرد زخم می‌باشد. دارای زخم های عمیقی است که به لایه درم پوست گسترش یافته اند. این نوع هم مثل انواع ديگر دارای پوسته زرد رنگ می‌باشد.

علائم زرد زخم در کودکان + عکس زرد زخم در کودکان

علائم زرد زخم شامل یک بثور پوستی قرمزرنگ و مجموعه ای از تاول های بسیار کوچک است که معمولا در محلی از پوست که قبلا دچار ضایعه شده، ایجاد می‌شوند و اغلب در اطراف دهان، بینی و قسمت هایی از دست و پا است. این تاولها درمدت زمان 24 ساعت بزرگ شده و پاره می‌شوند. بعضی از تاول ها حاوی چرک هستند و وقتی می‌ترکند، مایع زردرنگی از آن خارج و در عین حال خشک می‌شود و به همین دلیل به آن زرد زخم می‌گویند. تاولها بیمار را اذیت نمی‌کنند، اما ممکن است خارش داشته باشند. گاهی تب خفیف سمی که به وسیله باکتری های استافیلوکوک تولید می‌شود، در شدت عفونت زایی تاثیر داشته، به طوری که با حمله به پروتئینی که سبب به هم پیوستگی سلول های پوست می شود، انتشار عفونت را گسترده تر می‌کند.

علائم بیماری زرد زخم | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

پرستار کودک و نوزاد در منزل از مجموعه خدماتی است که می‌تواند در منزل شما اتفاق بیفتد. شرکت پارسیان مهرپرور با سابقه ترین شرکت خدمات پرستاری در منزل می‌باشد.

تشخیص بیماری زردزخم در کودکان

تشخیص این بیماری معمولاً از طريق معاینه زخم های بیمار انجام می‌شود. در این مرحله نیازی به انجام آزمایش های خاص نمی‌باشد. گاهی استفاده از آنتی بیوتیک ها منجر به بهبود بیمار نمی‌شود. در این زمان پزشک باید از مایع درون زخم ها نمونه برداری کند. پس از بررسی در آزمایشگاه، مصرف آنتی بیوتیک مناسب آن را تجویز کند. برخی از انواع میکروب این بیماری نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاومت دارند.

عوارض زردزخم در کودکان

ایا زرد زخم خطرناک است؟ در موارد نادری باکتری استرپتوکوک از گروه A عامل مولد بیماری زرد زخم می‌باشد. حداقل تا دو ماه بعد از ابتلا به عفونت کودک باید تحت نظر پزشک قرار گیرید. برای این که امکان ناراحتی کلیه وجود دارد که عوارض آن عبارت است از :

  1. کاهش مقدار ادرار
  2. وجود خون در ادرار
    تورم نسوج به ویژه اطراف صورت

در صورتی که علائم فوق در کودک مبتلا به زخم زرد دیده شود، بسیار خطرناک می‌باشد و باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد. مجدداً تاًکید می‌کنیم که این حالت بسیار نادر می‌باشد. زرد زخم کودکان امکان دارد عوارض بیماری اگزما را که قبلاً در فرد وجود داشته تشدید کند.

شیوه ها و علت ابتلا کودکان به بیماری زردزخم

زرد زخم بسیار مسری می‌باشد. عواملی که احتمال ابتلا به زخم زرد را افزایش می‌دهد، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کودک شما امکان دارد توسط موارد زیر این باکتری را دریافت کرده باشد به وسیله لمس کردن یک کودک آلوده یا بعضی اشیائی که کودک آن را لمس کرده باشد. مانند: اسباب بازی یا حوله
  2. امکان دارد باکتری قبلاً روی سطح پوست کودک وجود داشته باشد. سپس پوست خراش پیدا کند، از این جهت باکتری مجوز ورود و ایجاد عفونت را بدست می‌آورد.

علاوه بر بریدگی ها و خراش ها، باکتری می‌تواند پوست را از طريق عوامل زیر، مورد حمله قرار دهد:

  • اگزما
  • تبخال ها
  • نیش حشرات

زردزخم در کودکان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

نکته: همچنین این عفونت می‌تواند درست زیر بینی کودک قرار گیرد، اگر کودک نسبت به پاک کردن مخاط حساسیت داشته باشد. این بیماری در طی هوای گرم و مرطوب شیوع بیشتری دارد.

عوامل تشدید کننده بیماری زردزخم

عواملی که ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند به شرح زیر هستند:

  • سن: این مشکل معمولا در کودکان بین دو تا شِش سال رخ می‌دهد.
  • آب و هوای گرم و مرطوب: شیوع زردزخم در محیط‌های گرم و مرطوب یا در تابستان‌ها بیشتر است.
  • محیط‌های شلوغ : انتقال بیماری‌های پوستی معمولا در محیط‌های شلوغ مانند مدرسه و مهدکودک بیشتر است.
  • شکاف و بریدگی پوستی: باکتری‌های این بیماری از طریق شکاف ناشی از زخم و گزیدگی یا بریدگی هم وارد پوست می‌شوند.
  • انجام برخی از ورزش‌ها: انجام برخی از ورزش‌ها مانند کشتی و فوتبال که تماس بدنی افراد با هم زیاد است نیز می‌تواند موجب بروز زردزخم شود.

درمان بیماری زخم زرد در کودکان

تشخیص زخم زرد معمولا از طریق معاینه زخم‌های بیمار صورت می‌گیرد و در این مرحله نیازی به انجام آزمایش‌های خاص نیست. اگر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها منجر به بهبود بیمار نشد، پزشک باید مایع درون زخم‌ها را نمونه‌برداری کند و بعد از بررسی در آزمایشگاه، مصرف آنتی‌بیوتیک مناسب آن را تجویز کند. بعضی از انواع میکروب زردزخم نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت می‌کنند. به طور کلی روش های درمانی زیر برای زخم استفاده می‌شود.

الف) توسط دارو

اگر عفونت بسیار کم باشد، متخصص اطفال سفارش می‌کند که صرفاً زخم را تمیز نگه دارید و منتظر بمانید تا بیماری بر طرف شود. ولی احتمال اینکه کودک برای مقابله با عفونت به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد، زیاد می‌باشد. دوره درمان دارو باید کامل شود تا عفونت عود نکند. بیماری در صورتی که سریع تشخیص داده و درمان شود، بیمار سریع بهبود می‌یابد و جای ضایعات باقی نمی‌ماند. ولی تأخیر در درمان امکان دارد سبب عفونت های عمقی تر در پوست شود.

بهترین آنتی بیوتیک برای زرد زخم

  1. اسم پماد زرد زخم چیست؟ پماد تتراسایکلین برای زرد زخم: پماد تتراسایکلین نوعی آنتی‌بیوتیک موضعی است که برای عفونت‌ها و زخم‌ها با عامل باکتریایی استفاده می‌شود. در عفونت‌های متوسط می‌توان از این پماد استفاده کرد. اما زمانی که عفونت شدید باشد، دیگر پماد تتراسایکلین تاثیری ایجاد نمی‌کند.
  2. فلوکلوگزاسیلین برای درمان زرد زخم: فلوکلوگزاسیلین نوعی آنتی‌بیوتیک خوراکی است که برای درمان عفونت‌ها و زخم‌ها استفاده می‌شود. زمانی که عفونت ناشی از زردزخم شدید باشد و پمادهای موضعی کارساز نباشند، پزشک از آنتی‌بیوتیک خوراکی مانند فلوکلوگزاسیلین استفاده می‌کند.

ب) با روش طبیعی

زخم ها و ضایعه ها را هر 8 تا 12 ساعت با استفاده از صابون آنتی باکتریال شست و شو دهید. بعد از هر دفعه شست و شو زخم را خشک کنید. هر دفعه از حوله ی تمیز استفاده کنید. از پانسمان ضد آب بدون سوراخ استفاده کنید و کاملا روی منطقه را بپوشانید تا از گسترش عفونت جلوگیری کنید. از یک باند کرپ برای نگه داشتن پانسمان در محل و یا جلوگیری از خاراندن زخم توسط کودکان خردسال استفاده می‌شود. منطقه ی عفونی را بصورت آزاد پوشش دهید. زخم ها برای التیام به جریان هوا نیازمند هستند. پوشاندن زخم ها به جلوگیری از انتشار عفونت به سایرین و یا به مناطق ديگر بدن کودک کمک می‌کند. در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • تشدید عوارض و یا انتشار آن با وجود درمان
  • بد شدن حال کودک به علت تب

توجه: در زمان وجود عفونت، حوله، ملحفه و لباس خواب کودک را بطور روزانه تعویض نمایید.

ج) استفاده از 4 روش درمان خانگی زرد زخم

درمانهای خانگی می‌توانند در کنار درمانهایی که پزشک توصیه کرده‌اند، روند درمان بهبود را سرعت ببخشد. قبل از اینکه درمان‌های خانگی را امتحان کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید. چراکه برخی از روش‌های درمان خانگی زرد زخم ممکن است برای همه افراد ایمن نباشند و عوارض جانبی ایجاد کنند.

1. سرکه سفید درمان خانگی زرد زخم

برای درمان زخم های پوستی، باید با استفاده از آب یا شوینده آنتی بیوتیک، ناحیه آسیب دیده را تمیز نگه دارید.

2. آلوئه ورا درمان زردزخم در منزل

این گیاه برای تسکین خارش مؤثر می‌باشد. چند بار در روز ژل آلوئه ورا را روی زخم بمالید و بعد از نیم ساعت آن را بشورید.

درمان خانگی زرد زخم | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

3. سیر برای درمان زخم زرد در خانه

سیر دارای خواص ضد عفونی کنندگی می‌باشد. شما میتوانید آن را بخورید و یا این که به روی زخم بمالید. مقداری روغن کنجد و مقداری سیر سرخ شده را با هم مخلوط کنید و روی زخم بمالید.

4. عصاره هسته انگور

عصاره هسته انگور برای درمان این بیماری مؤثر می‌باشد. این عصاره دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتری می‌باشد. همچنین مثل یک ماده ضد عفونی کننده غیر سمی عمل می‌کند. چند قطره عصاره هسته انگور را با ۲ قاشق غذاخوری آب ترکیب نمایید. آن را با استفاده از یک توپ پنبه ای، ۲ تا ۳ دفعه در روز بر ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این کار ممکن است در ابتدا سبب خارش شود ولی می‌تواند به زودی عفونت را درمان نماید.

در صورتی که شاغل یا دست تنها هستید و برای نگهداری از فرزندان خود به پرستار کودک و نوزاد احتیاج دارید، می‌توانید از تعرفه پرستار و مراقبت کودک که توسط مرکز پارسیان مهرپرور ارائه می‌شود، استفاده نمایید. جهت دریافت خدمات پرستاری و مراقبت از کودک در منزل با ما تماس بگیرید.

راه های جلوگیری از بروز دوباره زخم ها

  • فرد ناقل یا آلوده به باکتری را شناسایی و درمان نمایید.
  • مناطق ناقل پوست را درمان نمایید: روی پره های بینی پماد آنتی بیوتیک بمالید.
  • هر روز پوست را با صابون آنتی باکتریال بشویید یا آن را در ظرفی از مایع سفید کننده رقیق شده بخیسانید.

جلوگیری از سرایت زرد زخم کودکان به دیگران

  1. چهار تا ده روز قبل از پیدایش تاول ها بر روی پوست، کودک به باکتری آلوده می‌شود. بدین ترتیب جلوگیری از سرایت آن به سایرین کاری دشوار و در عمل نشدنی می‌باشد.
  2. موقع تشخیص این بیماری و پیدایش تاول ها بر روی پوست کودک، او را از سایر نوزادان و بچه ها دور کنید. به مهد کودک نفرستید تا در خانه به استراحت بپردازند. این کار را تا دو روز بعد از شروع درمان با آنتی بیوتیک و زمانی که تمام تاول های زخم از بین رفته و بهبود یابند، ادامه دهید.
  3. همچنين رعایت موارد بهداشتی زیر از سرایت زردزخم به ديگر اشخاص خانواده پیشگیری می‌نماید:
  • اعضای خانواده بطور مرتب دستان خود را با صابون و آب بشویند.
  • هرگونه برش یا خراشیدگی روی پوست کودک را با گاز پوشش دهید.
  • بیماری اگزما و التهابات پوستی کودک را قبل از بروز آسیب دیدگی درمان نمایید.
  • همچنين اسباب بازی های پولیشی و نرم را در ماشین لباسشویی شست و شو دهید.
  • اسباب بازی های پلاستیکی یا چوبی را با مواد شوینده و آب گرم و دستمال شست و شو دهید.
  • صابون، لباس خواب، حوله، ملحفه، برس مو و لباس کودک را از ديگر اعضای خانواده جدا نمایید.
  • پس از استفاده کودک، حوله ها، ملحفه ها و لباس‌های کودک را با دمای بالا شست و شو دهید.

پیشگیری از زردزخم | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

بهتر است از پرستار کودک و نوزاد در منزل استفاده شود و مرکز پارسیان مهرپرور با کادری مجرب و متعهد آماده ارائه خدمات پرستاری در منزل می‌باشد. از طرف دیگر هنگام مراجعه پرستار کودک در منزل، پرستار با تجربه به کودک شما آموزش های لازم را ارائه می‌دهد و همین امر می‌تواند روند رشد تربیت کودک را افزایش دهد.

پیشگیری از زرد زخم

رعایت بهداشت پوست کودکان بهترین نحوه پیشگیری است. درمان بریدگی ها، خراش ها و گزش حشرات جهت پیشگیری از عفونت ضروری است. در صورت ابتلای فردی از اعضای خانواده، اقدامات لازم را برای پیشگیری از انتشار عفونت عبارتند از :

  1. ناخن کودکان مبتلا به بیماری را کوتاه کنید.
  2. کودکان را به شستشوی مکرر دست تشویق کنید.
  3. لباس، پوشاک و حوله کودک مبتلا به بیماری را روزانه بشویید.
  4. زمان استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی و شستشوی دست ها دستکش بپوشید.
  5. ناحیه درگیر را با آب و صابون آرام شست و شو دهید و با گاز استریل آن را پوشش دهید.

نوشته زرد زخم : علائم زرد زخم (عکس) و درمان خانگی + بهترین آنتی بیوتیک برای زرد زخم اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *