شکستگی لگن در سالمندان و مراقبت از آن ها

مراقبت، پس از شکستگی لگن در سالمندان یکی از مهمترین کارها برای سالمندان می باشد. بیشتر شکستگی های لگن در افراد بزرگتر از ۶۵ سال رخ می دهد. در ضمن خطرات شکستگی لگن بعد از سن ۸۰ سالگی بیشتر نیز می گردد. در این مقاله به توضیح علل شکستگی لگن، عوارض بعد از شکستگی لگن و پرستاری و مراقبت از سالمند بعد از شکستگی لگن، خدمات پرستاری و خدمات فیزیوتراپی مورد نیاز سالمند می پردازیم. مصرف داروهای مختلف، بینایی ضعیف و عدم حفظ تعادل بدن باعث می شوند افراد مسن بیشتر زمین بخورند و بیشتر دچار شکستگی استخوان لگن گردند. در این مطلب به موارد زیر می پردازیم:

      • علل شکستگی لگن
      • عوامل خط شکستگی لگن
      • علائم شکستگی لگن
      • عوارض شکستگی لگن
      • تشخیص شکستگی لگن
      • درمان شکستگی لگن
      • پیشگیری از شکستگی لگن

علل شکستگی لگن

شکستگی لگن در جوانان و در کودکان نیز علاوه بر سالمندان اتفاق می افتد. اما علل متعدد زیر را می توان برای این موضوع نام برد:

  • افتادن از بلندی
  • ضعیف بودن استخوان
  • شکستگی لگن در تصادف رانندگی

در افراد دارای استخوان های ضعیف، شکستگی لگن در اثر ایستادن بر روی یک پا و یا چرخیدن پا رخ می دهد.

چرا استخوان لگن در سالمندان می شکند؟

رایج‌ترین علت شکستگی‌ استخوان لگن زمین‌ خوردن است؛ بنابراین افراد مسن به دلیل پوکی‌ استخوان بیشتر از سایرین در معرض این آسیب هستند. مفصل ران از نوع مفاصل گوی و کاسه است. سر استخوان ران که به شکل گوی است در گودی استخوان لگن (استابولوم) قرار می‌گیرد. لگن حلقه‌ای از استخوان است که در انتهای پایین‌ تنه، بین ستون فقرات و پاها، قرار دارد. استخوان‌های لگن شامل موارد زیر می‌شود:

  1. دنبالچه
  2. استخوان ران
  3. ساکروم (استخوان مثلثی بزرگ در پایه ستون فقرات)

عوارض شکستگی لگن | مرکز پارسیان مهرپرور

استخوان لگن علاوه بر محافظت از اندام‌های تناسلی،‌ مثانه و بخش‌هایی از روده، به‌عنوان لنگر برای عضلات ران،‌ شکم و لگن هم عمل می‌کند. ازآنجایی‌که لگن ساختار حلقه‌ای شکلی دارد، آسیب به هر قسمت از آن اغلب با شکستگی یا پارگی رباط در قسمتی دیگر همراه است. بیشتر شکستگی های لگن در یکی از دو منطقه استخوان ران رخ می دهد.

  1. گردن استخوان ران : این منطقه بالاترین منطقه استخوان ران و درست در زیر سر استخوان (بخش توپی) قرار دارد .
  2. منطقه داخلی تروکانتر : این منطقه یک کم دورتر از مفصل لگن می باشد .

علائم شکستگی لگن در سالمندان

به‌طورکلی، شکستگی لگن در سالمندان به دو دسته شکستگی‌های پایدار و ناپایدار تقسیم می‌شوند. اگر فقط یک شکستگی در لگن ایجاد شود، بطوری‎که تغییری در شکل و ردیف‌ آن ایجاد نشود به آن شکستگی پایدار می‌گویند. علائم شکستگی پایدار شامل موارد زیر می‌شود:

  • کبودی و تورم روی استخوان‌های لگن؛
  • دردی که هنگام نشستن یا اجابت مزاج شدید‌تر می‌شود.
  • بی‌حسی یا سوزن‌سوزن‌شدن در ناحیه تناسلی یا بالای ران؛
  • درد و حساسیت در لگن و کشاله ران که با حرکت‌دادن پا بیشتر می‌شود.

اگر همراه با شکستگی پایدار لگن، خونریزی هم رخ دهد امکان بروز علامت‌های زیر وجود دارد:

  • کبودی در کشاله ران یا پرینه؛
  • وجود خون در ادرار یا مدفوع؛
  • خونریزی واژینال در زنان و کبودی کیسه بیضه در مردان؛

شکستگی ناپایدار زمانی ایجاد می‌شود که دو یا بیشتر از دو شکستگی در لگن رخ می‌دهد و انتهای استخوان‌های شکسته از همدیگر فاصله می‌گیرند و از ردیف خارج می‌شوند. شکستگی‌های ناپایدار شدیدتر هستند و با خونریزی بیشتری همراه‌اند و حتی احتمال آسیب به اندام‌های داخلی هم وجود دارد. شکستگی‌های ناپایدار لگن، باعث درد شدید و شوک می‌شوند. از آنجایی‌که استخوان‌های لگن بزرگ هستند شکستگی‌های ناپایدار، باعث خونریزی‌های شدید داخلی یا خارجی می‌شوند. این خونریزی شدید، باعث کبودی‌های گسترده، افت ناگهانی فشار، رنگ‌پریدگی و حتی بی‌هوشی می‌شود.

عوامل خطر شکستگی لگن در افراد مسن و جوانان

از آنجایی که هیچ کدام از ما دوست نداریم هزینه جراحی شکستگی لگن را بپردازیم و عوارض بعد از جراحی شکستگی لگن را تحمل کنیم، بهتر است در مورد عوامل خطر شکستگی لگن را بشناسیم.

۱- سن

با بالا رفتن سن، تراکم استخوان و توده عضلانی کاهش می یابد. افراد مسن ممکن است دارای مشکلات بینایی و عدم تعادل بدن نیز باشند. حضور پرستار سالمند در کنار سالمندان و همراهی ایشان در انجام امور روزانه و مراقبت از سالمند از امکان بروز حوادثی همچون شکستگی فمور در سالمندان و شکستگی لگن در سالمندان جلوگیری می کند.

۲- جنس

استخوان ها در زنان نسبت به مردان، زودتر پوک می شوند. کاهش هورمون استروژن که در هنگام یائسگی رخ می دهد، کاهش توده استخوانی و شکستگی لگن را بیشتر می کند. به هر حال، مردان نیز دارای کاهش تراکم استخوانی و شکستگی لگن می شوند.

۳- بیماری های مزمن

پوکی استخوان از مهم ترین عوامل خطر شکستگی لگن می باشد. اگر داروهای کورتونی به مدت طولانی استفاده شوند، می توانند استخوان ها را پوک کنند و به آسانی بشکنند. اما سایر بیماری ها نیز ممکن است باعث شکنندگی استخوان گردند:

  • اختلالات غدد درون ریز مثل پرکاری تیروئید
  • اختلالات روده ای که باعث کاهش جذب ویتامین “دی” و کلسیم می گردد.

۴- مشکلات تغذیه ای

اگر در دوران جوانی به مقدار کافی از غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین “دی” استفاده نکنید، باعث کاهش توده استخوانی و افزایش خطر شکستگی استخوانی در دوران سالمندی می شوید. افراد دارای اختلالات غذا خوردن از قبیل آنورکسیا و بولیمیا می توانند در اثر کمبود مواد مغذی، دچار پوکی استخوان و شکستگی آن گردند .همراه بودن پرستار سالمند و حضور مداوم در کنار سالمند و مراقبت از سالمند و توجه به تغذیه سالمند می تواند از بروز حوادثی که منجر به شکستگی لگن می شود جلوگیری کند.

۵- داروهای خاص برای شکستگی لگن در سالمندان و بیماران

اگر داروهای کورتونی به مدت طولانی استفاده شوند، امکان پوکی استخوان بالا میرود. در برخی موارد، دارویی خاص و یا ترکیب داروها می تواند باعث سرگیجه و در نتیجه زمین خوردن گردد .

۶- عدم فعالیت بدنی

ورزش هایی مانند پیاده روی سالمندان ، به قوی شدن استخوان و عضلات کمک می کنند و در نتیجه شکستگی ها کمتر رخ می دهد. افراد با فعالیت کم بدنی، بیشتر در معرض خطر شکستگی لگن می باشند. سالمندان باید به پیاده روی بروند. هنگام مراجعه فیزیوتراپ به منزل برای انجام فیزیوتراپی، حرکات مناسب جهت تقویت عضلات به پرستار سالمند آموزش داده می شود تا طی یک برنامه منظم سالمند به انجام آن حرکات بپردازد .

علل شکستگی لگن | مرکز پارسیان مهرپرور

۷- استفاده از تنباکو و مشروبات الکلی

استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی باعث تداخل در مراحل تولید و ساخت استخوان سازی و ترمیم آن می شود و در نتیجه منجر به از دست دادن استخوان ها می گردد. پرستار سالمند می تواند با حضورش در کنار سالمند و پرستاری و مراقبت دائم از او از مصرف بیش از اندازه این مواد توسط سالمند جلوگیری کند.

عوارض شکستگی لگن در سالمندان

اگر شکستگی لگن باعث شود فرد برای مدت زمان طولانی، بی حرکت بماند، ممکن است یک و یا چند مشکل زیر را پیدا کند.

  • ذات الریه
  • زخم بستر
  • عفونت دستگاه ادراری
  • لخته خونی در پاها و یا در ریه ها

تشخیص شکستگی لگن

پزشک با دیدن علائم و مشاهده قرار گرفتن غیر طبیعی مفصل ران و پا می تواند شکستگی لگن را تشخیص دهد .

  • با تصویربرداری اشعه ایکس، شکستگی و همچنین محل شکستگی معلوم می شود.
  • اگر اشعه ایکس شکستگی را نشان نداد ؛ پزشک سی تی اسکن و ام آر آی را تجویز خواهد کرد.

احساس خستگی و سرگیجه که عوارض جانبی برخی داروها می باشد، باعث افزایش خطر زمین خوردن می شوند.

درمان شکستگی لگن در سالمندان | مرکز پارسیان مهرپرور

درمان سریع شکستگی لگن در سالمندان

شکستگی لگن سالمندان و سایر اقشار جامعه به سه روش قابل درمان می باشد.

  1. دارو
  2. جراحی
  3. توانبخشی

۱- جراحی شکستگی لگن در سالمندان

نوع جراحی بستگی به محل شکستگی استخوان، شدت شکستگی و سن افراد، تفاوت دارد. روش های مختلف جراحی در زیر اشاره شده اند که عبارتند از :

الف) ترمیم با فلز سخت

جراح ممکن است پیچ فلزی را وارد استخوان کند تا استخوان های شکسته را به هم پیچ کند و تا وقتی استخوان جوش نخورده، آن پیچ درون بدن باقی می ماند. برخی موارد، پیچ فلزی به یک صفحه فلزی متصل می شود و در طول استخوان ران حرکت می کند. در روش دیگر از یک میله در قسمت مغز استخوان ران استفاده می شود. در این روش، پیچ از قسمت بالای میله از طریق گردن استخوان ران عبور می کند و وارد بخش توپی مفصل ران می شود .

ب) جایگزینی جزئی مفصل ران

اگر انتهای استخوان شکسته به درستی قرار نگیرد و تخریب شده باشد، پزشک ممکن است سر و گردن استخون ران را بردارد و به جای آنها، پروتز فلزی قرار دهد .

جراحی جزئی مفصل ران | مرکز پارسیان مهرپرور

ج) جایگزینی کلی مفصل ران

جایگزینی قسمت بالای استخوان ران در استخوان لگن خاصره با مواد مصنوعی را پروتز می نامند! اگر آرتریت و یا صدمه قبلی، مفصل ران را تخریب کرده باشد، جایگزینی کامل مفصل ران ممکن است روش خوبی باشد . اگر در طی شکستگی، ذخیره خونی در بخش توپی استخوان مفصل ران تخریب شده باشد، بهبودی استخوان کمتر می شود . این اتفاق معمولا در افراد مسنی که گردن استخوان ران در آنها دچار شکستگی گردیده است، رخ می دهد؛ بنابراین پزشک ممکن است تعویض کلی و یا جزئی مفصل ران را توصیه کند .

۲- توانبخشی

یک روز بعد از جراحی، توانبخشی شروع می شود . فیزیوتراپی بر اساس ورزش های قدرتی انجام می گیرد. همچنین شما باید با یک درمانگر حرفه ای کار کنید تا روش های مستقل بودن را در زندگی یاد بگیرید و دیگر نیازی به کمک افراد در دستشویی رفتن، دوش گرفتن، لباس پوشیدن و غذا درست کردن نداشته نباشید .

نکته : اگر استفاده از واکر و یا ویلچر لازم باشد، درمانگر توصیه به خرید آنها می کند .

بهتر است از فیزیوتراپی در منزل برای سالمندان استفاده شود و مرکز پارسیان مهرپرور با کادری مجرب و متعهد آماده ارائه خدمات بالینی و مراقبتی در منزل می باشد. از طرف دیگر هنگام مراجعه فیزیوتراپ در منزل، فیزیوتراپ با آموزش حرکات فیزیوتراپی به پرستار سالمند و انجام منظم و به موقع حرکات توسط پرستار سالمند، می تواند روند درمان را سرعت ببخشد.

نکات مهم در توانبخشی شکستگی لگن در سالمندان

  1. استفاده از شورت های دارای ساپورت و حمایت طرفی که حالت ضربه گیر دارد در سالمندان
  2. کاهش شانس افتادن با ورزش هایی مانند ورزش های تعادلی یوگا و یا تاچی.
  3. تغییراتی در محیط منزل و به خصوص سرویس بهداشتی و حمام جهت کاهش شانس افتادن.
  4. استفاده از وسایل کمکی مانند عصا یا واکر بر طبق وضعیت بیمار

فیزیوتراپی شکستگی لگن | مرکز پارسیان مهرپرور

بیماری که دچار شکستگی استخوان لگن است باید هرچه زودتر راه برود و در صورت لزوم در بخش طب فیزیکی و توانبخشی بستری شده و با تمهیدات تیم توانبخشی به زندگی عادی برگردد.

ابتدا بیمار با عصای زیر بغلی و یا واکر با نظارت فیزیوتراپیست ماهر راه خواهد رفت سپس میزان وزنی که باید توسط بیمار تحمل شود تنظیم شده و به بیمار اجازه حرکت داده می شود. استفاده از تردمیل و دوچرخه در مرحله بعدی خواهد بود . آموزش نحوه بالا و پایین رفتن از پله نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در پله بالا رفتن ابتدا باید پای سالم قرار گیرد سپس پای مبتلا و در صورت پایین آمدن از پله ها ابتدا پای مبتلا و سپس پای سالم قرار گیرد .

۳- دارو

داروهای افزایش دهنده تراکم استخوان به نام بیس فسفونات ممکن است خطر شکستگی مجدد لگن را کاهش دهند! بیشتر این داروها به صورت خوراکی مصرف می شوند، این داروها دارای عوارضی از قبیل: تهوع، درد شکم و التهاب مری هستند. اگر شما دارای این عوارض شدید، نوع تزریقی این داروها را انتخاب کنید . مصرف طولانی مدت این داروها ممکن است موجب ترک خوردن یا شکستگی بالای استخوان ران گردد، اما این ترک ها به طور کامل باعث شکستگی استخوان نمی شوند. حضور مداوم پرستار سالمند جهت دادن به موقع و به طرز صحیح داروها می تواند در تسریع روند درمان شکستگی لگن سالمند تاثیر بسزایی داشته باشد.

تأثیر ویتامین D بر درمان سریع تر شکستگی لگن در سالمندان

بعد از شکستگی لگن در سالمندانی که دارای میزان کافی ویتامین D هستند، احتمال راه رفتن بیشتر و بهتر است. مطالعه محققان دانشگاه راتجرز نیوجرسی نشان می‌دهد میزان پایین ویتامین D می‌تواند پیاده روی را محدود کند.در حقیقت ویتامین d و درمان شکستگی لگن ارتباط مستقیم دارند. در این مطالعه، حدود ۳۰۰ بیمار در معرض ترمیم بعد از شکستگی لگن بعد از جراحی از لحاظ میزان تحرک و ویتامین D مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد افراد دارای میزان بالاتر ویتامین D، سرعت راه رفتن شأن در مدت ۳۰ روز بعد از جراحی بیشتر بود.

نقش ویتامین d و درمان شکستگی لگن : وضعیت بد تغذیه با میزان کمتر تحرک مرتبط است.

سالمندان به منظور پیشگیری از کمبود ویتامین D، روزانه ۸۰۰ واحد بین المللی ویتامین D مصرف کنند. ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها مفید است. این ویتامین در محصولات لبنی، آبمیوه‌ها و غلات غنی شده، سبزیجات پهن برگ با رنگ تیره و ماهی‌های چرب وجود دارد. قرص این ویتامین به شکل مکمل هم وجود دارد. همچنین بدن با قرارگیری در معرض نور خورشید، ویتامین D تولید می‌کند. شکستگی لگن در سالمندان از جدی ترین آسیب‌های ناشی از زمین خوردن است و روند بهبودی آن بسیار دشوار است. بسیاری از افراد بعد از بروز چنین آسیبی قادر به زندگی به شکل مستقل نخواهند بود.

مصرف کلسیم و ویتامین دی ممکن است به کاهش خطر شکستگی استخوان در سالمندان کمک کند. ویتامین دی به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. افراد با میزان بالاتر ویتامین دی خون نسبت به افراد با میزان کمتر این ویتامین با احتمال کمتری ممکن است دچار شکستگی لگن یا سایر شکستگی‌ها در طول پنج تا ۱۵ سال شوند.

پیشگیری از شکستگی لگن در سالمندان

برای تقویت استخوان ها و حفظ تعادل بدن، ورزش کنید! ۳۰ دقیقه در بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. ورزش های قدرتی و تعادلی را انجام دهید. توصیه می شود با توجه به اینکه در دوران سالمندی احتمال بروز حوادث ناگهانی همچون شکستگی استخوان لگن سالمندان بالا میرود، پرستار سالمند با ایشان همراه باشد.

  • چشمان را بررسی کنید: هر سال نزد چشم پزشک بروید.
  • پرستاری ویژه : در نهایت توصیه می شود حتما از حضور پرستار سالمند در کنار سالمندان خود بهره ببرید.
  • مصرف داروها: احساس خستگی و سرگیجه از عوارض جانبی داروها باعث افزایش خطر زمین خوردن می شود.
  • عدم مصرف الکل و سیگار: با عدم مصرف کردن الکل و سیگار، از تراکم استخوان محافظت کنید! مصرف الکل باعث ایجاد اختلال در تعادل و افزایش افتادگی می شود.
  • پرستار سالمند با توجه به تجربیاتی که در طی مدت کار کسب کرده است و با توجه به حضور مداوم و شبانه روزی می تواند از بروز حوادث برای سالمندان جلوگیری کند.
  • خانه را بررسی کنید: فرش ها و مبلمان زیادی را از سر راه جمع کنید! سیم های برق را به دیوار بچسبانید و هر چیزی که موجب زمین خوردن سالمند می شود را جمع کنید.
  • تغذیه مناسب برای سالمندان : با افزایش سن خطر ضعیف شدن استخوان ها و شکستگی لگن در سالمندان افزایش می یابد. برای رفع این بخش تیم ما پیشنهاد میدهد حتما سوپ پای مرغ و مزایای آن را مطالعه فرمایید.

فیزیوتراپی شکستگی لگن در سالمندان

شکستگی لگن در سالمندان، عامل بسیاری از حوادث منجر به فوت در مورد سالمندان می شود. لگن در مرکز بدن است و ستون های بدن روی آن نصب شده‌اند و مثل شیشه عمر مهم است! شکستگی لگن یکی ازشایع‌ ترین وجدی‌ ترین آسیب های مرتبط با پوکی استخوان برای جمعیت سالمند محسوب می شود . گرچه شکستگی لگن و بهبود شکستگی لگن در سالمندان فرایندی طولانی و دردناک دارد که طی آن مخاطرات زیادی در انتظار سالمند قرار دارد، یافته‌های جدید پزشکی نشان می دهد بهبود شکستگی لگن در سالمندان خوشبین که دیدگاه مثبتی در زندگی دارند، بهتر از سالمندان افسرده است.

در صورتی که از نزدیکان شما دچار شکستگی لگن شده است و به فیزیوتراپی شکستگی لگن احتیاج دارد و اگر قادر به خروج از منزل نمی باشد، می توانید از خدمات فیزیوتراپی شکستگی لگن در منزل که توسط مرکز پارسیان مهرپرور ارائه می شود استفاده نمایید.جهت دریافت خدمات فیزیوتراپی شکستگی لگن در منزل با ما تماس بگیرید.

پیشگیری از شکستگی لگن در سالمندان با مصرف برخی میوه ها

محققان دریافته ‌اند که میوه و سبزیجات می توانند از شکستگی استخوان لگن در سالمندان مرد جلوگیری کنند. ویتامین «C» مردان مسن را در برابر کاهش توده استخوانی محافظت می کند. مصرف میوه و سبزیجات میتواند به محافظت مردان مسن در برابر کاهش توده استخوانی که عامل اصلی شکستگی لگن است، کمک نماید. ویتامین C بدن را در برابر التهابات محافظت می کند، التهاب مزمن می تواند به جذب استخوان ها و کاهش جرم آنها منجر شود. گفتنی است، نتایج این تحقیقات تاثیر مشابهی را در زنان سالمند تایید نمی کند، این در حالی است که زنان زودتر و بیشتر از مردان دچار کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان می شوند. برخلاف انتظار، ویتامین C در مردان سیگاری کارایی کمتری دارد.

ویتامین سی برای پیشگیری از شکستگی لگن | مرکز پارسیان مهرپرور

بانوان و سالمندان خانم بیشتر مراقب باشند

شکستگی استخوان لگن یکی از مشکلاتی است که در دوران پیری به سراغ بسیاری از سالمندان می‌آید. زنان سالمند بخصوص درسال‌های پس از یائسگی بیشتر از مردان در معرض خطر شکستگی لگن قرار دارند. واضح است که این مشکل بر اثر کمبود ویتامین D، کلسیم و پوک شدن استخوانها به وجود می‌آید.

موارد زیر نیز ضریب دچار شدن به شکستگی لگن را در بانوان افزایش می دهند :

  1. تحرک نداشتن
  2. سابقه خانوادگی
  3. استعمال دخانیات

ورزش در خانم های سالمند

انجام ورزش و حرکت های تعادلی که بانوان استقبال کمتری از آن می کنند، سبب رشد آمار شکستگی استخوان لگن در این جنس می شود. ورزش به منظور تناسب اندام و ایجاد تعادل در سالمندان ضروری است. سالمندان باید از کفش های مناسب و عاج‌دار استفاده کنند تا احتمال زمین خوردن آن ها کاهش یابد. در خانه نیز باید کف سرویس بهداشتی را به کفپوش های مخصوص مجهز کرد تا مانع سر خوردن شود. متخصص ها، انجام آزمایش های چشمی در سالمندان را نیز توصیه می کنند؛ زیرا بسیاری از زمین‌خوردگی‌ های منجر به شکستگی لگن در سالمندان بر اثر خوب نبودن قوه بینایی اتفاق می‌افتد.

مصرف مواد غذایی کلسیم‌دار

لبنیات کم‌چربی ( شیر، ماست، پنیر، کشک و غیره ) و در این مورد اضافه کردن چای، پودر نسکافه، پودر کاکائو و قهوه به شیر از مانع جذب شدن کلسیم آن می شود . شربتهای کاهش‌ دهنده اسید معده مانع جذب کلسیم می شوند، بنابراین باید از مصرف خودسرانه آن ها خودداری و با نظر پزشک مصرف نمایید. نوشابه‌های گازدار مانع جذب کلسیم شده پس باید تا حد امکان کم تر مصرف شوند . از عوارض استعمال دخانیات و مصرف الکل تشدید پوکی استخوان است. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری کرده و برای تامین آن باید هر روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گرفت. ( تابش نور خورشید از پشت شیشه اثری ندارد )

سوالات متداول شکستگی لگن

  • شکستگی لگن در سالمندان چگونه اتفاق می‌افتد؟ شکستگی لگن در سالمندان اغلب در نتیجه سقوط رخ می‌دهد. استخوان‌های ضعیف تر افراد مسن را به شکستگی در مواجهه با افت مستقیم حساس‌تر می‌کنند.
  • چگونه می‌توان شکستگی لگن در سالمندان را پیشگیری کرد؟ برای پیشگیری از شکستگی لگن در سالمندان، اهمیت دارد که به تقویت استخوان‌ها توجه کنید. مصرف ویتامین D و کلسیم، ایمنی در برابر سقوط‌ها، و ایجاد محیط منزل ایمن از مهم‌ترین اقداماتی هستند که می‌توانید انجام دهید.
  • چگونه شکستگی لگن در سالمندان درمان می‌شود؟ درمان شکستگی لگن در سالمندان معمولاً نیاز به جراحی دارد. این جراحی با هدف ترمیم استخوان‌های شکسته انجام می‌شود. بعد از جراحی، فیزیوتراپی به افراد مسن کمک می‌کند تا قدرت حرکتی خود را بهبود بخشند.

خلاصه مطلب

در کل، شکستگی لگن در سالمندان یک موضوع مهم و حیاتی است که نیازمند توجه و اطلاعات دقیق است. از آنجایی که شکستگی لگن می‌تواند به طور معمول باعث محدودیت‌های جدی در زندگی روزمره فرد شود، بهبود پیشگیری و درمان این مشکل بسیار اهمیت دارد.شکستگی لگن یک مشکل جدی در سالمندان است که می‌توان با اقدامات پیشگیری مناسب از آن جلوگیری کرد. تقویت استخوان‌ها، ورزش منظم و جلوگیری از سقوط اقداماتی هستند که می‌توانند به پیشگیری از شکستگی لگن کمک کنند. با رعایت این نکات، می‌توانید به سلامتی و راحتی سالمندان خود اهمیت بدهید و از شکستگی لگن جلوگیری کنید. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا درک بهتری از این موضوع پیدا کنید و بتوانید برای سلامتی سالمندان عزیزتان مراقبت کنید.

نوشته شکستگی لگن در سالمندان ( ۷ دلیل ) : درمان، عوارض و خطرات شکستن لگن در سالمند اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *