در این مقاله از سایت مرکز مهرپرور به بررسی ضعف عضلانی در سالمندان، ۱۳ علت ضعف بدن در سالمندان و علائم و درمان آن که باید بدانید، می‌پردازیم. به از دست دادن قدرت عضلانی ضعف گفته می‌شود به این معنی که فرد یا سالمند تمام تلاشش را می‌کند اما نمی‌تواند به‌طور عادی عضله‌اش را تکان دهد. اما گاهی اوقات اشتباه گرفته می‌شود مثلاً بسیاری از افراد و یا سالمندان زمانی که خسته هستند یا حرکت آن‌ها به علت درد و سفتی مفاصل محدودیت دارد، می‌گویند که احساس ضعف ناگهانی دارند. ضعف عضلانی می‌تواند علائم اختلال در عملکرد اعصاب باشد. افرادی که علائم سکته مغزی دارند باید فوراً به پزشک مراجعه کنند زیرا درمان سریع امکان از دست دادن عملکرد و حواس را کاهش می‌دهد.

در ادامه به موارد زیر می‌پردازیم :

  • چگونگی پیشرفت ضعف عضلانی در سالمندان
  • علائم ضعف عضلانی در سالمندان
  • شایع ترین علت های ضعف عضلات عمومی در سالمندان
  • شایع ترین علت های ضعف عضلات خاص (مثل ضعف دست و پا)
  • درمان ضعف بدن در سالمندان
  • ضروریات برای سالمندان
  • تاثیر مواد مخدر بر ضعف عضلات

چگونگی پیشرفت ضعف عضلانی در سالمندان

برای سالمندی که به‌صورت ارادی ماهیچه‌اش را تکان می‌دهد که انقباض ارادی ماهیچه نامیده می‌شود! مغز باید سیگنالی بفرستد که مسیر حرکتش به این شکل است :

  1. مغز
  2. از طریق سلول‌های عصبی در ریشه‌ی مغز و نخاع
  3. از طریق اعصاب از نخاع به عضلات یا اعصاب محیطی
  4. در ارتباط بین عصب و عضله یا محل اتصال عصب

علائم ضعف عضلانی در سالمندان

علائم ضعف عضلات بستگی به این دارد که کدام عضلات تحت تاثیر قرار گرفته است! برای مثال، وقتی ضعف بر عضلات قفسه سینه تأثیر می‌گذارد، افراد یا سالمندان ممکن است تنگی نفس داشته باشند. هنگامی‌که ضعف بر عضلات کنترل‌کننده‌ی چشم تاثیر می‌گذارد، سالمندان ممکن است دوبینی پیدا کنند. ضعف عضلانی کامل باعث فلج در سالمند می‌شود. سالمندان ممکن است بسته به آنچه علت ضعف و بی حالی در سالمندان می‌شود، علائم دیگری داشته باشند. ضعف اغلب همراه با اختلال در حس، مانند بی‌حسی دست‌وپا، احساس سوزن سوزن شدن، و خواب‌رفتگی همراه است.

عوامل نگران کننده در افراد و سالمندانی که به ضعف عضلانی مبتلا هستند :

  • زمان دراز کشیدن در بالا بردن سر مشکل دارند
  • ضعفی که ظرف مدت چند روز شدت پیدا کند
  • مشکل در جویدن، صحبت کردن، یا بلع
  • از دست دادن توانایی راه رفتن
  • تنگی نفس

ضعف عضلانی در سالمندان|مرکز پارسیان مهرپرور

نکته : علل ضعف عضلانی در سالمندان بسته به اینکه آیا ضعف عمومی است یا تنها بر عضلات خاصی تأثیر می‌گذارد، متفاوت است.

شایع ترین علت های ضعف عضلات عمومی در سالمندان

ضعف بدن ناشی از چیست؟ کاهش آمادگی جسمانی عمومی و علت بی حالی در سالمندان که ممکن است ناشی از بیماری یا کاهش ذخایر فیزیکی (سستی)، مانند کاهش توده عضلانی، تراکم استخوان، و توانایی عملکرد قلب و ریه‌ها باشد. از دست دادن بافت عضله (آتروفی) به دلیل عدم فعالیت یا استراحت در رختخواب (مثلاً درآی سی یوبرای مدت طولانی) باعث تحلیل عضلات در سالمندان نیز می‌شود. آسیب به اعصاب به علت یک بیماری یا آسیب شدید، مانند سوختگی‌های شدید و گسترده. اختلالات خاص عضلانی، مانند کسانی که به دلیل مصرف بیش ‌از حد الکل سطح پتاسیم بدنشان کم است، یا استفاده از کورتیکواستروئیدها. استفاده از مواد مخدر برای فلج عضلات به‌عنوان ‌مثال، برای بی‌حرکت نگه‌داشتن افراد در حین عمل جراحی یا در حالی‌که دستگاه تنفس مصنوعی دارند.

شایع ترین علت های ضعف عضلات خاص (مثل ضعف دست و پا)

عوامل مختلفی بر ضعف عضلات خاص بدن مانند احساس ضعف در دست و پا تاثیر می‌گذارد. که از جمله شایع ترین علل ضعف عضلات خاص و بی حالی در سالمندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ام‌ اس
  • اعصاب تحت ‌فشار، همان‌طور که در سندرم تونل کارپال رخ می‌دهد
  • سکته مغزی که شایع‌ترین علت اثر ضعف بر یک‌طرف بدن سالمند است
  • پارگی دیسک یا فتق در ستون فقرات می‌تواند از علل ضعف عضلانی در سالمندان باشد
  • فشار (فشردگی) بر روی نخاع که ممکن است نتیجه‌ی سرطانی سرایت کرده به نخاع باشد
  • کاهش قند خون هم باعث ضعف می‌شود که پس از درمان هیپوگلیسمی یا همان کاهش قند خون، ضعف نیز برطرف می‌شود
  • در افراد مبتلا به تشنج، یک‌طرف از بدن پس ‌از اینکه تشنج متوقف می‌شود (به نام فلج تاد) ممکن است دچار ضعف اندام‌ها شود
  • بسیاری از سالمندانی که فکر می‌کنند دچار ضعف عضلات شده‌اند، در واقع فقط خسته هستند

علل شایع خستگی عبارت‌اند از یک بیماری شدید، سرطان، عفونت مزمن (مانند HIV، هپاتیت، یا مونونوکلئوز)، نارسایی قلبی، کم‌خونی، سندرم خستگی مزمن، فیبرومیالژیا، و اختلالات خلقی مانند افسردگی.

درمان ضعف بدن در سالمندان

با شناسایی دلیل ضعف بدن امکان درمان وجود دارد. اگر ضعف شدید در سالمندان بطور ناگهانی شروع و باعث اختلال در تنفس شود، باید تنفس مصنوعی بدهید. فیزیوتراپی و کاردرمانی سالمندان به بهبود احساس ضعف در پاها آنها کمک می‌کند، باعث درمان ناتوانی سالمندان می‌شود و از دست دادن عملکرد را جبران می‌نماید. فیزیوتراپی به بی حالی سالمندان کمک می‌کند تا قدرت عضلانی‌شان را حفظ کنند و حتی گاهی قدرت را بازیابند.

ضروریات برای سالمندان

با افزایش سن مقدار بافت‌های عضلانی و قدرت عضلانی در سالمندان کمتر میشود. این تغییرات تا حدودی به این دلیل به وجود می‌آید که فعالیت و تحرک سالمندان کمتر می‌شود و همچنین تولید هورمون‌های تحریک‌کننده توسعه عضلانی کاهش می‌یابد. بنابراین سالمندانی که به علت بیماری در بستر هستند و فعالیت بدنی ندارند بیشتر در معرض بیماری ضعف عضلانی اند به خصوص در اندام های دست و پا. در مقایسه با افراد جوان‌تر، در سالمندان شروع بیماری باعث آغاز تحلیل بافت و قدرت عضلانی می‌شود و در طول دوره‌ی بیماری با سرعت بیشتری بافت عضلانی از دست می‌دهند.

تاثیر مواد مخدر بر ضعف عضلات

مواد مخدر علت شایع دیگر بیماری ضعف عضلانی در سالمندان است! زیرا سالمندان داروهای بیشتری مصرف می‌کنند و در نتیجه بیشتر مستعد ابتلا به عوارض داروها هستند. هنگام ارزیابی سالمندانی که ضعف عضلانی دارند، پزشکان بر عواملی که ضعف عضلانی ایجاد نمی‌کنند هم تمرکز می‌کنند مثلاً شرایطی که تعادل، هماهنگی عضلات، دید یا تحرک را مختل یا حرکت را دردناک می‌کنند (مانند آرتریت). سالمندان ممکن است به ‌اشتباه اثرات ناشی از شرایط را ضعف اعصاب توصیف کنند. صرف‌نظر از آنچه باعث سستی بدن می‌شود، فیزیوتراپی معمولاً به بهبود عملکرد سالمندان کمک می‌کند.

ضعف عضلانی در سالمندان|مرکز پارسیان مهرپرور

خلاصه مطلب

بسیاری از سالمندان زمانی که در واقع احساس خستگی دارند و یا حرکت آن‌ها به علت درد دچار محدودیت است به ‌اشتباه احساس می‌کنند که احساس ضعف دارند. ضعف عضلانی در سالمندان تنها زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از مسیر لازم برای حرکت ارادی ماهیچه دچار اختلال عملکرد شود. پزشک می‌تواند تعیین کند که واقعاً مشکل سالمندان ضعف عضلانی است یا خیر و بر اساس علائم و نتایج حاصل از معاینات فیزیکی، علت ضعف را تشخیص دهند. فیزیوتراپی معمولاً در حفظ قدرت عضلانی بدون توجه به دلیل ضعف مخصوصا در سالمندان، مفید است. مرکز پارسیان مهرپرور با ارائه خدمات پرستاری از سالمند و فیزیوتراپی در منزل به دنبال رفاه شماست. می‌توانید برای آشنایی بیشتر با ما تماس بگیرید.

نوشته ضعف عضلانی در سالمندان : ۱۳ علت ضعف بدن در سالمندان و درمان آن که باید بدانید! اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *