عدم تعادل هورمونی زنان چه نشانه‌هایی دارد ؟ آیا در طول شبانه روز احساس نفخ و ورم معده دارید یا احساس خستگی و تغییر خلق و خوی شدید می‌کنید؟ احتمالاً این‌ها نشانه‌های عدم تعادل هورمونی زنان باشد. معمولاً در حالت طبیعی هورمون‌ها در دوران حاملگی و یائسگی از حالت همیشگی خود خارج می‌شوند. گاهی ‌اوقات مصرف بعضی مواد شیمیایی و دارویی سبب بهم ریختگی هورمون‌های زنانه می شود. در این نگارش از مرکز پارسیان مهرپرور به بررسی 7 علامت بهم ریختگی هورمون‌های زنانه و روش‌های درمان آن می پردازیم.

هورمون‌ها چیست‌اند؟

مواد شیمیایی‌اند که از برخی اعضا یا بافت‌ها در بدن ترشح می‌شوند و از طریق گردش خون در بدن، به اعضای هدف خود می‌رسند و آن اعضا را وادار به فعالیت‌های خاصی می‌کنند. انسولین، استروژن، پروژسترون، تستوسترون و … از جمله هورمون‌های بدن انسان‌اند.

علل عدم تعادل هورمونی زنان

بسیاری از دلایل عدم تعادل هورمونی زنان مربوط به هورمون‌های دستگاه تولید مثل آن‌ها می شود. علل شایع بهم ریختگی هورمونی در زنان، عبارتند از:

  • بارداری
  • یائسگی
  • شیر دهی
  • یائسگی زودرس
  • نارسایی اولیه تخمدان
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • داروهای هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری

عدم تعادل هورمونی زنان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

  • دلایل دیگر آن احتمالاً شامل : عدم ورزش و فعالیت بدنی ، عوامل ژنتیکی ، شیوه زندگی کم تحرک ، چاقی و عادات غذایی غلط

7 مورد علائم بهم ریختن هورمون زنانه

منظور از عدم تعادل هورمونی زنان، تغییر در میزان نرمال ترشح هورمون‌ها، یعنی افزایش یا کاهش ترشح، و یا ترشح نابه‌جای آن‌ها، به‌ویژه هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن زنان می‌باشد . این عدم‌ تعادل به مشکلات مختلف سلامت و تجربۀ حالت‌های ناخوشایند منجر می‌شود که برخی از نشانه‌های آن به شرح زیر می‌باشد .

1 – قاعدگی نامنظم از نشانه‌های عدم تعادل هورمونی زنان

دوره طبیعی برای این موضوع بین ۲۱ تا ۳۵ روز است. اگر دوره شما در این محدوده نیست یا گاهی چند ماه عقب می‌افتد نشان دهنده این می‌باشد که میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون شما بالاست. البته اگر شما در اواخر دهه ۴۰ یا اوایل دهه ۵۰ زندگی خود هستید، احتمالاً این تغییر نشانه‌های پیش از یائسگی باشد. پس بهتر می‌باشد در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

نشانه های عدم تعادل هورمونی زنان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

2 – مشکلات خواب : نشانه عدم تعادل هورمونی زنان

اگر به اندازه کافی نمی‌خوابید یا کیفیت خواب شما خوب نیست، احتمالاً هورمون‌ها درحال بازی دادن بدن‌تان باشند. پروژسترون، هورمونی می‌باشد که از تخمدان‌ها رها می‌شود و به خواب شما کمک می‌کند. اگر میزان آن از حد نرمال کمتر باشد نمی‌توانید خوب بخوابید. استروژن پایین هم می‌تواند باعث گرگرفتگی و تعریق شبانه شود، برای داشتن یک خواب طبیعی باید میزان هر دو هورمون در بدن‌تان کافی و طبیعی باشد.

3 – دردهای شکمی : نشانه عدم تعادل هورمونی زنان

وقتی هورمون‌های استروژن و پروژسترون بالاتر یا پایین تر از حد معمول‌شان باشد، احتمالاً در هضم غذاها دچار مشکل شوید، این مشکلات گاهی به‌صورت اسهال، نفخ، درد معده و حالت تهوع شدید در طول دوره قاعدگی خود را نشان خواهد داد.

4 – خستگی مداوم : نشانه بهم خوردن هورمون زنانه

آیا همیشه در طول شبانه روز خسته هستید؟ خستگی یکی از بیشترین علایم معمول در تعادل نداشتن هورمون‌هاست. اگر دچار کمبود انرژی هستید با یک آزمایش خون ساده می‌توانید از تعادل هورمون‌های تان مطمئن شوید.

بهم ریختگی هورمونی زنان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

5 – اضافه وزن : نشانه عدم تعادل هورمون در زنان

دوست دارید در هر ساعت از روز خوراکی بخورید؟ همیشه گرسنه‌اید و به علت خوردن زیاد اضافه وزن دارید؟ احتمالاً بین تعادل نداشتن هورمون‌ها و اضافه وزن شما ارتباطی وجود داشته باشد، اختلال در استروژن می‌تواند بر سطح لیپتین که به تنظیم مواد غذایی در بدن شما کمک می‌کند اثر بگذارد و شما را دچار اضافه وزن کند.

6 – سردرد : از نشانه‌های بهم ریختگی هورمون‌های زنانه

سردرد شدن علت‌های متفاوتی دارد: اما در بعضی خانم‌ها، می‌تواند به علت کاهش سطح استروژن رخ دهد. اگر در طول دوره قاعدگی یا در یک زمان نسبتا معین در ماه، دچار سردرد می‌شوید، احتمالاً هورمون‌های تان در سطح درستی نباشد.

7 – تغییر خلق و افسردگی : علائم عدم تعادل هورمونی در زنان

محققان فکر می کنند سطح پایین یا بالای هورمون‌ها، سبب تغییر خلق و خو در خانم‌ها می‌شود، سطح استروژن بر مواد اصلی شیمیایی مغز مثل سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین اثر می‌گذارد و احتمالاً اختلال در سطح هورمون‌های شما سبب افسردگی و تغییر حال روزانه‌تان شود.

8 – کاهش میل جنسی : از علائم بهم ریختگی هورمونی در زنان

کاهش میل جنسی در زنان در اثر کاهش سطح استروژن و تستوسترون، به ویژه در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی، شایع است (اگرچه تستوسترون به عنوان یک هورمون مردانه شناخته می شود، زنان نیز این هورمون را دارند). سایر علائم یائسگی مانند تعریق شبانه، خستگی، بد خلقی و اضطراب نیز می توانند بر زندگی جنسی فرد تأثیر بگذارند.

اگر در دوران یائسگی هستید، بهتر است با یک متخصص سلامت زنان در مورد آزمایش تستوسترون برای درمان با جایگزینی هورمون مشورت کنید. این درمان ها میل جنسی، خلق و خوی و سطح انرژی را بهبود می دهد. این دارو در دوزهای بسیار کم به صورت ژل و روی پوست استفاده می شود.

9 – مشکلات پوستی : از علامت هشدار دهنده عدم تعادل هورمون ها

آکنه مزمن در بزرگسالان می تواند نشانه ای از سطوح پایین استروژن و پروژسترون و سطوح بالای هورمون های آندروژن و سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری یا یائسگی نیز می تواند باعث خارش پوست شود. خشکی پوست یکی از نشانه های یائسگی یا مشکلات تیروئید است.

روش‌های درمان عدم تعادل هورمونی زنان

درمان عدم تعادل هورمونی در زنان: راه‌های درمان اختلالات هورمونی در زنان به علت ایجاد آن، بستگی دارد و برای تنظیم هورمون زنانه استروژن می‌توان راهکارهای متفاوتی پیش گرفت که در این بخش می‌خواهیم شما را با انواع قرص تنظیم کننده هورمون زنان آشنا کنیم که شامل موارد زیر هستند:

علل عدم تعادل هورمونی زنان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

  • استروژن واژن برای درمان خشکی یا درد واژن
  • هورمون درمانی تیروئید در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید
  • استفاده از روش‌های پیشگیری بارداری برای تنظیم چرخه قاعدگی
  • استروژن درمانی در زنان با علائم ناراحت کننده یائسگی مانند گرگرفتگی
  • داروهای ضد آندروژن از داروی تعادل هورمونی برای درمان اختلالات هورمونی در زنان

نتیجه‌گیری

عدم تعادل هورمونی می‌تواند به مشکلات جدی در زنان منجر شود، اما با مدیریت مناسب می‌توان این مشکلات را کاهش داد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید.

سوالات متداول

  1. آیا عدم تعادل هورمونی قابل درمان است؟ بله، با تغییرات در سبک زندگی و درمان‌های دارویی می‌توان به مدیریت عدم تعادل هورمونی کمک کرد.
  2. آیا تغذیه خاصی برای مدیریت هورمون‌ها وجود دارد؟ بله، مصرف مواد مغذی مثل آهن، ویتامین D و اسید فولیک می‌تواند به تعادل هورمونی کمک کند.
  3. آیا ورزش به وتعادل هورمونی کمک می‌کند؟ بله، ورزش منظم می‌تواند به تعادل هورمونی کمک کند و از استرس کمک گرفته و به خلق و خوبی افزایش دهد.
  4. آیا عوامل ژنتیکی نقشی در عدم تعادل هورمونی دارند؟ بله، ژنتیک نقش مهمی در تمایل به عدم تعادل هورمونی دارد، اما عوامل محیطی نیز تأثیرگذار هستند.
  5. آیا ممکن است عدم تعادل هورمونی به عقب‌رفتگی جنسی منجر شود؟ بله، تغییرات هورمونی می‌توانند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارند، اما این مسئله به افراد مختلف بستگی دارد.

نوشته عدم تعادل هورمونی زنان : 7 نشانه بهم ریختگی هورمون های زنانه + درمان آن اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *