عرق کردن شبانه کودک اصولاً باعث باعث نگرانی و اذیت والدین می‌شود. این نوع عرق کردن همیشه به علت دمای بالای اتاق نیست بلکه نامش عرق کردن شبانه کودک است. در این مقاله از سایت مهرپرور به بررسی علل تعریق شبانه کودک می‌پردازیم. نوزادان اغلب در شب عرق می‌کنند و این باعث نگرانی والدین نوزاد و پرستار نوزاد می‌شود. در بیشتر موارد این موضوع جدی نیست اما سبب می‌شود کودک و نوزاد در شب خواب راحتی را تجربه نکنند. ممکن است عرق کردن کودک و یا نوزاد یک زمینه پزشکی داشته باشد و یا یک هشدار باشد. قصد ما در این مقاله از سایت مرکز مهرپرور بررسی دقیق علت عرق كردن کودکان در خواب می‌پردازیم و به شما راهکاری می‌دهیم که چگونه این مشکل را در کودک درمان کنید.

چرا کودکان و یا نوزادان در شب عرق می‌کنند؟

به این عارضه در اصطلاح پزشکی هیپرهیدروز شبانه و یا هیپرهیدروز خواب می‌گویند. پدر و مادر کودک و یا پرستار نوزاد زمانی به وجود این عارضه در بچه پی می‌برند که کودک در شب به دلیل عرق کردن بیش از اندازه از خواب بیدار می‌شود و یا زمانی که پرستار کودک صبح‌ها کودک را آماده می‌کند متوجه خیس بودن لباس‌های نوزاد می‌شود.

عرق کردن شبانه کودک تا چه اندازه طبیعی است ؟

همه نوزادان حجم بالایی از غدد تولید کننده عرق دارند که زمان‌هایی که دمای محیط اطراف آنان بالا می‌رود فعالیت این غدد نیز افزایش می‌یابد. در نوزادان و کودکان نسبت حجم غده عرق به سطح پوست بیشتر از بزرگسالان می‌باشد به همین دلیل تراکم عرق تولید شده در پوست کودک و نوزاد از افراد بزرگسال بیشتر می‌باشد.

درمان تعریق شبانه نوزاد | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

9 علت عرق کردن کودک در شب

تعریق شبانه کودک همراه با تب و کاهش وزن نشان دهنده مطلب مهمی‌است و لازم است پرستار کودک یا والدین کودک به آن توجه ویژه ای داشته باشند. در این بخش از مقاله علل عرق کردن شبانه کودک کودکان و نوزادان را برررسی می‌کنیم:

۱- تعریق شبانه کودک و نوزاد به علت گرم بودن محیط

در صورتی که کودک و یا نوزاد در محیطی به خواب بروند که رطوبت دارد و یا دمای آن محیط بالاست می‌تواند سبب تعریق کودک بشود. در صورتی که والدین کودک و یا پرستار کودک در زمان خواب کودک بر روی کودک پتو بیاندازند همین موضوع هم می‌تواند سبب تعریق کودک بشود. کودک در صورتی که در محیط گرم و مرطوب به خواب برود حتی اگر تب نداشته باشد طبیعی است که عرق بکند.

۲- عرق کردن شبانه کودک و نوزاد به علت تب کردن

بدن برای بیرون راندن تب از بدن عرق می‌کند و زمانی که بدن، خود را از طریق تبخیر از عرق تهی می‌کند به دمای طبیعی بر می‌گردد و در صورتی که کودک یا نوزاد تب دارد طبیعی است که عرق بکند. و دلیلی ندارد که باعث نگرانی پرستار کودک و والدین کودک بشود، آنها باید میزان تب را کنترل کنند.

۳- عرق کردن کودک و نوزاد در خواب به علت کابوس‌های شبانه

کودکانی که قوه تخیل قوی دارند شب‌ها دچار کابوس می‌شوند و این کابوسها در صورتی که حاوی تصاویر وحشتناک باشند می‌تواند باعث ترس و وحشت کودکان بشود که موجب عرق بیش از حد در صورت و سر کودک می‌شود.

۴- آپنه خواب علت تعریق شبانه کودکان

کودک بنا به هر دلیل که دچار مسدودیت راه تنفسی بشود به آن آپنه خواب می‌گویند. عرق کردن شبانه کودک می‌تواند دلیل آپنه خواب در کودک باشد. تقطیع تنفس برای مدت زمان طولانی می‌تواند به دلیل طیف وسیعی از دلایل مانند آدنوئید اتفاق بیفتد. چیزی که به شدت به طرز اشتباهی آن را به ریه‌ها و یا مغز نسبت می‌دهند. همچنین چاقی در کودکان نیز باعث افزایش آپنه خواب در کودک می‌شود.

علت عرق کردن نوزادان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

۵- تعریق شبانه کودک و نوزاد به دلیل وجود برخی سرطان ها

وجود عرق کردن شبانه کودک می‌تواند به دلیل برخی از سرطان‌ها مانند لوسمی، لنفوم‌هاجکین و لنفوم غیر‌هاجکین باشد.

۶- عرق کردن شبانه کودک و نوزاد به دلیل مشکلات تیروئیدی

مشکلات مادرزادی تیروئید می‌تواند هیپرتیروئیدیسم ایجاد کند که منجر به عرق سرد در شب می‌شود.

۷- تعریق شبانه کودک و نوزاد به دلیل مشکلات ژنتیکی

شرایط ناشی از ژن‌های معیوب مانند فیبروز کیستیک، مشکلات قلب مادرزادی و اختلالات طیف اوتیسم منجر به عرق شبانه و پوست پوست شدن بدن کودک می‌شود. توجه داشته باشید که عرق کردن شبانه کودک تنها نشانه ای از شرایط فوق نیست و نشانه‌های مهم دیگری امکان دارد که در ابتدا، توجه والدین و پرستار کودک را جلب کند. بهترین راه این است که برای دانستن علت دقیق عرق شبانه، به پزشک مراجعه کنید.

8- سرماخوردگی و عرق سرد در کودکان

علت عرق سرد در سرماخوردگی چیست؟ عرق سرد نوزاد در سرماخوردگی می‌تواند به علت سرماخوردگی باشد. زمانی که بدن دچار سرماخوردگی می‌شود، سیستم ایمنی واکنش نشان داده و تلاش می‌کند عفونت ویروسی را برطرف کند. پس از تب کردن و شکستن تب حالا بدن مجدداً فرآیند دیگری را شروع می‌کند و با تحریک غدد عرق به تعدیل دمای بدن مشغول می‌شود. کودکانی که زیر ۶ سال سن دارند، بیشتر ممکن است دچار سرماخوردگی شوند. بزرگ‌سالان نیز ممکن است در طول سال چند باری سرما بخورند و این نوع تعریق را تجربه کنند. معمولاً علائم سرماخوردگی در کودکان زیر ۶ سال بیش از ۷ روز طول می‌کشد. تعریق شبانه کودک به علت سرماخوردگی، علائم زیر را نیز خواهد داشت:

  • سرفه
  • گلودرد
  • بدن درد
  • عطسه کردن
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • احتقان سینوس

تعریق شبانه کودک | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

9- عرق شبانه کودکان و عرق سرد در کرونا

شاید بتوان گفت که یکی از علائم کرونا، عرق سرد باشد. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سویه جدیدی از کرونا از تعریق شدید شبانه در خواب رنج می‌برند. در این حالت حتی زمانی که فرد در یک اتاق خنک نیز استراحت میکند، شاهد تعریق و خیس شدن بالش و پتوی خود است.

علت عرق كردن سر نوزاد هنگام خواب

عرق کردن سر و بدن هنگام خواب ممکن است برای کودک در شرایط عادی معمولی باشد. در اینجا برخی از متداول ترین دلایلی که کودک تعریق شبانه را تجربه می‌کنند آورده شده است:

1- بالا بودن دمای اتاق

نوزادان هنگام تغییر دما بسیار حساس هستند. بنابراین، رسیدن به ایده آل ترین دمای اتاق برای نوزادان مهم است. یک دماسنج داخلی برای استفاده در اتاق کودک شما توصیه می‌شود، تا اطمینان حاصل شود که درجه حرارت خیلی گرم یا خیلی سرد نیست.

2- پوشاندن بیش از حد لباس به نوزاد

ممکن است فکر کنید کودک شما به لایه‌های زیادی از لباس یا پارچه رو انداز نیاز دارد تا احساس راحتی کند. با این حال، اطمینان حاصل کنید که شما کودک خود را فقط مطابق آنچه در آن زمان مناسب است، پوشانده اید.

3- باقی ماندن کودک برای مدت طولانی در یک موقعیت خاص

اگر کودک شما در حدی کوچک است که نمی‌تواند سر خود را بچرخاند یا در هنگام خواب به سمت دیگر بچرخد؛ سر او احتمال دارد که در شب عرق کند. اقداماتی که در ادامه بررسی می‌کنیم، می‌تواند مشکل عرق کردن سر نوزاد در خواب را حل بکند. در اینجا چند نکته در مورد نحوه انجام این کار آورده شده است:

  • خارج کردن ملحفه یا روپوش غیرضروری کودک
  • تغییر وضعیت سر کودک هر از گاهی در هنگام خواب
  • تنظیم دمای اتاق خواب کودک بین (۲۰ -۲۲ درجه سانتیگراد)
  • استفاده از لباس‌های مناسب هوا و سبک و نازک برای نوزاد

از چند لایه پوشاندن بیش از حد لباس‌ها به کودک خودداری کنید. به عنوان یک قاعده کلی، متخصصان توصیه می‌کنند که در هر محیط که هستید نوزادان باید یک لایه لباس بیش از آنچه که معمولاً والدین می‌پوشند، بپوشند.

چه زمانی باید نگران تعریق شبانه کودک باشیم؟

والدین کودک و پرستار کودک لازم است به دقت بررسی کنند در صورتی که عرق کردن شبانه کودک با نشانه‌های دیگری همچون موارد زیر همراه بود به پزشک متخصص کودکان مراجعه بکنند.

  • کودکانی که تعریق شبانه کودک دارند و در کنار آن خروپف می‌کنند.
  • اگر خارش پوست کنار عرق کردن شبانه کودک کودک را درگیر کند.
  • کودکی که استفراغ و اسهال دارد و همچنین عرق کردن شبانه کودک دارد.
  • کودک در کنار تعریق شبانه کودک تب با دمای بالای(۳۸ درجه سانتیگراد) دارد.
  • کودکی که در کنار عرق شبانه کودک جوش‌های پوستی و رگ‌های خونی پیدا می‌کند.
  • کودکانی که در کنار عرق کردن شبانه کودک دچار بی اشتهایی و یا از دست دادن وزن می‌شوند.

عرق کردن شبانه کودکان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

5 روش درمان عرق کردن شبانه کودک

در صورتی که علت را تشخیص دادید و به دلیل یک مشکل پزشکی اتفاق افتاده است توصیه مهم رفع آن عارضه است. اصولاً از روش‌های درمانی زیر برای برطرف کردن تب در کودکان استفاده می‌شود.

1 – استفاده از پماد موضعی برای کودکان

نحوه عملکرد این پماد‌ها به دلیل داشتن مواد ضد انعقادی از راه پیشگیری از تعریق می‌باشد. پرستار کودک و یا والدین کودک بهتر است این پماد را یک بار در هر ۲۴ ساعت قبل از اینکه کودک به رختخواب برود برای او بمالند. کرم موضعی و پودر تالک ضد عرق برای کنترل عرق شبانه در نوزادان و نوپایان کافی می‌باشد. برای نوپایان موارد دیگر لازم به استفاده نمی‌باشد.

2 – مصرف داروهای خوراکی برای کنترل عرق کردن شبانه کودک در کودکان

این داروها، داروی آنتی کولینرژیک نامیده می‌شود و میزان تولید عرق را کم می‌کند. با این حال، آنها نمی‌توانند کاملا از عرق کردن شبانه کودک جلوگیری کنند.

3 – روش جراحی برای درمان عرق کردن شبانه کودک کودکان

امواج عصبی متصل به چند غده عرق بیش فعال به طور دائم از طریق یک روش جراحی به نام سمپاتکتومی‌توراسیک مسدود می‌شوند.

4 – تزریق الکتریکی برای کودکان مبتلا به عرق کردن شبانه کودک

درمان‌های الکتریکی بلوک‌های عرق را با استفاده از ضربه‌های الکتریکی تحریک می‌کنند.

5 – تزریق بوتاکس برای درمان عرق شبانه کودکان

تزریق بوتاکس از دیگر روش‌های درمانی برای کنترل عرق کردن شبانه کودک می‌باشد. تزریق بوتاکس به قسمت‌هایی از بدن که زیاد عرق می‌کند، برای مسدود کردن تولید عرق انجام می‌شود.

علت تعریق سر کودک | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

توجه برای کودکان نوپا استفاده از دو روش تزریق الکتریکی و تزریق بوتاکس می‌تواند دشوار باشد. بهتر است برای این کودکان از روش‌های درمان خانگی تعریق شبانه که در ادامه مقاله آمده است، استفاده کنید.

5 درمان خانگی عرق کردن شبانه کودک در کودکان و نوزادان

روش‌های درمانی که والدین کودک و پرستار کودک می‌توانند در منزل برای درمان تعریق کودک استفاده کنند در ادامه این مقاله بررسی می‌شوند.

1 – پاشویه کردن درمان خانگی تعریق کودک

برای کودکان و نوزادان در شب از لباس‌های آزاد که دارای پارچه‌های طبیعی است استفاده کنید. بهتر است پارچه‌ها از جنس‌های طبیعی مانند پنبه یا کتان باشند زیرا در این لباس‌ها هوا به خوبی جریان دارد. یکی دیگر از مزایای این پارچه‌ها جذب کردن عرق و تبخیر فوری آنها می‌باشد.

2 – رختخواب مناسب کودک

بهتر است برای کودکان از در زمان خواب از ملافه‌های رنگ روشن استفاده کنید و از تعداد کمتری پتو برای پوشاندن روی کودک استفاده کنید. جالب است بدانید که استفاده از بالش نرم برای کودکان مناسب نیست زیرا شکل سر کودک را به خود می‌گیرد و گردش هوار را دشواتر می‌کند.

3 – تهویه مناسب اتاق کودک

بهتر است برای اتاق کودک و نوزاد از سیستم تهویه هوا استفاده بکنید تا دما خیلی بالا نرود و در صورتی که هوای اتاق کودک رطوبت زیادی دارد، یک رطوبت گیر تهیه کنید.

4 – بهداشت خواب کودک برای درمان تعریق شبانه

لازم است هم والدین کودک و هم پرستار کودک قبل از خواب کودک از طریق روش‌هایی مانند استحمام و خواندن یک داستان قبل از خواب سعی کنند کابوس و وحشت شبانه کودک را مدیریت کنند. در اتاق کودکان نوپا از نور کم استفاده کنید تا احتمال بیدار شدن به دلیل ترس و تعریق کودک را کاهش دهید.

5 – هیدراته ماندن درمان خانگی تعریق شبانه

بهتر است کودک را هیدراته نگه دارید زیرا عرق شبانه می‌تواند در تابستان شدید باشد. ممکن است مواردی نیز وجود داشته باشد که مداخلات زیادی نیاز نداشته باشد.

پرسش‌های متداول

  1. آیا عرق کردن شبانه کودک نشانه‌ای از مشکل جدی است؟ خیر، عموماً عرق کردن شبانه کودک نشانه‌ای از مشکل جدی نیست و به عوامل طبیعی مرتبط است.
  2. آیا تغییر دمای محیط خواب می‌تواند تأثیری داشته باشد؟ بله، تغییر دمای محیط خواب می‌تواند باعث عرق کردن شبانه کودک شود.
  3. آیا استفاده از لباس‌های گرم در فصل سرد به کودک کمک می‌کند؟ بله، استفاده از لباس‌های گرم در فصل سرد می‌تواند به کاهش عرق کردن شبانه کمک کند.
  4. آیا عرق کردن شبانه می‌تواند به اختلال خاصی اشاره کند؟ بله، در برخی موارد، عرق کردن شبانه می‌تواند نشانه اختلالات متنوعی مانند بیماری‌های تیروئیدی باشد. بهتر است با پزشک مشورت کنید.
  5. آیا می‌توان با تغییر عادات خواب، عرق کردن شبانه را کاهش داد؟ بله، تغییر عادات خواب و ایجاد محیطی مناسب می‌تواند به کاهش عرق کردن شبانه کمک کند.

خلاصه مطلب

عرق کردن شبانه کودک پدیده‌ای طبیعی است که می‌تواند به عوامل مختلفی نظیر تنظیم دمای بدن، فعالیت فیزیکی و محیط خواب برگردد. با ایجاد محیط مناسب خواب و استفاده از لباس‌های مناسب، می‌توان از عرق کردن شبانه کودک جلوگیری کرد.

لطفاً تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته عرق کردن شبانه کودک : علت عرق كردن کودکان در خواب + درمان خانگی تعریق شبانه اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *