لاغری شکم بعد از زایمان و رسیدن به تناسب اندام قبل از بارداری و دغدغه همه مادران است. متاسفانه در کشور ما کوچک کردن شکم و از بین بردن شکم بعد از زایمان و وضع حمل برای برخی خانم ها یک رویا شده است. بعد از زایمان، یکی از چالش‌های متداولی که مادران جدید ممکن است با آن روبرو شوند، کوچک شدن شکم خود به حالت قبل از زایمان است. این امر ممکن است برای بسیاری از زنان چالش باشد، اما با رویکردهای مناسب و تمرین‌های منظم، می‌توان به سرعت به فرم ایده‌آل خود بازگشت. در این مقاله از مرکز پارسیان مهرپرور، به بررسی راهکارها و تمرین‌هایی خواهیم پرداخت که به شما کمک می‌کنند تا شکم خود را پس از زایمان لاغر کنید.

چربی شکمی بعد از بارداری

در دوران بارداری اندازه دور شکم خانم‌ها معمولا به حدود ۱۲۷ سانتی متر می‌رسد، با توجه به این نکته که هر خانم سالم با قد متوسط باید دور شکمش تنها ۶۰ سانتی متر باشد. این نکته بدین معناست که اکثر خانم‌ها باید حدود ۶۷ سانتی متر از اندازه دور شکمشان بعد از زایمان کم بکنند. بعد از اینکه مادر وضع حمل می‌کند اندازه دور شکم تا حدود ۴۰ سانتی متر کاهش می‌یابد ولی بقیه چربی‌ها در جای خود هستند. بسیاری از خانم‌ها پس از زایمان موفق به کاهش وزن خود می‌شوند و حتی اندام‌های خود را کوچکتر می‌کنند. اما در برابر چربی‌های دور شکم با دشواری روبرو هستند. دلیل هم این است که چربی‌های دور شکم با سایر نقاط بدن تفاوت دارد و برای رفع آنها باید تلاش بیشتری انجام داد.

علت بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان

بعد از زایمان، زنان به علل مختلف دچار اضافه وزن می‌شوند که عواملی مثل افزایش سن، پرخوری و داشتن استرس در آن مؤثر است. معمولاً زنان شش ماه پس از زایمان به وزن قبلی خود بازمی‌گردند و با داشتن تعدیل در رژیم غذایی، ورزش و دوری از فضای استرس‌زا می‌توانند زودتر به هدف خود دست یابند. پزشکان ادعای افراد را در مورد بزرگ شدن شکم پس از سزارین را نیز رد می‌کنند و دلیل اضافه وزن را بیشتر در پرخوری پس از آن، می‌دانند. علت چاقی زنان بعد از زایمان بیشتر بستگی به نحوه فعالیت و نوع تغذیه دارد. افزایش چربی شکمی در این دوران به دو دلیل اتفاق می‌افتد:

چربی شکمی بعد از زایمان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

  1. در این دوران پوست دور شکم در حال کشیده شدن است و چربی‌ها در این مورد کمک کننده می‌باشند.
  2. هرچه شکم بزرگتر بشود و چربی‌های اطراف آن بیشتر باشند محافظت از جنین آسانتر خواهد بود.

انواع چربی شکمی

شاید کمی تعجب کنید، اما در مقایسه با بخش های دیگر بدنتان، مقدار چربی شکم ناچیز است. به طور کلی دو نوع اصلی چربی شکمی وجود دارد که یکی از آنها چربی زیر جلدی و دیگری چربی احشایی نام دارد که در عمق شکم و اطراف اندام های داخلی شما یافت می‌شود. دو نوع چربی شکمی داریم:

  • چربی‌های بیرونی: چربی هایی که در بدن قابل مشاهده می‌باشند و باعث افزایش دور کمر فرد می‌شوند را چربی بیرونی می‌گویند.
  • چربی‌های درونی: به چربی هایی که دور اندام های داخلی بدن تجمع پیدا می‌کنند چربی‌های درونی می‌گویند و قابل مشاهده نمی‌باشند به همین دلیل مشخص نیست که اندازه دور شکم افزایش پیدا کرده است، در عین حال که بسیار خطرناک می‌باشد.

اگر مادر باردار پس از زایمان هم چربی درونی و هم چربی بیرونی داشته باشد، چربی درونی باعث می‌شود چربی بیرونی به جلو مایل شود و شکم بزرگتر به نظر برسد.

بازگشت شکم به حالت اولیه چقدر طول می‌کشد؟

بازگشت کامل بدن شما و به ‌ویژه شکمتان به حالت قبل از بارداری زمان می‌برد. تصور کنید شکم شما یک بادکنک است که با رشد کودک به آرامی بزرگ می‌شود. زایمان این بادکنک را نمی‌ترکاند، بلکه فقط با یک نشتی کوچک باعث خالی شدن تدریجی آن می‌شود. لازم نیست نگران باشید، زیرا برجستگی شکم شما پس از زایمان طی چند مرحله از بین خواهد رفت که این مراحل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

– بلافاصله بعد از زایمان

چه باور کنید چه باور نکنید، کاهش وزن بلافاصله بعد از زایمان شروع می‌شود و هنگامی که رحم جمع می‌شود و به سمت پایین شکم می‌آید حدود ۵/۵ کیلوگرم از وزن‌تان کم می‌شود. هنگام زایمان علاوه بر نوزاد، خون و مایع آمنیوتیک (مایعی که نوزاد در شکم مادر، درون آن شناور است) از رحم خارج می‌گردد که سبب کاهش وزن آنی خواهد شد.

لاغری شکم پس از زایمان | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

– یک هفته بعد از زایمان

تا یک هفته بعد از زایمان از دست دادن مایعات رحمی همچنان ادامه دارد و سلول‌هایی که در طول بارداری متورم شده بودند و درون‌شان مایع جمع شده بود شروع به کوچک شدن می‌کنند. به همین دلیل مرتب عرق خواهید کرد و این به معنی کاهش وزن بیشتر است.

شیر دادن به نوزاد هم در کاهش وزن در این مدت تاثیر زیادی دارد چون کالری مادر مصرف می‌شود. مادران شیرده در طول روز ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری انرژی صرف شیردهی می‌کنند.

– دو هفته بعد از زایمان

به گفته پزشکان بهتر است مادران در دو هفته اول خودشان را وزن نکنند چون در این دوره هورمون‌های بارداری هنوز در بدن آنها هستند؛ البته روند رو به کاهش دارند. به همین دلیل مادران جدید در این دوره خیلی از نظر روحی حساسند و ممکن است حتی با وزن کردن خودشان و این‌که می‌بینند وزن‌شان زیاد کم نشده است، احساس افسردگی کنند.

به این نکته توجه کنید که وزن تنها یک عدد است و نمی‌تواند مقیاس مناسبی برای نشان دادن چربی‌های بدن‌تان باشند. برای همین بهتر از به جای وزن کردن با ترازو، بعد از زایمان ماهانه یک بار با متر، دور کمرتان را اندازه بگیرید تا متوجه تغییرات شوید.

– یک ماه پس از زایمان

مادران جدید معمولاً در ماه اول حدود نه کیلوگرم وزن کم می‌کنند و اگر میزان افزایش وزن شما در دوران بارداری نرمال بوده و تغذیه سالم بارداری را رعایت کرده باشید، احتمالا حدود یک ماه پس از بارداری به وزن متعادل قبلی بر می‌گردید.

– شش هفته بعد از زایمان

رحم در حدود هفته ششم بعد از زایمان به لگن بر می‌گردد و به سایز اصلی خود (اندازه یک مشت بسته)، می‌رسد. یعنی حدود شش هفته پس از زایمان شکم مادران جدید صاف‌تر و کوچک‌تر خواهد شد.

– نه ماه پس از زایمان

اگر در دوران بارداری به حد نرمال اضافه وزن داشتید، مطمئنا در ماه نهم پس از زایمان، شکم‌تان کاملا به حالت اولیه‌اش بر می‌گردد. ولی اگر اضافه وزن بارداری‌تان خیلی بیشتر بوده ممکن است بیشتر از نه ماه زمان ببرد.

لاغری شکم بعد از زایمان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

بهترین راهکارها برای کوچک کردن شکم بعد از زایمان

بهترین زمان برای شروع برنامه ورزشی پس از وضع‌حمل به نوع زایمان بستگی دارد. متخصصان پزشکی ورزشی توصیه می‏ کنند مادران ۶ هفته بعد از سزارین یا زایمان‏های طبیعی سخت و عارضه‏ دار و بلافاصله بعد از زایمان واژینال طبیعی و بدون عارضه، برنامه ورزشی‌شان را شروع کنند. البته مادرانی که در دوران بارداری مشکلاتی مانند فشار خون اولیه یا فشار خون بارداری، مسمومیت بارداری، بیماری‏های کبدی و کلیوی ناشی از بارداری و بیماری‏های شدید قلبی و تشنج را تجربه کرده ‏اند، باید قبلا از شروع ورزش زیر‌نظر پزشک معاینه شوند. در ادامه راهکارهای عالی برای لاغری شکم بعد از زایمان را بررسی می‌کنیم.

1. شیر دادن به نوزاد

شیر دادن به نوزاد پس از زایمان کمک می‌کند مادران باردار بتوانند راحت تر شکم خود را کوچک کنند ، این اتفاق به دو دلیل پیش می‌آید. خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند با شیر دادن به نوزاد خود می‌توانند به طور متوسط ۳۵۰ کالری بیشتر بسوزانند. این کالری اضافی شامل چربی‌های دور شکم نیز می‌شود.

2. رژیم لاغری بعد از زایمان

در صورتی که مادران شیرده از غذاهای سالم در وعده های خود استفاده کنند به کوچک شدن شکم آنها کمک زیادی می‌کند. استفاده از غذاهای فراوری شده و آماده حتی اگر میزان کالری آنها با میزانی که شما باید در طول روز دریافت کنید هماهنگ باشد در وعده های غذایی خانم ها سبب افزایش چربی‌های بدن، خصوصا چربی‌های دور شکم خواهد شد. در وعده های غذایی خود مقادیر زیادی میوه‌، سبزیجات، کربوهیدرات‌های پیچیده، غلات کامل و پروتئین‌های کم چرب قرار بدهید تا علاوه بر حفظ سلامتی خود، چربی‌های دور شکمتان نیز کاهش یابد.

– لاغری شکم بعد از زایمان با تغذیه صحیح

وقتی نوزاد را به خانه می‌آورید، بسیار پیش می‌آید که مادر وقت غذا خوردن، یا حتی میل به آن ندارد، اما این کار اشتباه است و کمکی به کاهش وزن شما نمی‌کند. فقط شما را بی‌انرژی و ضعیف می‌کند. روزانه ۵ تا ۶ وعده غذای کوچک با میان‌وعده‌های سالم میل کنید. عادت کنید صبحانه بخورید. صبحانه به شما انرژی می‌دهد تا روز خود را شروع کنید و کمتر در طول روز احساس خستگی و ضعف داشته باشید. برای خود میان وعده‌های خوشمزه تهیه کنید و اگر وقت این کار را ندارید از همسرتان بخواهید برایتان تهیه کند. میان وعده‌های مناسب و حاوی فیبر و پروتئین مثل نان تست و کره بادام‌زمینی، تخم‌مرغ آبپز، سیب و موز، سبزیجاتی مثل هویج، یک کاسه عدسی یا خوراک لوبیا ایده خوبی است.

رژیم غذایی برای کاهش چربی شکمی | مرکز پارسیان مهرپرور

– کوچک شدن شکم بعد از زایمان: آب کافی بنوشید

مهم است که بدن شما کم آب نشود. یک بطری آب در نزدیکی خود قرار دهید، به این ترتیب نوشیدن آب را فراموش نمی‌کنید. حداقل ۱۲ فنجان مایعات در روز بنوشید.
ضمنا نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌های کارخانه‌ای و شربت‌هایی مملو از شکر را محدود کنید. این نوشیدنی‌ها ارزش غذایی ندارند و مانع کاهش وزن و تناسب اندام و لاغری بعد از زایمان شما می‌شود.

– برای لاغری شکم بعد از زایمان میوه را جایگزین آبمیوه کنید

میوه کامل را به جای آب میوه انتخاب کنید. آبمیوه‌ها باید در حد متوسط ​​مصرف شوند، چون می‌توانند کالری اضافی داشته باشند. میوه کامل به شما ویتامین و مواد مغذی می‌دهد و حاوی فیبر بیشتری است که به شما کمک می‌کند با کالری کمتری احساس سیری کنید.

– محدود کردن مصرف خوراکی های مضر جهت كوچك كردن شكم بعد از زایمان

غذاهای کبابی یا پخته شده را به جای غذاهای سرخ شده انتخاب کنید. همچنین مصرف شیرینی، شکر، چربی اشباع شده و چربی‌های ترانس را محدود کنید.

3. انجام حرکات ورزشی جهت تقویت بدن

خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند برای کاهش چربی‌های بدن باید ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند. اما ورزش کردن، در صورتیکه عضلات بدن قوی نباشند، می‌تواند باعث آسیب و صدمات فیزیکی بشود. ضروری است که افراد پیش از انجام حرکات ورزشی سنگین و تخصصی ، ابتدا به تقویت بدن خود بپردازند.در کنار توجه به تغذیه انجام حرکات یوگا می‌تواند ضروری و بسیار موثر باشد. این دو ورزش، علاوه بر اینکه می‌توانند اندام بدن را متوازن و هماهنگ کنند، به افزایش قوا نیز کمک می‌کنند. خانم ها پس از زایمان انگیزه خود را از دست ندهند. کلیدکاهش وزن موفق انگیزه می‌باشد اگر می‌خواهید چربی‌های لجباز اطراف شکم را بسوزانید و از شر آنها خلاص شوید، نباید انگیزه خود را از دست بدهید.

از بین بردن چربی های شکمی | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

هنگام ورزش، به خودتان فشار نیاورید خصوصا اگر شیوه زایمان شما عمل جراحی سزارین بوده است. اما برای موثر بودن، ورزش باید شما را خسته کند و علاوه بر تعریق، نوع تنفس نیز تحت تاثیر قرار گیرد. توجه داشته باشید که خانم‌هایی که تحت عمل جراحی سزارین قرار گرفته‌اند، پیش از شروع یک برنامه ورزشی، باید حتما با پزشک خود مشورت کنند.

4. ماساژ درمانی برای لاغری شکم بعد از زایمان

یکی دیگر از راه‌های مناسب برای کوچک کردن و سفت کردن ماهیچه‌ی شکم بعد از زایمان ماساژ درمانی با روغن است. البته باید توجه داشته باشید که حتما باید یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید تا ماساژ درمانی نتیجه‌ی دلخواه‌تان را به ارمغان بیاورد. زمانی که شکم توسط روغن‌های مخصوص ماساژ داده می‌شود ماده‌ای به نام اکسید نیتریک از سلول‌های بدن خارج می‌شود و رگ‌های خونی را گشاد می‌کند؛ از همین رو جریان خون در قسمت‌هایی که ماساژ داده می‌شود افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که جریان خون افزایش پیدا کند بدن داغ می‌شود و طی آن مواد زائد و چربی‌ها با سرعت بیشتری از بین می‌روند.

علاوه بر موارد ذکر شده گفته می‌شود که ماساژ درمانی جریان لنفی را هم افزایش می‌دهد که در طی آن متابولیسم بدن به طور خودکار و طبیعی افزایش یافته و در نهایت چربی‌های اضافه کم‌کم از بین خواهند رفت. متابولیسم به معنای میزان سوخت‌وساز است. سوخت‌وساز یعنی مقدار انرژی که بدن شما مصرف می‌کند.

6 داروی گیاهی برای کوچک شدن شکم بعد از زایمان

استفاده از این گیاهان طبیعی، برای لاغری شکم مادران بعد از سزارین استفاده می‌شود و اثر بخشی آنها اثبات شده است.

۱- چای نعنا، زنجبیل و هل

برای ساخت این معجون لاغری بی نظیر ابتدا آب را به جوش بیاورید. برگ های تازه ی نعنا خرد شده، زنجبیل رنده شده و ۲ تا ۳ عدد دانه ی هل را به آب جوش اضافه کنید. چند دقیقه آن را بجوشانید. شعله را خاموش کرده و روی ظرف یک بشقاب قرار دهید. بگذارید ۵ دقیقه بماند. محلول را داخل یک فنجان بریزید و آن را گرم بنوشید. شما حتی می‌توانید این مخلوط را سرد کنید و آن را به عنوان چای یخی میل کنید. همچنین، این چای با طعم زنجبیل و هل، یک چای بی نظیر و مناسب برای روزهای بارانی و سرد است! هر کدام از ترکیبات موجود در دستور العمل فوق، دارای خواص دارویی است. این ترکیبات به تقویت متابولیسم و ​​پاکسازی دستگاه گوارش کمک می‌کنند که باعث بهبود جذب مواد غذایی می‌شود و نهایتا به کاهش وزن منجر می‌شود.

۲- چای سبز برای لاغری شکم بعد از زایمان

چای سبز خواص شگفت انگیزی دارد. اگر طعم این چای را دوست ندارید، بهتر است آن را با طعم های دلخواه خود ترکیب کنید. یا اینکه چای سبز با طعم های متفاوت و مارک های مختلف موجود در بازار خریداری کنید و ببینید که کدام یک را بیشتر دوست دارید. چای سبز با افزودن موادی مانند هل، لیمو، عسل، دارچین، زنجبیل و غیره می‌تواند پرخاصیت تر و خوشمزه تر شود.

چای سبز نه تنها چربی سوز است بلکه سیستم بدن را نیز سم زدایی می‌کند و در نتیجه هضم را بهبود می‌بخشد. این چای سرشار از آنتی اکسیدان و کافئین است که به کاهش وزن کمک می‌کند. بنابراین سعی کنید آن را در حد اعتدال، به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۳- آب جعفری و کرفس و لاغری شکم بعد از زایمان

کرفس و جعفری را با هم مخلوط کنید و یک نوشیدنی بسازید تا به شما در کاهش وزن کمک کند. نوشیدن این آب در تابستان باعث خنک شدن بدن هم می‌شود. کرفس می‌تواند به صورت خام نیز مصرف شود. کرفس کالری کمی دارد و یک گیاه بسیار سبک است. در عین حال جعفری هم برای کلیه ها مفید است. این دو سبزی به شما کمک می‌کنند چربی های مزاحم شکم را به سرعت بسوزانید.

راهکار خانگی درمان چاقی شکمی | مرکز خدما پرستاری پارسیان مهرپرور

۴- دارچین و میخک کمک به لاغری شکم بعد از زایمان

ثابت شده است که ترکیب دارچین و میخک، در کاهش چربی های معده پس از بارداری بسیار موثر است. برای انجام این کار، باید ۲ تا ۳ میخک و نصف قاشق چای خوری دارچین را بجوشانید و پس از خنک شدن نوش جان کنید. نوشیدن این محلول بعد از زایمان، به کاهش چاقی کمک خواهد کرد. جدا از این، دارچین می‌تواند سطح قند خون و ریسک فاکتورهای عامل بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد و شما را از دیگر مزایای سلامتی خود بهره مند سازد.

۵-لاغری شکم بعد از زایمان با مصرف تخم شنبلیله

شنبلیله می‌تواند به کاهش سطح کلسترول، کنترل ورم و اشتها کمک کند. علاوه بر اینها، این گیاه برای کاهش چربی های شکم بسیار مفید است. نکته ی جالب توجه این است که شنبلیله با حفظ تعادل هورمونی در زنان، شکم را آب می‌کند. ۱ قاشق چایخوری تخم شنبلیله را در ۱ لیوان آب بجوشانید. بگذارید کمی سرد شود و سپس در شب نوش جان کنید. اینکار تاثیر بسزایی در لاغری شما ایفا می‌کند.

۶- برگ کاری و سیر

آیا می‌دانید برگهای کاری برای سم زدایی بدن عالی هستند؟ علاوه بر این آنها به شما کمک می‌کنند تا از شر چربی های شکم نیز خلاص شوید. در مورد سیر نیز جویدن دو حبه سیر خام و سپس نوشیدن آب لیمو می‌تواند به شما کمک کند تا بعد از زایمان، به شکم صاف و اندام ایده آل خود دست پیدا کنید.

پرسش‌های متداول در مورد لاغری شکم بعد از زایمان

  1. چقدر زمان می‌برد تا نتایج قابل مشاهده در لاغری شکم بعد از زایمان داشته باشم؟ زمانی که نتایج قابل مشاهده در لاغری شکم بعد از زایمان ظاهر می‌شوند، به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل شامل وضعیت شما قبل از بارداری، نحوه تغذیه، تمرینات و میزان چاقی شما می‌شوند. برخی از افراد ممکن است در عرض چند ماه نتایج قابل مشاهده‌ای داشته باشند، در حالی که دیگران ممکن است بیشتر از یک سال طول بکشد تا به نتایج دلخواه برسند. برای داشتن تصویر دقیق‌تر، با پزشک خود مشورت کنید.
  2. آیا تمرینات خاصی برای کاهش چاقی شکم بعد از زایمان وجود دارد؟ بله، تمرینات خاصی برای کاهش چاقی شکم پس از زایمان وجود دارد. این تمرینات به تقویت عضلات شکم و کاهش چربی در این منطقه کمک می‌کنند. برخی از تمرینات معمول شامل انجام ابرسیکل، پلاک، لگ‌ریز و تمرینات پیلاتس می‌شوند. همچنین، تمرینات کاردیو و تمریناتی که بر روی محیط‌های مخصوصی مثل توپ فیتنس تمرکز دارند نیز می‌توانند مفید باشند.
  3. آیا لباس‌های شکمی به واقعاً به لاغری شکم کمک می‌کنند؟ بله، لباس‌های شکمی به واقعاً به لاغری شکم کمک می‌کنند. این لباس‌ها علاوه بر ایجاد حمایت و فشار مناسب بر روی منطقه شکم، شکل ظاهری شما را نیز بهبود می‌بخشند. با انتخاب یک لباس شکمی مناسب می‌توانید شکم خود را تنظیم کرده و به افتخار خود ادامه دهید.

خلاصه مطالب لاغری شکم بعد از زایمان

در نظر داشته باشید کوچک کردن شکم بعد از زایمان روندی است که به آرامی اتفاق می‌افتد و نباید انتظار داشته باشید بلافاصله بعد از زایمان شکم‌تان به اندازه نرمال خود برگردد. می‌توانید با اصولی کمی این فرایند را سرعت بدهید. به خاطر داشته باشید که هر فرد ممکن است به نرخ متفاوتی به نتایج برسد، بنابراین صبوری و مداومت بسیار مهم هستند. بهترین راهکار برای شما بهترین راهکار است، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا برنامه مناسبی برای شما تنظیم کند.

نوشته لاغری شکم بعد از زایمان : 10 راهکار معجزه آسا برای کوچک کردن شکم بعد از زایمان اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *