نکات طلایی نگهداری از نوزادان تازه متولد شده

نگهداری از نوزادان برای مادرانی که انتظار اولین نوزاد خود را می‌کشند همواره با نگرانی همراه است. برخی مادران شاید تا تولد اولین نوزاد خود حتی نوزاد یک روزه را هم از نزدیک ندیده باشند! البته استرس تولد نوزاد برای برخی مادران که نوزاد دوم یا سوم خود را بدنیا می‌آورند هم وجود دارد زیرا تولد هر نوزاد تجربه ای جدید است. اگر نکات و روش‌های مراقبت از نوزادان در روزهای اول تولدشان را بدانید می‌توانید این روزها را با آرامش بیشتری سپری کنید. تازه مادران می‌دانند بهترین فردی که به آنها در امر مراقبت از نوزاد کمک می‌کند مادرشان است. اما وی نیز پرستار کودک حرفه ای نیست. مطمئناً مادر شما بسیاری از ترفندهای نگهداری از نوزادان را نمی‌داند.

در این مقاله از سایت مرکز پرستاری پارسیان مهرپرور روش‌هایی در نگهداری از نوزادان را در بخش‌های زیر به شما آموزش می‌دهیم:

  • 9 نکته مربوط به مراقبت‌های اولیه از نوزادان
  • 4 نکته مربوط به مراقبت‌های جسمی از نوزادان

9 نکته درباره مراقبت‌های اولیه از نوزادان

والدین نوزاد بعد از به دنیا آمدن به اطلاعات دقیق و درستی برای سوالات خود احتیاج دارند. یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید : در هیچ شرایطی به گفته‌ها و شنیده‌های اطرافیان و باورها و راهنمایی‌های غلط اعتماد نکنید. ما در این بخش از مقاله مراقبت‌های اولیه از نوزاد را با شما به اشتراک می‌گذاریم که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. شیردهی
  2. آروغ زدن نوزاد
  3. دمر خواباندن نوزاد
  4. اولین حمام نوزادان
  5. تعویض پوشک نوزاد
  6. سوختگی بعد از ادرار
  7. مراقبت از بند ناف نوزاد
  8. قنداق کردن نوزاد آری یا خیر؟
  9. نکات مربوط به لباس‌ها و شستن لباس نوزاد

۱. نکات مربوط به شیردهی جهت نگهداری از نوزادان شیرخوار

تغذیه نوزاد با شیر مادر موضوع مهمی است. چگونه می‌توان یک شیردهی موفق داشت؟ پزشکان و کارشناسان حوزه نوزاد همواره مادران را به تغذیه نوزاد با شیر خودشان تشویق می‌کنند. برخی بیمارستان‌ها به مادران چگونگی یک شیردهی صحیح را آموزش می‌دهند. برای شیردهی به نوزاد باید صبور و پرحوصله باشید.

نگهداری از نوزادان شیرخوار | مرکز خدات پرستاری پارسیان مهرپرور

نکات زیر را برای یک شیردهی موفق در نظر داشته باشید:

  • توجه به سینه‌گیری درست نوزاد
  • شیردهی به نوزاد طبق تقاضای نوزاد
  • مطالعه در زمینه تغذیه با شیر مادر برای نوزاد
  • شرکت در کلاس‌های آمادگی زایمان و نگهداری از نوزادان
  • فرا گرفتن روش‌های و وضعیت‌های از پزشک، پرستار یا مادران دیگر
  • لازمه تماس پوستی نوزاد با مادر از لحظه‌ٔ تولد و تغذیهٔ نوزاد با شیر مادر
  • لازمه استراحت مادر برای شادابی و سلامت و تغذیهٔ کافی و مقوی مادر شیرده
  • نوزادان در شش ماه اول تولد غیر از شیر مادر و قطرهٔ ویتامین ( در صورت تجویز پزشک)، به هیچ غذا یا مایع دیگری نیاز ندارند.

2. آروغ زدن نوزاد

در صورتی که نوزاد شما در زمان شیر خوردن ناراحت است، خود را جمع می‌کند، یا سرش را عقب می‌کشد و گریه می‌کند، احتمالاً به آروغ زدن نیاز داشته باشد. به‌طورکلی بعد از شیر خوردن، دو تا سه آروغ از نوزاد گرفته شود. آروغ‌های کوچک نوزاد، هوای گیر کرده در معدۀ کودک را آزاد می‌کند، باعث آسودگی نوزاد می‌شود. هیچ قانونی وجود ندارد که نوزاد پس از هر تغذیه باید آروغ بزند. برخی از نوزادان خیلی آروغ می‌زنند، درحالی‌که نوزادان دیگر به ندرت به آن نیاز دارند.

نگهداری از نوزادان : روش‌های آروغ گرفتن از نوزاد

آروغ گرفتن از نوزاد راههای مختلفی دارد، اگر بعد از ۳۰ دقیقه استفاده از یک روش نتوانستید آروغ نوزاد را بگیرید، آن روش را رها کرده و روش دیگر را امتحان کنید.

– روی سینه یا شانه

سینۀ نوزاد را در برابر قفسۀ سینهٔ خودتان نگه دارید، به طوری که چانهٔ او روی شانهٔ شما قرار بگیرد. با یک دست او را نگه دارید و با دست دیگر به آرامی به پشت او ضربه بزنید. قبل از امتحان این روش آروغ گرفتن، برای تمیز نگه داشتن لباس خود، یک پارچه روی شانهٔ خود و حتی روی تمام پشتتان بیندازید.

آروق گرفتن نوزاد| خدمات پرستاری در منزل

– بالاتر از شانه

نوزاد را کمی بالاتر از شانهٔ خود نگه دارید. شانۀ شما باید با شکم نوزاد تماس پیدا کند و فشار ملایمی بر شکم او ایجاد کند که باعث آروغ زدن شود. با یک دست او را نگه دارید و با دست دیگر به آرامی به پشت او ضربه بزنید یا پشت او را مالش دهید. یادتان باشد نوزاد را هرگز روی شانۀ خود خم نکنید.

– نشسته در دامن

نوزاد را در دامن خود بنشانید، طوری که پشتش به شما باشد. از یک دست برای نگه داشتن بدن او استفاده کنید. زمانی که کف دست شما قفسۀ سینه‌ٔ او و انگشتانتان با ملایمت چانه و فک او را نگه دارد. مراقب باشید که انگشتان خود را دور گلوی او قرار ندهید. کودک را کمی به جلو خم کنید و با دست دیگر به آرامی به پشت او ضربه بزنید یا پشت او را مالش دهید.

3. دمر خواباندن نوزاد

بهترین حالت خوابیدن نوزادان روی پشت و کمرشان است که ایمن ترین نیز می‌باشد و کودک از خطر خفگی در امان خواهد بود. نوزادان زمانی که قادر به غلت زدن می‌شوند با حالت قرارگیری روی شکم راحت‌تر هستند. کودک در طول ماه‌های بعدی زندگی و بزرگ شدن، دمر خوابیدن را یاد می‌گیرد و به آن عادت می‌کند. برای دمر قرار دادن کودک عجله نکنید.حالت دمر خوابیدن هم مانند قنداق کردن نوزاد می‌تواند باعث خطر مرگ ناگهانی شود.

در صورتی که شاغل هستید، تازه مادر شده اید، دست تنها هستید و نمی‌خواهید این موارد به رشد صحیح کودک شما آسیب بزند به کمک کارشناسان مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور پرستار نوزاد در منزل استخدام کنید. جهت مشاوره رایگان پیام دهید.

راه های ارتباطی

۰۲۱-۴۴۴۴۲۴۱۰ ۰۲۱-۲۲۴۶۷۸۹۹ ۰۲۱-۷۷۷۱۴۷۸۸ ۰۲۱-۸۶۰۳۶۴۳۹ ۰۹۰۲-۱۱۰۵۶۲۲

نگهداری از نوزادان : خطرات دمر خواباندن نوزاد

دمر خوابیدن نوزاد خطرات زیادی دارد که به برخی از آنها می‌پردازیم.

1) ایجاد حس ناراحتی در نوزاد

  • این حالت خوابیدن برای نوزاد تازگی دارد.
  • تنفس نوزاد در این حالت بسیار دشوار است.
  • این حالت برای نوزاد از لحاظ جسمی آزاردهنده است.

خطرات دمر خواباندن نوزادان | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

2) دمر خوابیدن و استفراغ نوزادی یا ریفلاکس اسیدی : این حالت خوابیدن باعث بالا آوردن و استفراغ کودک یا ریفلاکس محتویات معدۀ نوزاد می‌شود.

3) دمر خوابیدن و ارتباط آن با خفگی : دمر خوابیدن نوزاد در شب یکی از علل سندروم مرگ ناگهانی است.

4. اولین حمام نوزادان

در روزهای اول تولد به تمیز کردن بدن نوزاد با یک اسفنج نرم و مرطوب بسنده کنید. صورت و دست‌های نوزاد را با کمی آب بشویید. در زمان تعویض پوشک نوزاد ناحیۀ تناسلی را به‌ طور کامل تمیز کنید. توصیه میشود تا قبل از افتادن ریشه بند ناف، نوزاد را در آب غوطه‌ور نکنید. پس از اینکه ریشۀ بند ناف خشک شد و افتاد و آن ناحیه کاملاً بهبود یافت، شما می‌توانید هر چند روز یک بار نوزاد خود را حمام دهید.

نکات ضروری و ایمنی حمام کردن نوزاد

  • عدم استفاده از روشور یا سینک ظرفشویی
  • رها نکردن نوزاد در حمام حتی برای یک ثانیه
  • استفاده از آب گرم برای شست و شوی نوزاد
  • استفاده از صابون و شامپو به مقدار بسیار کم
  • استفاده از وان کودک یا لگن پلاستیکی و پر از آب گرم
  • اطمینان از تمیزی وان یا لگن برای حمام کردن نوزادان
  • خارج کردن وسایل برقی قبل از شروع شست‌وشوی نوزاد
  • به دلیل خطر عفونت‌های مجاری عدم استفاده از کف زیاد در وان

حمام نوزادان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

آموزش مراحل حمام کردن نوزادان

  1. آماده سازی صابون نوزاد، دو اسفنج حمام نوزاد، یک فنجان پلاستیکی و یک حوله
  2. آماده سازی پوشک تمیز و لباس نوزاد برای بعد از حمام.
  3. اطمینان از دمای مناسب اتاق و حمام
  4. پر کردن لگن یا وان کودک از آب گرم بین ۵ تا ۸ سانتی متر
  5. خارج کردن لباس‌های نوزاد در حمام از تنش
  6. در صورت گریه کردن کودک، برای دادن احساس امنیت، بگذارید در ابتدای حمام پوشک به تنش باشد.
  7. نوزاد را از قسمت پا وارد آب کنید.
  8. تکه دادن پشت سر و گردن نوزاد به یکی از دست‌هایتان
  9. برای جلوگیری از احساس سرما، آب ریختن به روی نوزاد در طول حمام به کمک فنجان
  10. استفاده از صابون مخصوص نوزاد، به مقدار کم
  11. استفاده از یک اسفنج نرم یا دست برای شستن صورت و بدن نوزاد
  12. شستن پوست سر با یک لیف مرطوب یا آغشته به کمی شامپو بچه
  13. پس از آبکشی لیف از آن برای تمیز کردن چشم و صورت استفاده کنید.
  14. برای پاک کردن گوشه و کنار سوراخ‌های بینی یا چشم کودک از مخاط خشک شده از لیف استفاده کنید.
  15. انجام یک شست و شوی معمولی برای اندام تناسلی نوزاد
  16. آبکشی نوزاد با ریختن فنجان‌ آب روی او
  17. برای بیرون آوردن نوزاد کمک گرفتن از یک دست برای سر و گردن و دست دیگر برای باسن
  18. استفاده از حوله کلاهدار برای خشک کردن نوزاد
  19. پوشاندن پوشک و لباس‌های نوزاد

5. نکات مربوط به تعویض پوشک جهت نگهداری از نوزادان

تعویض پوشک نوزاد از جمله مهمترین کارها در زمینه مراقبت از کودک است. مادرانی که نوزاد و کودک زیر ۲ سال دارند روزانه احتمالاً تا ۱۰ بار نیز پوشک کودک را عوض کنند! بیشتر والدین نگران تعویض پوشک بچه هستند. شما در مرحله اول باید طریقه تعویض پوشک و زمان تعویض پوشک را بدانید. پوشکی که مرطوب است می‌تواند باعث جوش زدن پوست شود. اسید موجود در روده باعث آزار و آسیب رسیدن به پوست نوزاد می‌شود. برای افرادی که تجربه مادری ندارند پوشک نوزاد تنها یک جسم پر از آلودگی در خانه است که سعی دارند سریعا از آن خلاص شوند. اما مادران می‌دانند که از اوضاع مزاجی گرفته تا سلامت سیستم ایمنی بدن کودک را می‌توان با آن بررسی کرد.

وضعیت طبیعی دفع ادرار نوزاد در روز

کودک شیرخوار معمولا بین ۴ تا ۱۰ بار در روز ادرار می‌کند. در هوای گرم یا در صورت تب کودکان، دفع ادرار احتمالاً به نصف میزان طبیعی برسد. اگر علائمی مبنی بر ناراحتی کودک هنگام دفع ادرار مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. رنگ ادرار نوزاد سالم، از زرد کمرنگ تا پررنگ متغیر است، ادرار تیره تر، غلظتش بیشتر است. غلظت تیره به دلیل کمبود مایعات بدن نوزاد اتفاق می‌افتد. رنگ صورتی پوشک نوزاد به دلیل غلظت بیش از حد ادرار است. در صورت ادامه پیدا کردن رنگ صورتی ادرار باید با متخصص اطفال مشورت کنید. وجود خون در ادرار نوزاد طبیعی نیست و باید متخصص کودکان در میان بگذارید.

آموزش کامل تعویض پوشک نوزاد

تعویض پوشک نوزاد از جمله مهمترین کارها در زمینه مراقبت از کودک است. مادرانی که نوزاد و کودک زیر ۲ سال دارند روزانه احتمالاً تا ۱۰ بار نیز پوشک کودک را عوض کنند! بیشتر والدین نگران تعویض پوشک بچه هستند. شما در مرحله اول باید طریقه تعویض پوشک و زمان تعویض پوشک را بدانید. پوشکی که مرطوب است می‌تواند باعث جوش زدن پوست شود. اسید موجود در روده باعث آزار و آسیب رسیدن به پوست نوزاد می‌شود. برای افرادی که تجربه مادری ندارند پوشک نوزاد تنها یک جسم پر از آلودگی در خانه است که سعی دارند سریعا از آن خلاص شوند. اما مادران می‌دانند که از اوضاع مزاجی گرفته تا سلامت سیستم ایمنی بدن کودک را می‌توان با آن بررسی کرد. مرکز مهرپرور در مقاله زیر همه آنچه باید در مورد پوشک نوزادان بدانید را با والدین و پرستار کودک به اشتراک می‌گذارد.

تعویض پوشک نوزاد

6. سوختگی بعد از ادرار در نگهداری از نوزادان

نگهداری از پوست نوزادان اهمیت ویژه ای دارد. سوختگی بعد از ادرار یا راش پوشک زمانی است که پوست کودک در ناحیۀ زیر پوشک ملتهب و قرمز به نظر می‌رسد. این عارضه یکی از رایج ترین مشکلات نوزادان است و به معنای سهل انگاری مادران نمی‌باشد. در ادامه این مقاله نشانه‌ها، علل و درمان راش پوشک را بررسی می‌کنیم.

نشانه‌های سوختگی بعد از ادرار

  • تورم پوست زیر ناحیۀ پوشک
  • التهاب یا قرمزی پوست کودک در ناحیۀ زیر پوشک
  • گرم بودن پوست ناحیۀ زیر پوشک هنگام لمس کردن نوزاد

سوختگی پوشک | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

علل ایجاد سوختگی بعد از ادرار

  • وجود رطوبت ایجاد شده روی پوشک
  • برخی روش‌های درمان راش پوشک
  • شستن صحیح ناحیه با آب گرم حین تعویض پوشک
  • تعویض مرتب پوشک و تمیز و خشک نگه داشتن پوست نوزاد
  • مصرف غذاهای جدید توسط نوزادان و تغییر دفعات و ترکیبات مدفوع
  • وجود حساسیت شیمیایی در نوزادان نسبت به مواد شوینده و یا پوشک
  • در صورت وجود راش پوشک، تغییر مارک پوشک یا شل بستن پوشک نوزاد
  • درست خشک کردن پوست نوزاد با حرکات ضربه‌ای و ملایم حین تعویض پوشک
  • هوا خوردن پای نوزاد در زمان‌هایی که دچار سوختگی شده است موثر می‌باشد.
  • در صورت امکان در زمان وجود راش پوشک، استفاده از زیرانداز پلاستیکی و برهنه خوابیدن نوزاد
  • سوختگی بعد از ادرار می‌تواند علل مختلف داشته باشد، از خوردن یک غذای جدید گرفته تا ادرار کودک
  • مصرف آنتی بیوتیک‌ها در نوزادان یا مادران شیرده و کاهش تعداد برخی باکتری‌های سالم کنترل کننده قارچ
  • استفاده از پمادهای خوب محافظتی همچون وازلین غیرنفتی، محصولات حاوی لانولین و اکسید روی سفید ( با مشورت پزشک)

7. هفتمین نکته نگهداری از نوزادان : مراقبت از بند ناف نوزاد

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده کاری حساس و دشوار است. نگهداری از بند ناف نوزادان از بخش‌های حساس مراقبت از آنهاست. در صورت عدم رعایت بهداشت و مراقبت صحیح، بند ناف می‌تواند دچار عفونت شود. نوزادان احتمالاً دچار یکی از مسائل مربوط به بند ناف شوند :

  • عفونت بند ناف نوزاد
  • دیر جدا شدن بند ناف نوزاد

مهمترین روش پیشگیری از عفونت ناف رعایت بهداشت است. بند ناف باز است و در صورت تماس با مواد خارجی عفونت به وجود می‌آید. پرستار کودک و مادر هنگام تعویض پوشک نوزاد دقت داشته باشند تا قسمت بند ناف از پوشک بیرون باشد .فشار به بند ناف و آزاد نبودن آن باعث تجمع میکروب و ایجاد عفونت می‌شود. از مهمترین روش‌های پیشگیری از عفونت ناف موارد زیر است:

  • طبق باور‌های قدیم بند ناف را خمیر نگیرید.
  • نوزاد لباس آزاد بپوشد تا بند ناف به شکم نچسبد.
  • مادر برای تعویض پوشک نوزاد دستهایش را بشوید.
  • برای زودتر افتادن بند ناف نوزاد به آن الکل، پماد یا بتادین نزنید.
  • به بند ناف روغن نمالید. ( رطوبت محیط مناسبی برای رشد میکروب است)

8. آموزش هشتم نگهداری از نوزادان : قنداق کردن نوزاد آری یا خیر؟

فلسفه قنداق کردن هنگام نگهداری از نوزاد تازه متولد شده در قدیم برای گرم نگه داشتن نوزادان بوده است. قنداق با پتو یا پارچه ضخیم انجام می‌شده است. مضرات آن برای نوزادان ایجاد مشکلاتی در مفصل ران بوده است و باعث گرم شدن بیش از حد بدن نوزادان می‌شده است. به همین بیشتر پزشکان قنداق کردن را مناسب نمی‌دانند. بیشتر نوزادان معمولاً با کمی تکان ملایم و با ملایمت راحت‌تر آرام می‌شوند و نیازی به قنداق نیست. مضرات قنداق کردن نوزادان به شرح زیر است :

  • خطر مرگ ناگهانی نوزاد: یکی از علل مرگ ناگهانی نوزادان قنداق کردن نوزاد است. قنداق کردن باعث ایجاد گرمای بیش از حد در بدن نوزاد میشود و به شدت خطرناک است.
  • خطر دررفتگی مفصل ران: قنداق کردن نوزاد احتمالاً سبب عواقب ناخوشایندی برای مفصل ران بشود. این خطر برای نوزادانی با سابقۀ خانوادگی، زایمان در وضعیت بریچ و جنسیت دختر بیشتر است.
  • ایجاد مشکل در رشد کودک: قنداق‌ کردن نوزاد را قبل از شروع به غلتیدن یا بعد از یک ماهگی متوقف کنید.
  • خطر خفگی نوزاد به دلیل غلتیدن روی شکم: درصورت بسته بودن دست و پای کودک و غلتیدن وی، احتمالاً راه تنفسی نوزاد بسته شود. مهم ترین مسئله در مورد نوزادان این است که نمیدانید چه زمانی شروع به غلتیدن می‌کنند.

9. نکته نهم نگهداری از نوزادان : مربوط به لباس‌ها و شستن لباس نوزاد

قبل از خرید لباس نوزاد در مورد آن کسب آگاهی کنید و از خرید لباس‌های اضافه پرهیز کنید. لباس‌های ساده بخرید زیرا لازم است در طول روز چندین بار آن را تعویض کنید. لباس‌ها قابلیت شست و شو با ماشین لباسشویی را داشته باشد. در ادامه به نکات بیشتری پیرامون لباس مناسب کودکان می‌پردازیم.

نکات مهم در زمان خرید لباس نوزاد

  • جنس لباس نوزاد باید نرم، راحت و بدون برچسب یا درزهای زبر باشد.
  • تعیین سایز لباس نوزادان دشوار است. نوزادان به سرعت وزن می‌گیرند. بهترین کار این است که با تشخیص حدود وزن نوزاد توسط پزشک، فقط چند دست لباس‌ معمولی بخرید و خرید کلی را برای بعد از تولدش بگذارید
  • لباس نوزادان کمی گشاد و آزادتر باشد و به بدنش نچسبد و خیلی تنگ هم نباشد.
  • اس‌های نوزادان به قصد و توان شما برای تعداد دفعات شستن و در برخی موارد به میزان حساسیت و وسواس شما ارتباط دارد. ولی به‌طورکلی بعد از تولد نوزادتان، از هر لباس چند دست داشته باشید.

نوع و تعداد مناسب لباس‌های نوزاد

لباس‌های نوزادان انواع مختلفی دارد. هنگام خرید آنها به موضوع راحت تر پوشاندن لباس‌ها اهمیت بدهید. رایج ترین نوع لباس‌های نوزادان شامل موارد زیر است:

لباس سرهمی نوزادان

سرهمی‌ها برای خواب و بازی مناسب‌ است. نوزادان اغلب در ماه‌های اول تولد خواب هستند و این لباس‌ها کارایی زیادی دارد. اگر نوزاد در زمستان به دنیا آمد شما به یک دست لباس‌ سرهمی پشمی برای گرم نگه داشتن او نیاز دارید.

بلوز نوزادان

برای نگهداری از نوزادان در تابستان به تی‌شرت‌های گشاد و در زمستان به یقه‌اسکی‌ نیاز دارید. بلوزها کنار گردن دکمه دار باشند تا راحت از سر نوزاد پایین بروند. همچنین می‌توانید از بلوزهایی استفاده کنید که پایین شورت دار هستند.

شلوار مناسب نوزادان

مزیت داشتن شلوار برای نوزادان این است که در صورت کثیف شدن می‌توانید فقط شلوار نوزاد را عوض کنید. شلوارهای کمر کشی برای نوزادان مناسب تر است.

ژاکت نوزادان

این نوع لباس برای نگهداری از نوزادان در فصول سرد کاربرد دارد. برای نوزادان لباس را از سر به او نپوشانید و از ژاکت‌های دکمه دار استفاده کنید.

پتوی لباسی نوزادان

این نوع پتوها در زمان خواب نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرند برای پیشگیری از خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد و جایگزین مناسبی برای پتوهای سنتی هستند. جنس این پتوها پشمی یا پنبه ای است و بدون آستین هستند. بسته به آب و هوای محل زندگی شما و فصلی که نوزاد در آن به دنیا آمده، احتمالاً به این پتوها نیاز داشته باشید.

جوراب نوزادان

تعدادی جوراب برای داخل خانه و تعدادی جوراب پشمی بلند برای گرم نگه داشتن پای نوزاد تهیه کنید.

کلاه نوزادان

نوزاد متولد تابستان به کلاه لبه‌پهن احتیاج دارد. نوزاد متولد زمستان به کلاه نرم و گرمی که گوش‌ها را بپوشاند نیاز دارد.

4 مورد از نکات مربوط به مراقبت‌های جسمی از نوزادان

اولویت‌های نگهداری از نوزادان را با هم بررسی کردیم و بعد از آن مراقبت از جسم و بدن نوزاد اهمیت دارد. در این بخش از مقاله اطلاعاتی مفید در زمینه مراقبت‌های جسمی را بررسی می‌کنیم. مراقبت‌های جسمی نوزادان شامل موارد زیر است:

  1. کوتاه کردن ناخن‌‌های نوزاد
  2. تمیز کردن گوش‌های نوزاد
  3. پودر بچه آری یا نه؟
  4. تخلیهٔ بینی نوزاد

۱. نگهداری از نوزادان در منزل ؛ کوتاه کردن ناخن‌ها

کوتاه کردن ناخن نوزادان از شایع ترین دغدغه‌های والدین است. انگشت‌های نوزادان کوچک است و گرفتن ناخن نوزاد دشوار به نظر می‌رسد. ناخن‌های نوزاد نرم‌ و تیز است و می‌تواند صورت شما یا خودش را خراش بدهد. این ناخن‌های کوچک به سرعت رشد می‌کنند و گاهی لازم است چندبار در هفته آنها را کوتاه کنید. با رعایت نکات زیر می‌توان این کار را با آرامش و به راحتی انجام داد.

  • اینکار را زمانی انجام دهید که کودک خواب است.
  • قبل از کوتاه کردن ناخن نوزاد دست‌هایتان را تمیز بشویید.
  • از ناخن گیر ظریف، ناخن گیر مخصوص نوزاد یا قیچی نوزاد استفاده کنید.
  • در محیطی قرار بگیرید که نور کافی وجود داشته باشد.
  • دست کودک را هنگام کوتاه کردن ناخن‌ها در دست نگه دارید.
  • کوتاه کردن ناخن‌های دست را موازی با انحنای انگشت انجام دهید.
  • از یک سوهان ظریف برای هموار کردن گوشه‌های تیز استفاده کنید.
  • این کار را برای ناخن‌های پا تکرار کنید.
  • در چند هفتۀ اول فقط از سوهان استفاده کنید.
  • در صورت بریدگی نوک انگشت نوزاد، محل را زیر آب سرد بگیرید.
  • بعد از خشک کردن محل را با یک دستمال تمیز یا باند استریل ببندید.
  • محل را با کمی فشار نگه دارید.
  • خونریزی معمولاً بعد از چند دقیقه قطع می‌شود
  • از چسب زخم استفاده نکنید، زیرا به سرعت کثیف میشود ؛ یا احتمالاً نوزاد آنرا به دهان برده، قورت بدهد و باعث خفگی اش بشود.

۲. تمیز کردن گوش‌های نوزاد

در تمام سنین جمع شدن جرم در گوش شایع است. پاک کردن گوش خارجی با یک لیف یا دستمال نرم مشکلی ندارد.اما هرگونه جرم موجود در داخل کانال گوش را به حال خود رها کنید. دلیل وجود موم گوش، حفاظت طبیعی از کانال گوش است. استفاده از هر ابزاری برای پاک کردن جرم گوش‌ها فقط احتمالاً باعث عقب تر رفتن و عفونت گوش شود. گاهی اوقات در اثر تمیز کردن گوش پرده گوش نوزاد پاره می‌شود. در صورت تجمع بیش از حد موم در گوش نوزاد لازم است ابتدا به پزشک اطفال مراجعه کنید. پزشک احتمالاً در صورت نیاز قطره گوش تجویز کند.

تمیز کردن گوش نوزاد |نگهداری از نوزادان | خدمات پرستاری مهرپرور

چگونگی تمیز کردن گوش‌های نوزاد

مراحل تمیز کردن موم گوش نوزاد شامل موارد زیر است :

  • یک لیف حمام نرم را با آب گرم مرطوب کنید.
  • از آن برای پاک کردن موم اطراف گوش خارجی نوزاد، استفاده کنید.
  • لیف، حوله یا گوش‌ پاک‌کن را هرگز در داخل گوش کودک فرو نکنید.
  • بیشتر اوقات نیز هر نوع جرمی که قابل مشاهده باشد، خودبه‌خود می‌ریزد.

3. نگهداری از نوزادان ؛ پودر بچه آری یا نه ؟

پودر بچه ماده ای است که از نظر والدین ضروری است ولی می‌تواند مشکلاتی را برای نوزادان بوجود آورد. مشکلات مربوط به پودر بچه به دلیل وارد شدن ذرات آن به درون سیستم تنفسی و ریهٔ نوزادان است. جلوگیری از معلق شدن ذرات پودر بچه در هوا هنگام استفاده بسیار سخت است. مقدار کمی از پودر نیز می‌تواند ریهٔ کوچک کودک را تحریک کند، به ‌ویژه اگر کودک ریسک بالایی برای بیماری‌های تنفسی دارد.

روش صحیح استفاده از پودر بچه

در صورتی که کودک در معرض مشکلات تنفسی نیست می‌توانید به روش‌های زیر از پودر بچه استفاده کنید:

  • پودر را در جایی خیلی دور از نوزاد روی کف دست خود بریزید.
  • پودر بچه را هرگز مستقیم از قوطی پودر روی پوست نوزاد نریزید.
  • قوطی پودر را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • از تجمع پودر بچه روی بدن نوزاد پرهیز کنید، زیرا باعث تحریک پوست می‌شود.
  • در هر بار تعویض پوشک پودری که در چین‌های پوست کودک تجمع کرده را بشویید.

4. نگهداری از نوزادان پس از زایمان ؛ تخلیهٔ بینی نوزاد

نوزادان قادر نیستند بینی خود را تمیز کنند. روش‌های مختلفی برای تمیز کردن بینی نوزادان وجود دارد. می‌توان بینی نوزادان را با تنفس در بخار آب یا با قطرۀ بینی و یک وسیلۀ مخصوص که پوآر بینی نام دارد تمیز کرد. در ادامه این مقاله روش‌ها و مراحل تمیز کردن بینی نوزاد را بررسی می‌کنیم.

تمیز کردن بینی نوزادان با استفاده از قطرۀ‌ بینی

برای تمیز کردن بینی نوزادان قطره ای به نام سالین در دسترس است. برای استفاده از این روش به یک قطره‌ چکان تمیز احتیاج دارید. مراحل زیر را انجام دهید:

  • شستن دست‌ها
  • خواباندن نوزاد به پشت
  • سر نوزاد را به عقب بدهید.
  • از یک حولۀ لوله‌شده زیر سر نوزاد استفاده کنید.
  • از محلول سالین در هر سوراخ یک قطره بچکانید تا مخاط را رقیق کند.
  • ۲۰ ثانیه پس از مصرف قطره سر نوزاد را ثابت نگه دارید.
  • سوراخ‌های بینی را خیلی آرام ماساژ دهید.
  • اجازه دهید مخاط بینی به آرامی خارج شود.
  • اطراف سوراخ‌های بینی را با گوش پاکن نرم تمیز کنید.
  • به هیچ عنوان گوش پاکن را داخل سوراخ‌های بینی نوزاد نکنید.
  • از این قطره بیش از ۴ روز پشت سر هم استفاده نکنید.
  • برای نوزادان از اسپری استفاده نکنید زیرا احتقان بینی را بیشتر می‌کند.

نگهداری از نوزادان : تمیز کردن بینی نوزادان با استفاده از پوآر بینی

روش دیگر تمیز کردن بینی نوزاد پوآر است که حتما لازم نیست با قطره سالین استفاده شود. این روش هنگامی استفاده شود که مخاط بینی خشک است. برای تمیز کردن بینی بوسیله پوآر بینی و بدون قطرۀ سالین مراحل زیر را طی کنید:

  • شستن دست‌ها
  • تخلیه هوای پوآر با فشار حباب آن
  • وارد کردن نوک پوآر داخل حفره‌های بینی
  • اجازه دهید حباب باز شود تا مخاط را جمع کند.
  • پوآر را از بینی نوزاد خارج کنید.
  • با چند بار رها کردن حباب، مخاط را به بیرون فشار دهید.

خلاصه مطلب نگهداری از نوزادان

این مقاله برای مادرانی که تازه بچه دار شده اند و نمی‌دانند چطور از نوزاد خود مراقبت کنند بسیار مفید است. مراقبت از نوزاد تازه متولد شده بسیار حیاتی است و نیازمند توجه و آگاهی است می‌باشد. همیشه والدین مراقبت از نوزاد را تنها مراقبت جسمی کودکان می‌دانند اما باید گفت شاید مهمتر از مراقبت نوزاد از نظر جسمی در هر کودکی مراقبت روحی امری بسیار مهم و ضروری باشد لذا نوزادان امروز پدران و مادران جامعه آینده بوده و تغذیه درست روح و روان کودکان تاثیر بسیار مهمی را بر روند پیشبرد جامعه خواهند گذاشت بنابراین لازم بوده در نگهداری از نوزاد توجه به روح لطیف آنها و تقویت نمودن حس عاطفی در نوزادان توجه خاصی صورت پذیرد.

در صورتی که شاغل هستید، تازه مادر شده اید، دست تنها هستید و نمی‌خواهید این موارد به رشد صحیح کودک شما آسیب بزند به کمک کارشناسان مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور پرستار نوزاد در منزل استخدام کنید. جهت مشاوره رایگان پیام دهید.

imgخدمات بالینی و پرستاری در منزل پارسیان مهرپرورآنلاینسوالی دارید؟ در واتساپ مطرح کنید.

نوشته نگهداری از نوزادان : آموزش 13 نکته طلایی مراقبت های اولیه نوزادان اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *