آشنایی با حقوق رشته کودکیاری و نحوه استخدام رشته کودکیاری

در این نگارش به بررسی موضوع رشته کودکیاری (به انگلیسی babysitting) و نحوه استخدام کودکیار می پردازیم. اگر شما قصد دارید یک پرستار کودک و یا کودکیار ماهر باشید، لازم است با داشتن بک سری مهارت‌ها نظر خانواده‌ها را به خودتان جلب کنید. با این روش می‌توانید خانواده‌ها را متقاعد کنید که مناسب کارشان هستید و همچنین باعث شوید تا خانواده‌ها بتوانند به شما اطمینان کنند. با مطالعه این مقاله از سایت مرکز مهرپرور می‌توانید با ویژگی‌ های پرستار کودک خوب آشنا شوید تا در کارتان موفق‌تر عمل کنید. به علاوه این مهارت‌ها به خود شخص پرستار هم مربوط می‌شود که در چه سطح استعدادی قرار دارد و چه اندازه توانایی دارد تا خود را از دیگر پرستاران کودک متمایز کند و از موقعیت شغلی مناسب‌تری برخوردار شوید بدین صورت هم به زندگی خودتان کمک کردید هم به خانواده کودکی که برایشان کار می‌کنید.

رشته کودکیاری چیست؟

رشته کودکیاری به افراد توانایی‌های لازم برای نگهداری از کودک، تغذیه و تربیت کودکان را آموزش می‌دهد. کودکیاری می‌آموزد چگونه ضمن حفظ سلامت جسمی و روانی کودکان بر اساس اصول علمی و عملی، تنظیم برنامه غذایی صحیح بهداشتی، پیشگیری از بیماری‌های شایع و مراقبت از کودکان در هنگام بیماری برای جلوگیری از معلول شدن آنان بتوانند فرزندان سالمی تحویل اجتماع داد.

کودکیار کیست؟

کودکیار، به طور کلی به فرد یا گروهی اشاره دارد که مسئولیت مراقبت از کودکان را بر عهده می‌گیرد. این مفهوم بیشتر به پرستاران حرفه‌ای اطلاق می‌شود که دارای مهارت‌ها و دانش لازم برای مراقبت از کودکان هستند.

وظایف کودکیار در منزل | مرکز پارسیان مهرپرورفواید استخدام کودکیار

استفاده از کودکیار به مزایای فراوانی برای کودکان و والدین منجر می‌شود. بعنوان مثال:

  1. توسعه اجتماعی: کودکیارها معمولاً با گروه‌های کوچکی از کودکان کار می‌کنند، این موضوع موجب ایجاد فرصت‌های اجتماعی برای کودکان می‌شود. آن‌ها با دیگران تعامل می‌کنند و مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت می‌کنند.
  2. ترکیب تحصیل و سرگرمی: کودکیارها برنامه‌های آموزشی و سرگرمی را با هم ترکیب می‌کنند. این امر باعث ایجاد یادگیری موثر و خلاقانه در کودکان می‌شود.
  3. آرامش و اطمینان والدین: استفاده از کودکیار، والدین را از نگرانی‌ها و استرس‌های مرتبط با مراقبت از کودکان آزاد می‌کند. آن‌ها می‌توانند به کارهای روزمره خود بپردازند و از وقت کیفیتی با فرزندان خود برخوردار شوند.

در صورتی که تمایل دارید کودکیار استخدام کنید، یا به عنوان کودکیار مشغول به کار شوید، همین حالا به ما پیام بدهید.

imgخدمات بالینی و پرستاری در منزل پارسیان مهرپرورآنلاینسوالی دارید؟ در واتساپ مطرح کنید.

چگونه رشته کودکیاری را بخوانیم؟

تربیت کودک شاخه ای از رشته های فنی و حرفه ای است. دانش آموزان این رشته، بعد از سه سال تحصیلی در هنرستان، موفق به دریافت دیپلم تربیت کودک می‌شوند و در صورت موفقیت در کنکور آموزشکده فنی و حرفه ای، بعد از دو سال مدرک فوق دیپلم می‌گیرند و در مراکز پیش دبستانی به عنوان مربی کودک مشغول به کار می‌شوند. این فارغ التحصیلان هنرستان، همچنین می‌توانند در صورت تمایل رشته بهداشت مدارس را انتخاب کنند و مربی بهداشت شوند.

شغل های رشته کودکیاری | مرکز پارسیان مهرپروردروس رشته کودکیاری هنرستانهای فنی وحرفه ای

دروس پایه دوم دروس پایه سوم
دین و زندگی 2 دین و زندگی 3
تربیت بدنی 2 تربیت بدنی 3
زبان خارجه2 تاریخ معاصر
عربی1/2 عربی2/2
ریاضی2 ایمنی و کمک‌های نخستین
ادبیات2 مبانی وکاربرد رایانه
زبان فارسی2 بیماری های شایع کودکان
جغرافی تغذیه وبهداشت مواد غذایی
آمادگی دفاعی بهداشت روانی
بهداشت فردی و عمومی بهداشت مادر و کودک
فنون مراقبت و نگهداری کودک پرورش خلاقیت در کودکان
اصول و مفاهیم آموزش و پرورش پیش از دبستان فعالیت های آموزش پیش دبستانی
تولید و کاربرد مواد آموزشی مشاهده کودک
زیست شناسی کودکیاری کارآموزی
روان شناسی عمومی

رشته کودکیاری چه کتاب هایی دارد؟

کتاب های رشته کودکیاری با توجه به پایه تحصیلی (دهم – یازدهم – دوازدهم) متفاوت است. به‌عنوان مثال کتاب‌های رشته کودکیاری پایه دهم عبارتند از ارتباط موثر، مراقبت از سلامت کودک و… . شما می‌توانید برای آموزش کودکیاری اقدام به دانلود کتاب های کودکیاری از سایت‌های معتبر بنمایید.

آیا رشته کودکیاری کنکور دارد؟

بله. شما برای اینکه بتوانید در دانشگاه‌های معتبر کشور مشغول به تحصیل در رشته کودکیاری شوید باید بعد از کسب رتبه لازم در کنکور اقدام به وارد کردن کد رشته کودکیاری در برگه انتخاب رشته خود نمایید تا در صورت قبولی شروع به تحصیل در این رشته کنید.

تحصیل در رشته کودکیاری بدون کنکور

شما می‌توانید با کسب معدل لازم برای رشته کودکیاری و معدل برای رشته تربیت کودک در دوران هنرستان، اقدام به ورود به دانشگاه‌هایی نمایید که رشته کودکیاری را بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی ارائه می‌دهند.

شاخه‌های رشته تربیت کودک در دانشگاه

رشته تربیت کودک یکی از رشته‌های پرطرفدار و محبوب در حوزه تعلیم و تربیت است که به آموزش و پرورش کودکان اختصاص دارد. این رشته با توجه به اهمیت ویژه‌ای که به تربیت صحیح کودکان اختصاص داده می‌شود، تأثیر بزرگی بر آینده شغلی افرادی که در این رشته فعالیت می‌کنند، دارد.

1. تربیت معلم

این شاخه از رشته تربیت کودک برای آموزش و تربیت معلمان مهدکودک و دبیرستان‌ها طراحی شده است. دانشجویان در این رشته با روش‌ها و فنون آموزشی، روانشناسی کودکان، توسعه کودکان و مهارت‌های اجتماعی مختلف آشنا می‌شوند. هدف اصلی این شاخه، آماده‌سازی افرادی با توانایی‌های تدریس و راهنمایی مناسب برای تربیت کودکان در محیط‌های آموزشی مختلف است.

2. مشاوره تربیتی و خانواده

این شاخه به مطالعه روانشناسی کودکان و نوجوانان و همچنین روابط خانواده‌ها می‌پردازد. دانشجویان در این رشته با مهارت‌های مشاوره و روانشناسی خانواده، به مشکلات تربیتی کودکان و راهکارهای موثر برای حل آن‌ها پرداخته و می‌توانند به عنوان مشاوران خانواده فعالیت کنند.

استخدام کودکیار | مرکز پارسیان مهرپرور

3. تربیت کودک با نیازهای ویژه

این شاخه از رشته تربیت کودک برای آموزش و تربیت کودکان با نیازهای ویژه مانند کودکان با اختلالات یادگیری، ناتوانی‌های جسمی یا ذهنی طراحی شده است. دانشجویان در این رشته با روش‌ها و راهکارهای آموزشی مناسب برای کودکان با نیازهای ویژه آشنا می‌شوند و می‌توانند در مدارس و مراکز مختلف به آموزش و مراقبت از این کودکان بپردازند.

4. تحقیقات در زمینه تربیت کودک

این شاخه برای علاقه‌مندان به پژوهش‌ها و تحقیقات در زمینه تربیت کودک طراحی شده است. دانشجویان در این رشته می‌توانند به مطالعه مسائل مرتبط با تربیت کودکان، طراحی برنامه‌های آموزشی مناسب و انجام تحقیقات علمی در این حوزه پرداخته و نقش پژوهشگران مهمی در توسعه این حوزه ایفا کنند.

5. مطالعات کودکان در محیط‌های خاص

این شاخه از رشته تربیت کودک به مطالعه کودکان در محیط‌های خاص مانند محیط‌های بدون والدین، محیط‌های اجتماعی مختلف و محیط‌های ترک‌خورده می‌پردازد. دانشجویان در این رشته با مسائل اجتماعی و روانشناسی کودکان در این محیط‌ها آشنا می‌شوند و می‌توانند به بهبود شرایط زندگی این کودکان کمک کنند.

ویژگی های شخصیتی مناسب داوطلبان استخدام در رشته کودکیاری

  • علاقه به کودک
  • صبر و شکیبایی با کودکان
  • ۸ مهارت یک کودکیار خوب
  • روحیه شاد و سرزنده بودن
  • برخورداری از سلامت جسم و روان
  • ارتباطات اجتماعی قوی با کودکان و اولیا

۱) انجام فعالیت های جدید و متفاوت با کودک

همیشه بین افرادی که از خود نوآوری دارند و چیز‌های جدیدی خلق می‌کنند با افراد عادی فرق بسیاری است. در زمینه پرستاری کودک هم همین مسئله صدق می‌کند.کودکیاری که همیشه بازی های جدید برای کودک خلق می‌کند و دائما کودک را با کار‌های متفاوت سرگرم می‌کنند، برای کودک و خانواده آن محبوب‌تر است. خانواده ی کودکان بیشتر اوقات ملاک اولشان برخورد با کودک می‌باشد. آنها از کودکیار توقع دارند که در هر زمان و شرایطی بتوانند کودک را سرگرم کند (مثلا در تابستان که کودک حوصله اش سر می‌رود و یا در هوایی برفی، با انجام فعالیت‌های جدید سر کودک را گرم کند). در حقیقت خانواده‌ها می‌خواهند کودکشان لحظات خوب و مفرحی را کنار پرستارش تجربه کند.

۲) از خانواده ها سوال های کاربردی و مهم درباره کودک می‌پرسد

همه ی پرستاران کودک می‌توانند جواب سوالات خانواده‌ها را بدهند، اما یک کودکیار خوب می‌تواند با پرسیدن سوالات خاص خود را از دیگر پرستاران کودک متمایز کند. در دیدار برای استخدام کودکیار، یک کودکیار خوب با پرسیدن سوالات مفید خود را در نظر خانواده از دیگر پرستاران متمایز جلوه می‌دهد. خانواده‌ها علاوه بر اینکه به طرز برخورد شما توجه می‌کنند، به نوع ارتباط گرفتن وی با خودشان و کودک بیشتر توجه می‌کنند. در کل سوال‌هایی که کودکیار از خانواده کودک می‌پرسد اهمیت به سزایی دارد.

۳) کودکیاری خلاق باشید

خلاقیت کودکیار خیلی اهمیت دارد و باعث می‌شود تا حتی در زمان غذا خوردن، تعویض لباس، موقع حمام کردن کودک و… بتواند لحظات شاد و مفرحی را برای کودک خلق کند. خانواده کودکان نیاز به استخدام کودکیاری از این نوع دارند نه کسی که صرفاً مراقب کودکشان باشد. با این کار کودکان به کارهای خاص و متنوع تشویق می‌شوند و همچنین باعث ایجاد خلاقیت در کودکان می‌شود. والدین کودک هم وقتی ببینند کودکشان کارهای شخصی اش را با همچین ذوقی انجام میدهد و روحیه‌ای شاد پیدا کرده است،حتما رضایت مطلوبی خواهند داشت.

شخصیت مناسب رشته کودکیاری| استخدام کودکیار | مرکز پارسیان مهرپرور

۴) کودکیار با اصول محکم

گاهی لازم است کودکیار در هنگام بروز یک سری از مشکلات و بدقلقی‌های کودک روی اصول خود محکم بایستد، این کار هم در تربیت کودک کمک شایانی می‌کند و هم میزان با تجربه بودن کودکیار را به والدین کودک اثبات می‌کند. این مسئله‌ای است که خانواده‌ها در انتخاب پرستار برای کودکشان باید به آن توجه کنند. اخلاق خوب و مهربان بودن نباید در زمان مشکلات باعث شود کودکیار نتواند درست ترین برخورد را انتخاب کند و روی اصول خود بایستد. خانواده همیشه تلاش می‌کنند تا کودکشان طوری تربیت شود که فکر نکند میتواند با گریه و زاری والدین را مجبور کند تا به هر خواسته‌ای که می‌خواهد برسد.

۵) هنگام مشکلات، کودکیاری منفعل نباشید!

در اکثر اوقات بین کودکان مخصوصا زمانی که تعدادشان زیاد باشد دعوا و مشاجره صورت می‌گیرد. در این زمان یک کودکیار با تجربه شرایط را تحت کنترل خود می‌گیرد و به دعوا خاتمه می‌دهد.

۶) همیشه در پی یادگیری روش‌های جدید پرستاری است

در تمام شرکت‌ها، چه خصوصی چه دولتی، زمانی که مدیر مجموعه می‌بیند که کارمندش از وقت خود بیشترین استفاده را می‌کند و از راه‌های تحقیقاتی و آموزشی، دانش خود را به سطح‌های بالاتر میبرد، احساس بهتری به آن شخص دارد. درباره کار پرستاری از کودک هم این موضوع صدق می‌کند و والدین تمایل دارند تا کودکیار دانش خود را راجع به برخورد با کودک و حتی آموزش به کودک به روز کند و به یک کودکیار خاص و حرفه‌ای تبدیل شود. این نوع کودکیار شانس بیشتری دارد تا زودتر از دیگر پرستاران مشغول به کار شود و کار خود را به صورت متناوب حفظ کند و همیشه رضایت والدین از کارش را در تمام مدت کاری اش داشته باشد.

۷) برقراری ارتباط با کودک و والدین

یکی از مهارت های کودکیاران علاوه بر ارتباط برقرار کردن با کودک توانایی ارتباط با والدین کودک است. با پرسیدن سوال راجع به سبک زندگی خانواده و کودک با شرایط خانواده آنها آشنا می‌شوند تا بهتر در تربیت کودک به آنها کمک کنند. راجع به طرز فکر و علایق خانواده از آنها سوال می‌کنند و خواسته‌های خود را نیز به آنها می‌گویند.

رشته تربیت کودک | کوکیاری | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

۸) از اصول و ارزش های خانواده کودک حمایت می‌کنند

هر خانواده‌ای برای خودش اصول و ارزش های خاص خود را دارد و بدین منظور والدین در زمان استخدام کودکیار برای کودکشان تلاش می‌کنند تا بفهمند چقدر طرز فکر، اصول و سبک زندگی کودکیار با ایشان هماهنگی دارد تا کودک دچار تناقض فرهنگی نشود. به همین دلیل کودکیاری مناسب است که قصد نداشته باشد اصول جدیدی به کودک القا کند و سعی کند تا اصولی که خانواده برای کودک ساخته اند را حفظ کند.

بازار کار و شغل های رشته کودکیاری – آینده شغلی رشته تربیت کودک

رشته تربیت کودک چه شغل هایی دارد؟ رشته کودکیاری چه شغل هایی دارد؟ استخدام رشته تربیت کودک این رشته بعد از فارغ التحصیلی در رشته کودک یاری در شغل های زیر انجام میشود :

بهداشتیار مادر و کودک مسئول کودکان پیش از دبستان
همکاری با تیم‌های پزشکی برنامه ریز رژیم غذایی مادر و کودک
شیرخوارگاه ها ,مهدکودک ها مراقبت و پرستاری از کودک در منزل
بخش کودکان در بیمارستان‌ها فعالیت در واحد فوریت های پزشکی
سرپرستی خانه های بهداشت مراکز شبانه روزی نگهداری از کودکان
مسئول آموزش و تنظیم خانواده مسئول تغذیه و بهداشت مواد غذایی

حقوق رشته کودکیاری ( حقوق رشته تربیت کودک ) برای مراقبت از کودک در منزل

در صورت وجود شرایط اختصاصی در قیاس با شرایط مندرج در جدول، تعرفه ها متناسب با تفاوت شرایط، تغییر خواهد کرد.

نوع خدمات مورد نیاز کودک و یا نوزاد
حقوق پایه ماهیانه کودکیار روزانه (تومان)
حقوق پایه ماهیانه کودکیار ۲۴ ساعته یا پرستار شبانه روزی (تومان)
پرستار نوزاد و کودک (بدو تولد تا ۳ سال) 7.500.000 11.500.000
پرستار کودک (۳ سال به بالا) 7.300.000 10.500.000
پرستار کودکان دوقلو یا پرستار دو کودک 8.500.000 12.500.000
تعرفه خدمات مازاد مورد نیاز کودکان (تومان)
انجام آشپزی و امور منزل مربوط به کودک 700.000 1.100.000
داشتن بیماری زمینه ای در کودک یا نوزاد 900.000 1.100.000
کودکیار برای آموزش به کودک | رسیدگی به امور درسی 1.000.000 1.200.000
حقوق پایه ماهیانه مرکز بر اساس میزان 8 ساعت کار در 5 روز هفته (شنبه تا چهارشنبه) می‌باشد. حقوق ماهیانه خدمت یک روز در هفته 40% حقوق پایه مرکز، 2 روز در هفته 55%، 3 روز در هفته 70%، 4 روز در هفته 85% و 5 روز در هفته 100% حقوق پایه مرکز است. در صورت نیاز به روزهای پنجشنبه به میزان 15%، به حقوق ماهیانه اضافه می‌شود.
به ازای هر ساعت افزایش یا کاهش در ساعات کاری روزانه، حقوق ماهیانه متناسب با دستمزد ساعتی افزایش یا کاهش می‌یابد. مثلا برای حقوق پایه 7.300.000 (افزایش ساعتی 800 هزار تومان و کاهش ساعتی 500 هزاز تومان)، حقوق را تغییر می‌دهد.
برای فایل‌های روزانه و با شروع کار خیلی زود مثلاً (6:30 صبح ) و یا بد مسیر بودن، حقوق ماهیانه 700 هزار تومان بالاتر اعلام می‌شود.

هنرآموز تربیت کودک کیست؟

هنرآموز تربیت کودک فردی است که در حوزه تربیت و تعلیم کودکان فعالیت می‌کند و از هنر و خلاقیت به عنوان ابزارهای اصلی خود برای آموزش و پرورش کودکان استفاده می‌کند. این فرد می‌تواند یک والدین، معلم، مربی یا مشاور تربیتی باشد.

هنرآموز تربیت کودک با بهره‌گیری از مهارت‌های هنری مختلف از جمله نقاشی، موسیقی، ادبیات و نمایشنامه، کودکان را تحت تأثیر قرار داده و روش‌های خلاقانه‌تری را برای آموزش و تربیت آن‌ها انتخاب می‌کند. این روش‌های خلاقانه به کودکان اجازه می‌دهد تا با شناخت بهتر از خود و دیگران، مهارت‌های اجتماعی و همچنین حل مسائل بهتری را تجربه کنند.

کودکیاری | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

هنرآموز تربیت کودک به عنوان یک مربی و راهنما، نقشی بسیار حیاتی در شکل‌دهی به شخصیت و شایستگی‌های کودکان ایفا می‌کند و از طریق هنر و خلاقیت به آن‌ها کمک می‌کند تا به فردی هوشمند، متعادل و با استعداد تبدیل شوند. همچنین، این فرد با ایجاد یادگیری مثبت و لذت‌بخش برای کودکان، انگیزه‌ی آن‌ها را برای یادگیری و توسعه افزایش می‌دهد و به رشد سالم و پویا آن‌ها کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول

  1. آیا استفاده از کودکیار برای تمام سنین کودکان مناسب است؟ بله، کودکیارها می‌توانند برای کودکان در تمام سنین مناسب باشند. بسته به نیازها و خصوصیات کودک، برنامه‌ها و فعالیت‌ها تنظیم می‌شود تا بهترین نتیجه‌ حاصل شود.
  2. چگونه می‌توانم به عنوان والدین از کودکیار استفاده کنم؟ برای استفاده از کودکیار، می‌توانید با مراکز مراقبت از کودکان تماس بگیرید و درخواست خود را مطرح کنید. همچنین، می‌توانید به دنبال کودکیارهای حرفه‌ای و با تجربه بگردید و به صورت خصوصی با آن‌ها هماهنگی کنید.
  3. آیا کودکیارها باید مدارک آموزشی خاصی داشته باشند؟ بله، آن‌ها باید دارای مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه مراقبت از کودکان و تربیت باشند. همچنین، داشتن گواهینامه‌های مرتبط با ایمنی و بهداشت نیز برای کودکیارها الزامی است. این مدارک آموزشی نشان می‌دهد که کودکیار توانایی‌ها و مهارت‌های لازم برای مراقبت از کودکان را دارد و می‌تواند به خوبی و با اطمینان از آنان مراقبت کند.
  4. آیا استفاده از کودکیار برای توسعه هوش فرهنگی کودکان موثر است؟ بله، این روش با ایجاد تعامل با محیط‌ها و فرهنگ‌های مختلف، آگاهی و تسلط کودکان به مسائل مرتبط با جامعه و فرهنگ را افزایش می‌دهد. این امر باعث تقویت هوش اجتماعی و فرهنگی کودکان می‌شود و آن‌ها را به فردی آگاه و بازنده در جامعه تبدیل می‌کند.

خلاصه مطلب کودکیاری

استفاده از کودکیار به عنوان رویکردی نوین و کارآمد در مراقبت از کودکان، فواید بسیاری دارد. این روش نه تنها به رشد و توسعه‌ی بهتر کودکان کمک می‌کند، بلکه والدین را از استرس‌ها و نگرانی‌های مرتبط با مراقبت از فرزندان آزاد می‌کند. با توجه به اهمیت استفاده از کودکیار و تأثیر مثبت آن بر روی زندگی کودکان و والدین، به شدت توصیه می‌شود تا این رویکرد موثر را در جامعه به کار گیریم.

در صورتی که تمایل دارید کودکیار استخدام کنید، یا به عنوان کودکیار مشغول به کار شوید، همین حالا به ما پیام بدهید.

imgخدمات بالینی و پرستاری در منزل پارسیان مهرپرورآنلاینسوالی دارید؟ در واتساپ مطرح کنید.

نوشته کودکیاری : معرفی رشته تربیت کودک و بازار کار ( + حقوق و استخدام کودکیار تهران) اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *