گرسنگی نوزاد، گاهی سبب گریه آنان خواهد شد، اما گریه باید از آخرین نشانه‌های گرسنگی باشد. سخت ترین قسمت مراقبت از نوزاد این است که بفهمید آن ها چه می خواهند و این که ندانید به چه دلیل گریه می کنند بسیار آزاردهنده است. اگر آن ها می توانستند بگویند چه اتفاقی برایشان افتاده حل آن برای پدر و مادر و پرستار کودک در منزل بسیار آسان تر خواهد بود. در این مقاله از سایت مرکز پارسیان مهرپرور به بررسی تغذیه نوزاد و علائم اصلی گرسنگی و نشانه های سیری در نوزاد می پردازیم.

۹ نشانه گرسنگی در نوزاد

علائم گرسنگی نوزاد و دریافت ناکافی شیر مادر را می‌توان به دو گروه علائم اولیه (یعنی زمانی که نوزاد تازه گرسنه شده است) و علائم دیرهنگام (یعنی زمانی که نوزاد بیش از اندازه گرسنه مانده است.) تقسیم کرد. اگرچه نوزادان با هم تفاوت دارند، اما به طور کلی علائم گرسنگی کم و بیش یکسانی دارند. با مشاهده‌ی این علائم، فوراً به کودک غذا دهید:

۱) گریه کردن از علائم گرسنگی

مهم ترین نشانه برای گرسنگی نوزاد گریه کردن است. گریه کردن تنها راه برقراری ارتباط کودک با ما است. نوزاد برای اینکه به والدین و پرستار کودک در منزل نشان دهد که باید به تغذیه نوزاد رسیدگی کنند،گریه می کند. گریه گرسنگی معمولا بلند و آهسته است. گریه کردن یکی از آخرین نشانه های گرسنگی است و اگر مادر زودتر متوجه علائم نشود کودک شروع به گریه می کند. البته مادر قبل از تغذیه کودک باید او را آرام کند.

۲) بیقراری از نشانه های گرسنگی در نوزاد

بیقراری نوزاد مثل دست و پا زدن، انشانه دیگری از گرسنگی کودک است. با دیدن این موضوع سریعا به تغذیه نوزاد رسیدگی کنید. این حالت معمولا زمانی است که کودک از خواب بیدار می شود. نوزاد ممکن است شروع به حرکت در اطراف گهواره کند و سعی کند به مادر و پرستار کودک خوب نشان دهد که گرسنه است.

۳) مکیدن دست و گرسنگی نوزاد

زمانی که متوجه شدید که نوزاد یکی از دست ها را سمت دهان می برد و سعی می کند بمکند،یعنی گرسنه است و هر چیزی نزدیک دهانش شود دهان خود را باز می کند. زمانی که مادر این نشانه ها را می بیند، باید هر چه زودتر به تغذیه نوزاد رسیدگی کند. به نشانه های گرسنگی زودتر از موعد توجه کنید تا کودک کمتر ناراحت شود.

مکیدن دست نشانه گرسنگی نوزاد | مرکز خدمت پرستاری پارسیان مهرپرور

۴) لبخند

تشخیص زمانی که نوزاد به غذا احتیاج دارد سخت است، به خصوص اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه کند. یکی از بهترین روش ها برای اطمینان از اینکه نوزادتان درست تغذیه نمی شود و هنوز گرسنه است این است که با دیدن مادر لبخند بزند. لبخندی مثل شادی از غذا . زمانی که کودک ۴ ماهه است، آن ها توانایی ارائه لبخند حقیقی را دارند.

۵) نق زدن

غر زدن یکی از بهترین نشانه های گرسنگی است. این واکنش چیزی است که کودکان هنگام گرسنه بودن و تلاش برای یافتن پستان انجام می دهن تا زود تر به تغذیه نوزاد رسیدگی شود.

۶) کشیدن پیراهن مادر

نوزادان خیلی باهوش تر از آنچه فکر می کنیم هستند و همیشه سعی می کنند چیزهایی را به ما بگویند. نشانه دیگر گرسنگی نوزاد این است که آن ها شروع به کشیدن پیراهن مادر می کنند. اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه کند، خیلی طول نمی کشد تا یاد بگیرد که غذایش کجاست. بنابراین آن ها در تلاش برای رفع گرسنگی، پیراهن را می کشند.

۷) حرکت سر نوزاد

نیاز اولیه نوزاد، تغذیه است. از دیگر نیاز های آنها، خواب و دوست داشتن است. آن ها بطور غریزی می دانند که چطور بمکن و قورت دهند. زمانی که نوزاد گرسنه است، سر خود را به سمت منبع غذا تغییر می دهد.

۸) تغییرات در صورت نوزاد

زمانی که بدن انسان در حال گرسنه شدن است، بعضی چیزها اتفاق می افتد. برای مثال: معده قار و قور می کند و ممکن است کمی به هم فشرده و ناراحت می شویم. این اتفاق برای نوزادان هم می افت و یک سری تغییرات در صورت نوزاد نمایان می شود. در این زمان لطفا به تغذیه نوزاد رسیدگی کنید.

۹) حرکت دست و پا

کودکی که گرسنه است شروع به حرکت سریع می کند، که این حالت معمولا در بازوها و پاهای نوزادان رخ می دهد. اعضای بدن آن ها از کنترل خارج می شود و سعی می کنند به والدین بفهمانند که نوزاد گرسنه است.

علائم تشخیص دریافت مناسب شیر

تشخیص دریافت مناسب شیر توسط نوزاد بسیار مهم است و مواردی که ذکر کردید نشان‌دهنده سلامت و رضایت کودک از تغذیه هستند. در ادامه، به توضیح برخی مسائل مرتبط با این موضوع می‌پردازم:

نوزاد خوابیده شده

اگر کودک بعد از شیرخوردن آرام و خوابیده شود، این نشان‌دهنده اشباع و راضی بودن او است.

پوشک‌های خیس

تعداد پوشک‌های خیس نیز یکی از علائم مهم است. اگر نوزاد شما در ۲۴ ساعت حداقل ۶ تا ۸ پوشک را خیس کند، این نشانگر دریافت کافی شیر است.

رنگ ادرار

رنگ ادرار نیز می‌تواند نشانگر درستی دریافت مایعات باشد. اگر ادرار کودک شفاف و کم‌رنگ باشد، این نشان‌دهنده دریافت کافی مایعات است.

وزن‌گیری

از اهمیت وزن‌گیری نوزاد پس از تولد هم گفتیم. اگر نوزاد به طور منظم و در مقایسه با تولدش وزن بگیرد، این نشانگر دریافت مناسب شیر است.

مدفوع

مدفوع نوزاد نیز نشان‌دهنده وضعیت تغذیه اوست. رنگ، تعداد و قوام مدفوع می‌تواند نشانگر سلامت گوارش و دریافت مناسب شیر باشد.

تعداد پیشنهادی شیردهی در یک روز

همانطور که گفته شد، تعداد دفعات شیردهی در یک روز بسیار مهم است. بیشتر متخصصان پزشکی توصیه می‌کنند که مادران در هر ۲۴ ساعت حداقل هفت بار شیردهی کنند.

ترکیب شیر

شیر اولیه (کلسترات) که پس از شیردهی اولیه آمده، دارای ارزش غذایی بالا و مهم است. اگر کودک به اندازه کافی از این شیر استفاده کند، ممکن است علائم بهبود یافته و وزن او افزایش یابد.

به هر حال، اگر هر گونه نگرانی یا سوالی در مورد تغذیه نوزادتان دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند نکات خاص و مناسب برای وضعیت خاص کودک شما را ارائه دهد.

۸ نشانه سیری در نوزاد

  1. از بین رفتن نشانه های گرسنگی: اگر تمام نشانه های گرسنگی را در نوزاد نبینیم در واقع نوزاد سیر می باشد.
  2. بستن لب: اگر کسی سعی کند غذا را در دهان آنها فرو کند، لبان خود را محکم به هم نزدیک می کنند.این نشانه سیری نوزاد است.
  3. تغییرات الگو: اگر مادر در طول شیردهی متوجه تغییر مکیدن نوزاد شود که با فشار کمتری پستان را می مکد نوزاد در حال سیر شدن است.
  4. گریه نکردن: گریه تنها راه برقراری ارتباط نوزاد با اطرافیان است. زمانی که گرسنه هستند گریه خواهند کرد. والدین بعد از مدتی باید معنای گریه در نوزادان را متوجه شوند.
  5. توقف در مکیدن: اگر کودک گرسنه نباشد، مکیدن را متوقف می کند. مهم نیست که آیا شیر آنها از شیشه شیر است یا سینه مادر. اگر بزور شیر بخورند آن را تف می کنند.
  6. کشش بدن: بسیاری از ما فکر می کنیم که نوزادان فقط صبح ها یا بعد از اتمام کار کش می آوریم. این کشش راهی برای گرم کردن بدن است. همچنین ما زمانی که راضی هستیم این کار را انجام می دهیم.
  7. رد کردن: گاهی اوقات والدین فکر می کنند که نوزاد گرسنه است و تلاش می کنند به کودکی غذا دهند که واقعا گرسنه نیست. چیز دیگری که نوزاد وقتی سیر می‌شود انجام می‌دهند، سینه مادر یا شیشه شیر را پس می زند.
  8. خوابیدن: از بزرگ ترین نشانه‌های نوزادان سیر خوابیدن است. مادرانی که با پستان به کودکشان شیر می‌دهند گاهی اوقات فکر می‌کنند که نوزاد به اندازه کافی شیر نخورده .

نوشته گرسنگی نوزاد : 9 مورد از علائم سیر نشدن نوزاد با شیر مادر (+8 علامت سیری نوزادان) اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *