علت کوتاه شدن قد در بزرگسالی و راه‌های جلوگیری از کوتاهی

افزایش سن و کوتاهی قد ارتباط معناداری دارند. بارها این مطلب را شنیده ایم که با بالا رفتن سن، قد کوتاه تر می‌شود. اما نکته ای که شاید اغلب ما ندانیم این است که علاوه بر قد، قلب، استخوان‌های صورت و اندام‌های جنسی نیز کوچک می‌شود. قد سالمندان ممکن است با افزایش سن کوتاه تر شود زیرا غضروف بین مفاصل آنها فرسوده می‌شود. در نتیجه آن، پوکی استخوان به وجود می‌آید که باعث کوتاهی قد می‌شود. به طور کلی، شکل بدن افراد با افزایش سن به طور طبیعی تغییر می‌کند. این تغییرات شامل کوتاهی قد نیز می‌شود. افزايش قد در بزرگسالی دور از دسترس است و كار چندانی نمی‌توان در اين زمينه انجام داد، اما راهكارهایی وجود دارد كه با استفاده از آنها می‌توان از كاهش قد مرتبط با افزايش سن، پيشگيري كرد. در این مقاله از سایت مرکز پارسیان مهرپرور به این نکات می‌پردازیم:

  • ارتباط افزایش سن انسان و کوتاه شدن قد
  • افراد مستعد کوتاه شدن بدلیل افزایش سن
  • علائم کوتاه شدن در اثر افزایش سن
  • علل کوتاهی قد در پیری
  • 3 روش جلوگیری از کوتاهی قد در پیری
  • سایر ارگان که در سالمندان کوچک می‌شوند
  • اعضای بدن که تا پایان عمر رشد می‌کنند!

رشد قدی انسان

قد انسان عبارت است از فاصله زمینی که بر آن ایستاده تا روی سر هر شخص در حالت ایستاده و عمودی. عوامل مؤثر مربوط به قد و افزایش قد، ژنتیکی، تغذیه و محیطی می‌باشد. رشد قد معمولاً تا ١۵ الی ١٧ سالگی ادامه دارد. در موارد نادر، رشد قد می‌تواند تا ۲۱ سالگی ادامه داشته باشد. (می‌تواند به دلیل انواع خاصی از بیماری‌ها باشد و یا به دلیل تاخیر در شروع رشد قد، رشد دیرتر به اتمام برسد)

قد انسان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

افزایش سن و کوتاهی قد چه ارتباطی دارند؟

پدهای غضروفی موجود میان مفاصل استخوان‌های پا و ستون فقرات به مرور زمان از بین می‌روند. بدین ترتیب قد افراد ‏با افزایش سن کوتاه‌ و کوتاه‌تر می‌شود. پوکی استخوان نیز یکی دیگر از دلایل کاهش قد به شمار می‌رود، این بیماری باعث ‏کوچک شدن مهره‌های ستون فقرات می‌شود‎.‎ با افزایش سن حجم عضلات فرد نیز کاهش می‌یابد که این امر افتادگی اسکلت استخوانی بدن را تشدید می‌کند.

زمان شروع کوتاه شدن قد به دلیل افزایش سن

در بسیاری از افراد بعد از سن 30-40 سال متوجه کوتاه شدن قد آن‌ها می‌شویم. صفحات رشد در انسانها با پایان دوره بلوغ بسته می‌شود و افراد معمولا بعد از پایان بلوغ دیگر رشد قدی و طولی ندارند.‏

افزایش سن و کوتاهی قد در چه افرادی دیده می‌شود؟

کوتاه شدن قد در بین همه ی نژادها و هر دو جنس رخ می‌دهد. قد افراد معمولاً هر ۱۰ سال بعد از ۴۰ سالگی حدود ۱ سانتی متر کوتاه می‌شود. کوتاهی قد بعد از ۷۰ سالگی سریعتر هم می‌شود. در کل ممکن است با افزایش سن، حدود ۲.۵ تا ۷.۵ سانتی متر از قد شما کوتاه شود. با رعایت رژیم غذایی سالم، تحرک بدنی و مراقبت از استخوان‌ها می‌توانید از کوتاهی قد جلوگیری کنید.

علائم تغییرات کوتاهی قد با افزایش سن

با افزایش سن تغییرات و علائم زیر در افراد بروز می‌کند:

  • قدرت و استقامت تغییر پیدا می‌کند. از دست دادن توده عضلانی باعث کاهش قدرت می‌شود.
  • استخوان‌ها شکننده‌تر می‌شوند و ممکن است راحت تر بشکنند. قد کلی کاهش می‌یابد، عمدتاً به این دلیل که تنه و ستون فقرات کوتاه می‌شوند.
  • وضعیت کلی بدن ممکن است خمیده‌تر به نظر برسد. زانوها و باسن ممکن است خمیده تر شوند. گردن ممکن است کج شود و شانه‌ها باریک شوند در حالی که لگن پهن تر می‌شود.
  • شکستگی مفاصل ممکن است منجر به التهاب، درد، سفتی و تغییر شکل بدن شود. تغییرات مفاصل تقریباً همه افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این تغییرات از سفتی جزئی تا آرتریت شدید متغیر است.
  • حرکات کند می‌شود و ممکن است محدود شود. الگوی راه رفتن کندتر و کوتاه تر می‌شود. همچنین راه رفتن ممکن است ناپایدار شود و تاب خوردن بازو کمتر شود. افراد مسن راحت تر خسته می‌شوند و انرژی کمتری دارند.

افزایش سن و کوتاهی قد | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

کوتاهی قد در پیری به دلیل مشکلات ستون فقرات

بیشتر افراد بعد از سن چهل سالگی‌، بعد از هر دهه از زندگی‌شان با یک سانتی متر کاهش قد روبرو خواهند شد. تا ۸۰ سالگی اغلب مردان ۵ سانتی متر و زنان ۸ سانتی متر کوتاه تر می‌شوند. علت این که چرا زنان کوتاه تر می‌شوند این است که زنان در دوران یائسگی با افت بیشتر سطح هورمون استروژن مواجه می‌شوند (نوعی هورمون زنانه که هم در مردان و هم در زنان از استخوان‌ها محافظت می‌کند) علاوه بر آن مردان عضله بیشتری دارند که در محافظت از ساختار بدن موثرتر می‌باشد و از سن ۳۵ سالگی استخوان‌ها شروع به از دست دادن ماده معدنی می‌کند. با گذشت عمر توانایی بدن سالمندان در جایگزین کردن استخوان کند می‌شود و با بروز پوکی استخوان، استخوان بدن سالمندان کمی کوچک تر و شکننده تر می‌شوند.

کاهش قد در طول روز

علاوه بر این، دیسک‌های بین استخوان‌ها نیز صاف می‌شود که همه این عوامل در کوتاه شدن قد سالمندان نقش دارد. بین ستون مهره‌ها، ۲۳ عدد دیسک ژل مانند وجود دارد که دارای عملکرد ضربه گیر می‌باشد و از ۸۸ درصد آب تشکیل شده است. در طول روز که سالمند در حال حرکت، نشسته یا ایستاده می‌باشد، به طور طبیعی با فشار وارد شدن روی دیسک‌ها این مایعات خارج می‌شود و هنگام شب در حالت دراز کشیده دوباره مایع به دیسک‌ها جذب می‌شود. به همین دلیل در طی روز نسبت به شب ۰٫۷۵ سانتی متر کوتاه تر میشویم. اما با بالا رفتن سن، دیسک‌ها کمی صاف می‌شود که این امر به کوتاهی دائمی در سالمندان منجر می‌شود.

3 روش کارآمد جلوگیری از کوتاهی قد در پیری

مانند بسیاری از تغییرات مرتبط با سن، کارهایی وجود دارد که می‌توانیم برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن تغییرات انجام دهیم. لیست زیر عواملی را که ما انتخاب می‌کنیم و می‌توانند وضعیت بدن ما را بهبود بخشند نشان می‌دهد. با روش‌های زیر می‌توان تا حدی از کوتاهی قد در سالخوردگی جلوگیری کرد:

1. معاینه دوره‌ای جلوگیری از افزایش سن و کوتاهی قد

با مراجعه دوره‌ای به پزشک و معاینه توسط ایشان و همچنین انجام آزمایشات مرتبط با طول قد، سلامت مفاصل و استخوان‌ها و همچنین سلامت عمومی بدن و عمل به توصیه‌های متخصص می‌توان از کوتاهی قد در سنین پیری تا حد زیادی جلوگیری کرد.

کوتاه شدن قد در-پیری | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

2. تغذیه مناسب برای پیشگیری از کوتاهی قد

داشتن رژیم غذایی متعادل با سبزیجات، میوه، بدون گوشت قرمز منجر به سلامتی می‌شود. همچنین مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D تراکم استخوان را بهبود می‌بخشد. زنان یائسه و افرادی که در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، باید روزانه 800 واحد ویتامین D و 1200 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. همچنین مصرف دخانیات و الکل بیش از حد نیز باعث از بین رفتن استخوان می‌شوند. بنابراین مصرف آن‌ها باید محدود شود.

3. ورزش و حرکات اصلاحی برای پیشگیری از افزایش سن و کوتاهی قد

ورزش می‌تواند از بسیاری از تغییرات مرتبط با افزایش سن در عضلات، استخوان‌ها و مفاصل جلوگیری کند و همچنین این تغییرات را معکوس کند:

  • کشش روش عالی دیگری برای کمک به حفظ انعطاف پذیری مفاصل است.
  • تمرینات تعادلی و هماهنگی، مانند تای چی، می‌تواند به کاهش خطر سقوط کمک کند.
  • ورزش می‌تواند استخوان‌ها را قوی تر کند و به کاهش سرعت تحلیل استخوان کمک کند.
  • افراد مسن می‌توانند قدرت و توده عضلانی را از طریق فعالیت‌های تقویت کننده عضلات افزایش دهند.
  • فعالیت بدنی در سنین بالاتر ممکن است پیشرفت پوکی استخوان را به تاخیر بیندازد زیرا سرعت کاهش تراکم مواد معدنی استخوان را کاهش می‌دهد.
  • افراد مسن‌تری که در آب ورزش می‌کنند (که وزنی را تحمل نمی‌کنند) ممکن است در مقایسه با افراد مسن‌تر کم‌تحرک، باز هم افزایش توده استخوانی و عضلانی را تجربه کنند.
  • ورزش‌های تحمل وزن مانند پیاده روی یا تمرین با وزنه بهترین نوع ورزش برای حفظ توده استخوانی است. پیشنهادی وجود دارد که حرکات پیچشی یا چرخشی، جایی که اتصالات عضلانی استخوان را می‌کشند، نیز مفید هستند.

جلوگیری از کوتاه شدن قد در سالمندان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

اگر شما سالمند هستید یا از سالمندی در منزل مراقبت می‌کنید حتماً نکات بالا را رعایت کنید تا از افزایش سن و کوتاهی قد پیشگیری کنید.

سایر ارگان که در سالمندان کوچک می‌شوند!

با بالا رفتن سن، سایر بافت‌ها و اعضای مختلف بدن نیز شروع به پیر شدن و کوچک شدن می‌کنند و رشد سلول‌ها کم‌کم با سرعت کمتری پیش خواهند رفت. سی سالگی سن پیری نیست اما از این سن علائم پیری ممکن است دیده شود. در ادامه این مقاله سایر اعضای بدن که به مرور کوچک می شوند را معرفی می کنیم.

کوچک شدن قلب در سالمندان

از شروع دوره میانسالی عضلات قلب سالی ۰٫۳ گرم کوچک تر می‌شود، این امر بر توانایی قلب در پمپاژ کردن خون اثر دارد. اسکن‌های ام آر آی (MRI) که روی تعدادی از زنان و مردان بین ۴۵ تا ۸۵ سال انجام شده‌، نشان می‌دهد که عملکرد عضلات قلب سالانه ۲ تا ۵ درصد کاهش می‌یابد و مقدار پمپاژ خونی که از قلب خارج می‌شود، سالی ۹ میلی لیتر کمتر و این امر باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. فشار خون بالا نیز به ضخیم شدن عضلات قلب منجر می‌شود. قلبی که به علت فشار خون بالا بزرگ شود دچار فیبروز و مستعد به از کار افتادگی می‌شود.

راه مقابله با کوچک شدن عضلات قلب در سالمندان: همانند تمامی عضلات، قلب هم با ورزش قوی تر می‌شود و احتمال کوچک شدن آن کمتر می‌باشد. ورزش‌های مفید برای قلب شامل پیاده روی، بالا رفتن از پله‌ها، باغبانی، کار سخت منزل و استفاده از وسایل ورزشی می‌باشد. پیاده روی ۴۰ دقیقه ای به مدت ۵ روز در هفته برای سالمندان کافی می‌باشد.

کوچک شدن مغز در سالمندان

هنگام تولد، مغز ۴۰۰ گرم وزن دارد و تا سن نوجوانی تا وزن یک کیلو و ۴۰۰ گرم رشد می‌کند اما از ۲۰ سالگی ۱۰ تا ۱۵ درصد کوچک می‌شود. پزشکان احتمال می‌دهند علت این امر تراکم سموم در مغز باشد. شاید هم از بین رفتن سلول‌های مغز در این امر دخیل است. بالا بودن وزن، بالا بودن کلسترول و استعمال دخانیات این روند را سرعت می‌بخشد.

راه مقابله با کوچک شدن مغز در سالمندان: فعال نگه داشتن مغز در طول عمر امری مهم و کلیدی می‌باشد. سالمندان باید از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی پرهیز کنند. داشتن خواب کافی نیز در این امر موثر می‌باشد.

کوچک شدن صورت در سالمندان

با بالا رفتن سن، استخوان‌های صورت در سالمندان به لحاظ اندازه کوچک تر می‌شود و باعث فرورفتگی پوست و عضله اطراف صورت می‌شود. با از دست دادن دندان، فک در سالمندان جمع می‌شود. به گفته متخصصان، این فرآیند در زنان از دهه ۴۰ سالگی و در مردان از دهه ۵۰ سالگی شروع می‌شود.

راه مقابله با کوچک شدن صورت در سالمندان: سالمندان می‌توانند با رعایت بهداشت دهان مانع از خرابی و از بین رفتن دندان‌ها شوند.

کوچک شدن اعضا بدن در پیری | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

کوچک شدن مثانه در سالمندان

در ۲۵ سالگی، مثانه یک فرد سالم ظرفیت نگهداری حجم ۲ فنجان مایع را دارد. در سن ۶۵ سالگی این ظرفیت به نصف کاهش می‌یابد.

راه مقابله با کوچک شدن مثانه در سالمندان: سالمندان باید از مصرف کافئین و مشروبات الکلی که ناراحتی مثانه ایجاد می‌کند، پرهیز کنند. ورزش‌های مربوط به تقویت لگن را انجام دهند. با بالا رفتن سن، نیازی نیست که مصرف مایعات را کم کنند. مصرف مایعات باید به اندازه ای باشد که ادرار زرد کم رنگ باشد.

کوچک شدن غده تیموس در سالمندان

غده تیموس عضو کوچکی می‌باشد که در بالای قلب قرار دارد و سلول‌های «تی» را که از بدن در مقابل عفونت محافظت می‌کند، تولید می‌کند. این غده طی دوران کودکی به اندازه یک سیب بزرگ می‌شود اما در نوجوانی به تدریج جمع می‌شود و در بزرگسالی به اندازه یک تیله در می‌آید.

راه مقابله با کوچک شدن غده تیموس در سالمندان: برای تقویت سیستم دفاعی بدن، رژیم کم کالری اتخاذ کنید.

اعضای بدن که در پیری بزرگتر می‌شوند!!

چند عضوی که در بدن سالمندان رشد می‌کنند گوش‌، بینی و پا می‌باشد. به طور متوسط، گوش سالی ۰٫۲۲ میلیمتر رشد می‌کند. قسمت داخل نرمه گوش به لحاظ اندازه تغییر نمی‌کند اما گوش بیرونی بزرگ می‌شود. علت آن، غضروفی بودن گوش است که همیشه در حال رشد است. جاذبه زمین نیز عامل دیگری است. با افزایش سن و شکسته شدن فیبرهای آلاستین و کلاژن، غضروف مانند پوست نازک تر می‌شود و حالت انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد. این امر باعث می‌شود پوست کشیدگی و افتادگی پیدا کند، نوک بینی درازتر و به پایین خم شود و گوش‌ها نیز به پایین کشیده شود. با از دست دادن حالت انعطافی تاندون‌ها و رباط‌ها که استخوان‌ها را با هم ارتباط می‌دهد، پاها درازتر و پهن تر می‌شود. به گفته کارشناسان اندازه پای افراد بالای ۴۰ سال در هر ۱۰ سال یک سایز بزرگتر می‌شود.

نوشته افزایش سن و کوتاهی قد : علل کوتاه شدن قد (+3 روش جلوگیری از کوتاهی قد در پیری) اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *