عوارض شکستن قولنج را چقدر می‌شناسید؟ بعضی از افراد به مفاصل خود فشار می‌آورند و صدایی شبیه به شکستن از مفصلشان خارج می‌کنند که در اصطلاح به این عمل شکستن قولنج گفته می‌شود. آیا این صدا عوارضی به همراه دارد؟ اگر همراه با عوارض است چرا بعد از انجام آن احساس راحتی و رفع خستگی می‌کنیم. در این مقاله از سایت مرکز پرستاری پارسیان مهرپرور با ما همراه باشید تا برایتان بگوییم قولنج چیست؟ انجام همیشگی آن چه عوارضی می‌تواند داشته باشد.

قولنج چیست؟

به اسپاسم و یا گرفتگی قسمتی از عضلات بدن می‌گویند که اغلب این گرفتگی‌ها به ستون فقرات و عضلات گردن مربوط می‌شود. اما این قولنج دلایل مختلفی دارد. شاید بهتر است قبل از هر کاری، ابتدا دلایلی که باعث ایجاد قولنج می‌شود را بشناسیم.

شکستن قولنج چیست؟

جایی که قولنجش را می‌شکنید همان مفصل‌های شما است که دو استخوان را به وسیله‌ی چیزی به نام پوشینه مفصلی به یکدیگر متصل می‌کنند. پوشینه مفصلی مملوء از یک مایع است تا جلوی ساییدگی استخوان‌ها به یکدیگر را می‌گیرند. وقتی قولنج خود را می‌شکنید شما در حقیقت فشار درون توده‌ی پر از مایعی که میان مفصل هایتان وجود دارد را تغییر می‌دهید. وقتی قولنج خود را می‌شکنید، در حقیقت استخوان‌ها را اندکی از هم دور می‌کنید، مسأله‌ای که باعث تغییر فشار درون پوشینه مفصلی می‌شود. این تغییر در فشار موجب تشکیل یک حباب گازی می‌شود که عامل همان صدایی است که هنگام شکستن قولنج می‌شنوید.

قولنج گردن | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

اما برای بسیاری از مردم، شکستن قولنج کاری تفننی است که صرفاً برای لذت انجام می‌دهند. اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که این کار ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را برایشان به همراه داشته باشد.

دلایل ایجاد قولنج چیست؟

پزشکان برای قولنج در عضلات، دلایل مختلفی را ذکر می‌کنند.

  • آسیب‌های جسمی
  • کمبود کلسیم یا منیزیوم
  • نشانه‌ای از وجود یک بیماری مربوط به اعصاب
  • استفاده زیاد و طولانی‌مدت از عضلات نواحی مختلف بدن مانند گردن
  • کم‌آبی بدن: این موضوع بیشترین دلیل برای ایجاد قولنج در عضلات است. بدن به‌خصوص بعد از ورزش‌های سنگین یا قرار گرفتن در هوای گرم، دچار کم‌آبی می‌شود.

5 مورد از دلایل شکستن قولنج

بر اساس مطالعات حدود 54 درصد مردم عادت دارند که قولنج بند انگشتان دست خود را می‌شکنند، بدون اطلاع از عوارض شکستن قولنج، دلایلی که افراد اقدام به شکستن قولنج دست یا سایر نقاط بدن می‌نمایند عبارت است از:

1. ایجاد صدا

صدایی که به دلیل شکستن قولنج ایجاد می‌شود برای برخی از افراد خوشایند می‌باشد و به همین دلیل هربار این عمل را انجام می‌دهند.

2. احساس خوب

برخی از افراد پس از شکستن قولنج حس می‌نمایند که فضای بیشتری در مفاصل ایجاد شده است در نتیجه تحرک مفاصل با سهولت بیشتری انجام می‌شود. با اینکه بسیاری از افراد این مورد را عنوان می‌نمایند اما هیچ دلیل علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و به نظر می‌رسد تنها احساس خوبی که پس از شکستن قولنج در افراد ایجاد می‌شود منجر به تکرار آن می‌شود.

شکستن قولنج | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

3. عصبانی بودن

شکستن قولنج نیز مانند پیچاندن موها لابلای انگشتان یا جویدن ناخن‌ها می‌تواند یک راه حل برای کاهش عصبانیت باشد.

4. استرس

افرادی که دچار استرس هستند برای رهایی از این حس سعی می‌نمایند خود را با فعالیت‌های دیگر سرگرم نمایند، شکستن قولنج در برخی موارد می‌تواند ذهن را از موضوعی که منجر به استرس شده رها نماید.

5. عادت

زمانی که به هر دلیل یکی از قولنج‌های خود را می‌شکنید به طور زنجیره وار این حرکت را تا شکستن آخرین قولنج بدنتان ادامه می‌دهید بدون اینکه حتی خودتان متوجه باشید. در واقع شکستن قولنج برای برخی از افراد عادتی است که به صورت ناخودآگاه چند بار در روز آن را انجام می‌دهند. برخی از افراد حتی روزی 5 بار و یا بیشتر قولنج‌های خود را می‌شکنند.

چرا افراد تکرار حس شکستگی قولنج را دوست دارند؟

محققان عقیده دارند که شکستن قولنج هیچ زمینۀ پزشکی یا ورزشی ندارد، بلکه به یکی از دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • سالمندان و یا افراد ممکن است به دلیل استرس اقدام به این کار بکنند.
  • یکی از دلایلی که سالمندان این کار را انجام می‌دهند عادت است ؛ به این معنی که شاید زمینه شروع آن چیز دیگری بوده باشد اما در اثر تکرار و حتی زمانی که زمینۀ آن از بین برود، فرد از سر عادت قولنج شکستن را ادامه دهد.
  • ممکن است سالمند این کار را به دلیل احساس لذت انجام دهد. قولنج شکستن باعث ایجاد احساسی متفاوت در مفاصل می‌شود که برخی از سالمندان آن را دوست دارند. همین احساس لذت‌بخش می‌تواند آن‌ها را به تکرار این کار تحریک کند.

قولنج شکستن | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

عوارض شکستگی قولنج

همان طوری که پیشتر اشاره کردیم شکستن قولنج اگر به طرز صحیحی انجام شود منجر به آرتروز و یا بزرگ شدن بند انگشتان نمی‌شود اما این مطلب به معنای این نیست که شکستن قولنج هیچ گونه خطری را به همراه ندارد. برخی از آسیب‌ها و عوارض شکستن قولنج که هنگام شکستن قولنج ممکن است به مفاصل خود وارد نمایید عبارت است از:

ایجاد درد از عوارض شکستن قولنج

در صورتی که مفاصل را با فشار زیادی بکشید ممکن است منجر به ایجاد درد زیادی شوید.

شکستگی و تورم از عوارض شکستن قولنج

در صورتی که به طور صحیحی اقدام به شکستن قولنج نکنید و یا اینکه برای شکستن قولنج خود در نواحی مانند کمر و گردن از افراد غیر متخصص کمک بگیرید ممکن است آسیب جدی به مفاصل و حتی استخوان‌ها خود وارد نمایید. اگر پس از شکستن قولنج احساس درد غیرطبیعی و شدید داشتید که به تدریج بدتر شد و یا اینکه متوجه تورم در ناحیه مفاصل شدید ممکن است به رباط یا مفاصل خود آسیب وارد کرده باشید. در این صورت باید در اولین فرصت به یک متخصص مراجعه نمایید تا با انجام تصویربرداری از استخوان‌ها هرگونه شکستگی و یا در رفتگی در استخوان‌ها و مفاصل را شناسایی و جهت درمان آن اقدام نماید.

عوارض قولنج | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

شکستن قولنج چه زمانی احتمال آرتروز را بیشتر می‌کند؟

موارد زیر خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد:

  • مسن بودن
  • خانم بودن
  • چاقی یا اضافه وزن
  • وجود آسیب مفصلی از قبل
  • سابقه خانوادگی ابتلا به آرتروز

عوارض شکستن قولنج انگشتان دست

شکستن قولنج بند انگشتان گرچه احتمالاً به ضرری منجر نخواهد شد، اما لزوماً فایده ای نیز ندارد. با وجود ایجاد صدا، مطالعات نشان داده است که شکستن بند انگشتان شما منجر به پیشرفت بیماری آرتروز و فرسودگی مفاصل نمیشود. بر طبق مطالعات، به نظر نمی‌رسد که مفاصلی که قولنج آنها می‌شکنند نسبت به مفاصل دیگر ضعیف تر یا مستعد آرتروز باشند. اگرچه برخی تحقیقات نشان داده است که ترک خوردگی بند انگشت ممکن است در مواردی منجر به تورم دست و کاهش قدرت گرفتن اشیا شود، اما این شواهد قوی نیست و مطالعات دیگر این نتایج را تکرار نکرده اند.

شکستن قولنج دست | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

فواید شکستن قولنج کمر

شکستن قولنج کمر در اکثر مواقع احساس بسیار خوبی به شما می‌دهد چرا که تنش عضلانی در کمر را از بین می‌برد، عضلات را آزاد می‌کند و دامنه حرکتی مفاصل کمر را افزایش می‌دهد. شکستن قولنج کمر یا آزاد کردن مفاصل ستون فقرات کار خطرناک و مضری نیست، به شرطی که به روش صحیح و تحت شرایط کنترل شده و در جهت های نرمال حرکت مفاصل ستون فقرات انجام شود.

چگونه عادت و عوارض شکستن قولنج را ترک کنیم؟

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به شکستن قولنج در قسمت‌های مختلف بدن خود، به خصوص انگشتان‌تان، عادت کرده‌اید؛ باید قبل از شکستن آن‌ها، عوارضش را به یاد بیاورید. همچنین برای ترک این کار، ما می‌خواهیم به شما چند حرکت ورزشی آموزش بدهیم که با انجام آن‌ها می‌توانید این عادت خود را به مرور زمان ترک کنید:

به افراد توصیه می‌شود در هر ساعت 55 دقیقه که به فعالیت خود ادامه می‌دهند و 5 دقیقه استراحت کنند و حرکات کششی نرم و مخالف انجام دهند برای مثال اگر در هنگام فعالیت تمام ساعت موس کامپیوتر به دست دارند، در زمان استراحت دست خود را صاف کنند تا حالت عکس ایجاد شود. برای رفع گرفتگی عضلات خود به انجام ورزش‌های کششی بپردازید و با یک برنامه‌ریزی منظم عضلات خود را تقویت کرده و میزان انعطاف‌پذیری آن‌ها را افزایش دهید. از طرفی احتمال دارد پس از فعالیت‌های کششی همچنان احساس شکستن قولنج داشته باشید؛ که دلیل‌ آن به خاطر این است که حرکات ورزشی خود را به درستی انجام نداده‌اید.

نوشته عوارض شکستن قولنج : قولنج چیست؟ مضرات شکستن و نحوه ترک این عادت اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *