در این مقاله از سایت مرکز پارسیان مهرپرور به بررسی مصرف شکلات در سالمندان، بررسی فواید مصرف و مضرات آن می‌پردازیم. از جمله مواد غذایی بسیار لذیذ برای مصرف شکلات می‌باشد و طرفداران زیادی هم دارد. در جدیدترین تحقیقات صورت گرفته در مورد شکلات که توسط کارشناسان ایتالیایی انجام گرفته نشان می‌دهد که مصرف مشتقات شکلات باعث افزایش کارایی مغز در افراد به ویژه سالمندان خواهد شد.

در ادامه به موارد زیر می‌پردازیم :

  • آنتی اکسیدان های موجود در شکلات
  • مواد معدنی موجود در شکلات
  • فواید مصرف شکلات در سالمندان
  • بررسی علت ابتلا به بیماری های شناختی با منشاء حافظه در سالمندان
  • بررسی مضرات مصرف شکلات فرآوری شده در سالمندان
  • بررسی عارضه ناشی از مصرف شکلات در سالمندان
  • خلاصه مطلب

آنتی اکسیدان های موجود در شکلات

تحقیقات نشان داده که مشتقات شکلات و کاکائو دارای انواع آنتی اکسیدان های مفید برای بدن سالمندان می‌باشد که از جمله آن می‌توان به فلاونول ها و پلی فنل ها که ترکیبی از مواد طبیعی و تقویتی سیستم اعصاب مرکزی بدن می‌باشند اشاره کنیم. شکلات تلخ با درصد بالایی از کاکائو سرشار از ترکیبات تقویت کننده سلامتی به نام پلی فنل است. پلی فنل ها برای کمک به کاهش التهاب مزمن، آسیب سلولی و خطر سایر بیماری های عصبی مفید هستند. پلی فنل ها را می‌توان در میوه ها و سبزیجات مختلف و چای یافت.

شکلات برای سالمندان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

مواد معدنی موجود در شکلات

شکلات تلخ علاوه بر داشتن قدرت آنتی اکسیدانی عالی، حاوی مواد معدنی فراوانی است، از جمله :

  • اهن
  • فیبر
  • منگنز
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • فلز مس
  • فلز روی

فواید مصرف شکلات در سالمندان

شکلات تلخ غنی از آنتی اکسیدان در خالص ترین و سالم ترین شکل آن می‌تواند طیف وسیعی از مزایای سلامتی مثبت را ارائه دهد که در ادامه به آنها می‌پردازیم :

تاثیر مصرف شکلات در سالمندان بر هوش ادراکی و حافظه

کارشناسان با مطالعه بر روی افرادی که روزانه شکلات به ویژه شکلات تلخ مصرف می‌کنند دریافته اند حافظه کوتاه و بلند مدت و نیز سطح هوش ادراکی در این افراد تا چندین ساعت پس از مصرف آن افزایش یافته و نمرات آنها در آزمون تست حافظه و عملکرد های شناختی بالاتر است. مصرف کاکائو به ویژه بر روی خانم های سالمند اثر تقویت کنندگی بالاتری دارد و علاوه بر افزایش سطح هوش ادراکی باعث تقویت انرژی و برطرف کردن خستگی در سالمندان هم می‌شود.

مصرف شکلات در سالمندان|مرکز مهرپرور

تاثیر مصرف شکلات در سالمندان بر تقویت بافت های بدن و مغز

کارشناسان علت موثر بودن این ترکیبات بر تقویت حافظه در سالمندان، سرعت پردازش اطلاعات ذهنی و افزایش حافظه کلامی را به دلیل مواد شیمیایی موجود در این خوراکی می‌دانند که سبب تقویت خون رسانی به بافت های بدن، قلب و عروق و در نتیجه افزایش اکسیژن و مواد مغذی به سلول های مغزی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد مصرف شکلات تلخ در حد متعادل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا یک سوم کاهش دهد.

تاثیر مصرف شکلات در سالمندان بر مبارزه با سرطان

فلاونوئیدها دسته ای از پلی فنل ها هستند که در شکلات تلخ یافت می‌شوند. فلاونوئیدها همچنین آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که به تنظیم فعالیت سلولی برای مبارزه با سموم و مواد سرطان زا کمک می‌کنند.

تاثیر مصرف شکلات در سالمندان بر کلسترول

کره کاکائو حاوی چربی های تک غیر اشباع سالم است که می‌تواند بر کلسترول تاثیر مثبت بگذارد. دو نوع کلسترول در بدن یافت می‌شود: HDL و LDL. شکلات تلخ می‌تواند به افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) و کاهش کلسترول LDL (بد) کمک کند. کاهش تجمع پلاک LDL در عروق خونی و شریان ها سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

تاثیر مصرف شکلات در سالمندان بر تعادل قند خون

پلی فنل ها همچنین می‌توانند حساسیت به انسولین را بهبود بخشند تا به طور طبیعی سطح گلوکز خون را متعادل کنند. این به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند.

تاثیر مصرف شکلات در سالمندان بر سلامت پوست

خواص آنتی اکسیدانی و افزایش جریان خون نیز می‌تواند مزایای سلامتی مثبتی برای پوست داشته باشد. ترکیبات شکلات تلخ تراکم و آبرسانی پوست را بهبود می‌بخشد و محافظت بیشتری در برابر اشعه های مضر UV، آفتاب سوختگی، بیماری های پوستی در سالمندان و سرطان پوست ارائه می‌دهد.

مصرف شکلات در سالمندان|مرکز پارسیان مهرپرور

تاثیر مصرف شکلات در سالمندان بر تقویت خلق و خو

اثرات تقویت کننده خلق و خوی شکلات تلخ عمیق تر از این ایده است که خوردن شکلات مساوی است با شادی. شکلات تلخ حاوی سروتونین است، یک ماده شیمیایی حس خوب که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود تا خلق و خو و احساس رضایت را افزایش دهد. همچنین باعث ترشح اندورفین، مسکن طبیعی بدن می‌شود. علاوه بر این، شکلات تلخ همچنین حاوی تریپتوفان، اسید آمینه موجود در بوقلمون است که احساس شادی در سالمندان و راحتی را ایجاد می‌کند.

تاثیر مصرف شکلات در سالمندان بر تقویت قدرت هوش

علاوه بر تقویت قدرت حافظه مصرف شکلات می‌تواند سبب تقویت قدرت هوش نیز شود. بسیاری از سالمندان در انجام محاسبات ساده ریاضی دچار مشکل می‌باشند که مصرف شکلات می‌تواند به بازیابی قدرت تجزیه و تحلیل داده ها و سطح هوش و به تبع آن موفقیت بیشتر در زندگی روزمره کمک کند.

بررسی علت ابتلا به بیماری های شناختی با منشاء حافظه در سالمندان

یکی از دلایل ابتلا به بیماری های شناختی با منشاء حافظه ( مثل آلزایمر) در سالمندان، از بین رفتن سلول های مغزی به دلیل کمبود دریافت اکسیژن است. این عارضه با خوردن شکلات به ویژه نوع تلخ آن می‌تواند تا حد زیادی کنترل شود.

بررسی مضرات مصرف شکلات فرآوری شده در سالمندان

شکلات فرآوری شده سرشار از قندهای مصنوعی و مواد لاکتوز می‌باشد. به طور کلی به سطوح ناسالم قند خون و به طور بالقوه دیابت نوع 2 کمک می‌کند. در نتیجه مصرف آن برای سالمندان مضر می‌باشد. بهتر است شکلات تلخ را انتخاب کنید. برای اینکه شکلات سالم تلقی شود، باید حداقل 60 درصد کاکائو داشته باشد.شکلات تلخی که میزان کاکائو آن 70 تا 85 درصد باشد گزینه ی مناسبی می باشد.

بررسی عارضه ناشی از مصرف شکلات در سالمندان

تنها عارضه جانبی ناشی از شکلات در سالمندان کالری بالای آن و نیز قند موجود در نوع شیرین آن است. با مصرف به اندازه این ماده غذایی می‌توان تا حد زیادی از بروز عوارض جانبی در اثر آن جلوگیری کرد. مشکل شکلات این است که بسیاری از خوراکی های فرآوری شده و غذاهای ناسالم شکلاتی مملو از افزودنی ها، قندها، لبنیات و سایر موادی هستند که با جنبه های مفیدی که شکلات می‌تواند برای بدن داشته باشد، مقابله می‌کند.

مصرف شکلات در سالمندان|مرکز پرستار سالمند مهرپرور

توجه: کارشناسان به خانواده سالمند و پرستار سالمند توصیه می‌کنند هر روز به ویژه در ساعات پایانی شب در برنامه غذایی سالمندان شکلات بگنجانند تا مانع از آسیب دیدن سلول های مغزی و افت قدرت حافظه در سالمندان شوند.

خلاصه مطلب

مصرف مشتقات شکلات باعث افزایش کارایی مغز در افراد به ویژه سالمندان خواهد شد. مشتقات شکلات و کاکائو دارای انواع آنتی اکسیدان های مفید برای بدن سالمندان می‌باشد. از جمله فلاونول ها و پلی فنل ها که ترکیبی از مواد طبیعی و تقویتی سیستم اعصاب مرکزی بدن می‌باشند. مصرف شکلات در سالمندان می‌تواند بر هوش ادراکی و حافظه، تقویت بافت های بدن و مغز، مبارزه با سرطان، کلسترول، تعادل قند خون، سلامت پوست، تقویت خلق و خو و تقویت قدرت هوش موثر باشد. تنها عارضه جانبی ناشی از شکلات در سالمندان کالری بالای آن و نیز قند موجود در نوع شیرین آن است. با مصرف به اندازه این ماده غذایی می‌توان تا حد زیادی از بروز عوارض جانبی در اثر آن جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید :

تعرفه پرستار سالمند در منزل | تعرفه مراقب سالمند در منزل

نوشته مصرف شکلات در سالمندان : بررسی فواید مصرف و مضرات آن اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *