روانشناسی گریه نوزاد و معنی صدای گریه نوزاد با ترجمه

معنی گریه نوزاد و درک آن، برای مادر حکم حرف زدن را دارد به گونه ای که مادر از صدای گریه نوزاد متوجه می‌شود چگونه می‌تواند او را آرام کند. همه مادرها در برابر گریه و بی تابی نوزاد و کودک خود قرار می‌گیرند و آن را تجربه میکنند و احتمالاً هیچ دلیلی برای آن پیدا نکنند. ناراحت کننده تر این است که کودک به روش‌های معمول ساکت نمی‌شود و اینگونه به نظر می‌رسد که یک عامل ناشناخته باعث بیقراری ناگهانی کودک شده است. زمانی که نوزاد گریه می‌کند مادر در موقعیت و وضعیتی قرار می‌گیرد که توجهش برای رسیدگی سریع تر به نوزاد بیشتر جلب می‌شود. برای شناخت انواع مختلف گریه‌های نوزادان، دلایل هر کدام از آنها و چگونگی رفع گریه‌های کودک با ادامه مطلب مرکز پارسیان مهرپرور همراه باشید.

چرا درک مفهوم زبان گریه نوزاد مهم است ؟

نوزادان هنگام گرسنگی، درد و یا هنگامی که نیاز به توجه دارند گریه می‌کنند. گریه برای نوزاد تا زمانی که او توانایی صحبت کردن نداشته باشد تنها روش برقراری ارتباط محسوب می‌شود. در نگاه اول همه اقسام گریه‌های نوزادان یکسان به نظر میرسند و این امر موجب سردرگمی والدین جدید و بی تجربه می‌شود در صورتی که گریه کودک به اشکال خاصی صورت می‌گیرد. گروهی از محققان برای کمک به والدینی که تازه بچه دار شده اند، تلاش کرده اند تا دلیل گریه‌های نوزاد و تفاوت آنها را بیایند.

5 علت گریه نوزاد

نوزادان نمی‌توانند بگویند (گرسنه ام یا دلم درد می‌کند یا لباسم تنگ است و یا خوابم می‌آید) و… به جای آن گریه می‌کنند. در واقع با گریه حرفشان را می‌زنند اما اگر مادر تمام نیازهای نوزاد را برآورده کرد و باز هم با گریه نوزاد مواجه بود، چه باید کرد؟ محققان می‌گویند برخی از نوزادان به دلیل اینکه سیستم عصبی آنها هنوز تکامل نیافته احتمالاً چند ماه اول زندگی بدون دلیل یا به دلایل ناشناخته گریه کنند ! برخی از نوزادان به نور، صدا، بو و موقعیت‌های متفاوت حساس هستند و بلافاصله گریه می‌کنند. بیشتر نوزادان در ۶ هفته اول زندگی به طور متوسط ۳ ساعت در روز گریه می‌کنند اما تا ۳ماهگی گریه بیشتر نوزادان به طور متوسط به یک ساعت در روز می‌رسد و کم می‌شود.

انواع گریه نوزاد | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

برخی علل اصلی گریه نوزادان

تا شروع اولین کلمات، کودکان از گریه به عنوان راهی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. گاهی اوقات این فقط راهی برای جلب توجه است. با این حال تا ماه دوم و سوم دلیل گریه این نیست. برخی از علل رایج گریه در کودکان :

1. گریه بچه بدلیل بی حوصلگی

اگر نوزادان برای مدت طولانی به حال خود رها شوند، بی حوصله شده و گریه می‌کنند. گریه در ابتدا به صورت ملایم آغاز شده و سپس شدت میگیرد. چه باید کرد؟ کودک خود را در آغوش بگیرید و مدتی با آنها بازی کنید و پس از مدتی گریه متوقف می‌شود.

2. گریه بچه به دلیل کولیک

در بیماری قولنج نوزاد یا کولیک، نوزاد با صدای شدید گریه می‌کند و بسیار بی قرار می‌شود. اگر معنی گریه نوزاد شما کولیک باشد معمولا 3 ساعت در روز، حداقل 3 روز در هفته و برای سه هفته در ماه تداوم خواهد داشت. این گریه‌ها، گوش خراش و با شدت زیاد است. در کنار گریه نوزادان به پاهای خود می‌پیچند، دستانشان را مشت میکنند و کمر خود را قوس می‌دهند.

برای درمان گریه ناشی از کولیک چه باید کرد؟

  • قنداق کردن : نوزاد را قنداق کنید.
  • ماساژ پشت : کودک را روی دامان خود به روی شکم بخوابانید و پشت او را ماساژ دهید.
  • تکان دادن : اگر احساس خستگی و ناتوانی می‌کنید، این یک راه حل ایده آل است. نوزاد را در صندلی متحرک خودش قرار دهید و بگذارید با تکان خوردن آرام شود.
  • حرکت و راه رفتن : گاهی اوقات حرکت کردن تنها کاری است که می‌تواند موثر واقع شود. نوزاد را در آغوش گرفته و در خانه راه بروید، یا روی یک صندلی متحرک با نوزاد بنشینید.

معنای گریه در نوزادان | مرکز پارسیان مهرپرور

کولیک بیشتر به دلیل گاز معده ایجاد می‌شود. استفاده از گریپ واتر نوزاد یا پرهیز از غذاهایی که باعث ایجاد گاز شکمی می‌شوند می‌تواند به جلوگیری از بیماری کولیک کمک کند.

3. نشانه گریه پی پی کودک

عملکردهای بدن می‌تواند برای کودکان ناراحت‌ کننده باشند، به خصوص زمانی که آنها از مزایای گرانش که به نفع آنها عمل می‌کند، برخوردار نباشند. گریه پی پی معمولا با چهره قرمز و گاهی غرغر همراه است. برخی از نوزادان زمانی که روی شکم خود دراز می‌کشند یا در حالت قفسه سینه قرار دارند، راحت‌تر مدفوع می‌کنند.

4. ناراحتی یا ترس از یک عامل خارجی

گریه ناشی از ترس می‌تواند مانند گریه ناشی از درد باشد، اما در این نوع گریه، اغلب چشم‌ها کاملا باز هستند. این یک گریه بلند، تند و ناگهانی است. شنیدن یک صدای بلند و ناگهانی یا در آغوش کشیده شدن توسط فردی نا آشنا و یا روشن کردن ناگهانی لامپ و نور در محیط و… همه اینها می‌تواند باعث گریه ترس نوزاد شود. فریادی بلند و ناخوشایند همراه با برگرداندن سر، نشانه این است که یک محرک خارجی به نوزاد شما استرس وارد میکند. چه باید کرد؟ اول از همه محرک را شناسایی و حذف کنید. سپس کودک خود را در آغوش خود بگیرید و سعی کنید با لالایی و ایجاد صداهای تسکین دهنده، او را آرام کنید.

5. گریه بی دلیل

گاهی کودک بدون دلیل خاصی نق نق می‌کند، گریه کودک در این حالت خود به خود قطع و وصل می‌شود و کودک به جای خاصی از بدن خود اشاره نمی‌کند. معمولا وقتی کودک تنها می‌شود و دوروبرش خلوت می‌شود، شروع به نق زدن می‌کند. در این حالت معمولا با سرگرم کردن کودک و بازی کردن با او آرام می‌شود.

مفهوم گریه در کودکان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

رمزگشایی معنی 5 صدای گریه نوزاد

وقتی نوزاد گریه می‌کند، هورمونی در بدن مادر ترشح می‌شود به نام «پرولاکتین» که باعث می‌شود مادر به سرعت به گریه کودک پاسخ دهد و نیاز او را برآورده کند. طبیعی است که وقتی مادر نتواند کودک را ساکت کند، احساس ناکامی و شکست پیدا می‌کند. مهمترین دلیلی که نیاز است والدین بدانند که چرا نوزاد گریه می‌کند، پیدا کردن راهی برای آرام کردن او به شکل موثر است. گرچه همه اقسام گریه‌های نوزادان مشابه به نظر میرسند، اما هر گریه نیاز خاصی از کودک را نشان می‌دهد.

1. معنی گریه نوزاد: گریه نه، گرسنگی نوزاد

وقتی گریه نوزاد شما با صدا “نه” شروع می‌شود، معنی گریه نوزاد در این مواقع گرسنگی است. همچنین هنگام گرسنگی نوزاد می‌توانید علائم دیگری از قبیل مکیدن دستها و فشار دادن دستها به داخل دهان را مشاهده کنید. در این موقع، راهکار بسیار ساده است؛ با تغذیه نوزاد، این گریه را تسکین دهید.

2. معنی گریه نوزاد: گریه هِع، خستگی یا ناراحتی نوزاد

اگر نوزاد شما با صدای “هِع” شروع به گریه کرد، احتمالا او ناراحت، بیمار یا خسته است. اگر نوزاد شما خسته باشد در کنار این نوع گریه، چشم و بینی خود را نیز می‌مالد.

راهکار چیست؟

  • اول از همه پوشک کودک را بررسی کنید، همچنین بررسی کنید که آیا نوزاد شما احساس خارش دارد یا خیر؟ (بخوانید : گریه نوزاد زمان تعویض پوشک)
  • در ادامه دمای اتاق را بررسی کنید، چراغ‌ها را کم نور کنید، نوزاد را در رختخوابش بگذارید یا او را تکان دهید تا بخوابد.
  • ببینید که آیا در او حالت سرماخوردگی مشاهده می‌کنید یا خیر

روانشناسی گریه نوزادان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

3. معنی گریه اِه : نیاز به باد گلو

برای خلاص شدن از شر هوای اضافی که نوزادان هنگام نوشیدن شیر آن را می‌بلعند، کودک باید بعد از تغذیه آروغ بزند. اگر نوزاد آروغ نزند، احتمالاً بد خلق شود، آب دهانش سرازیر شود یا گریه ای کند که با صدای” اِه” شروع می‌شود.

راهکار چیست ؟ نوزاد را بلند کنید و با ضربه‌های آرام به پشتش به او کمک کنید تا آروغ بزند.

4. معنی اونگه نوزاد : گریه ایقه یا ایرره ؛ نفخ شکم نوزاد

این گریه صدایی کشدار و گوش خراش است که احتمالاً نوزاد شما هنگام تجمع گاز شکمی، نفخ شکم و دل درد ایجاد کند. همچنین این گریه میتواند نشان دهنده سوء‌هاضمه باشد. در این نوع گریه، نوزاد فشار زیادی به خودش وارد میکند. از دیگر علائم مشکلات شکمی می‌توان به جمع کردن زانوها به سمت شکم اشاره کرد.

راهکار رفع این گریه : ماساژ دادن شکم نوزاد با فشار ملایم راهکار موثری برای آرام کردن او است. همچنین شما باید بدانید کدام غذا باعث ایجاد گاز در شکم او شده است و از تغذیه مجدد نوزاد با این قبیل غذاها اجتناب کنید. پس از رها شدن گاز، ناراحتی از بین می‌رود و گریه نوزاد شما متوقف می‌شود.

5. معنی گریه اعو یا اوه : نیاز به خواب در نوزاد

وقتی نوزاد شما با صدای اوَه گریه می‌کند،معنی گریه نوزاد خواب آلودگی اوست. این گریه معمولا طولانی است و با خمیازه همراه است. همچنین کودک با دستان خود، چشمهایش را می‌مالد.

راهکار چیست ؟ نوزاد را در جای راحت خود قرار دهید و او را به آرامی‌ تکان دهید تا بخوابد.

سخن پایانی در مورد ترجمه گریه نوزاد

هر نوزادی منحصر به فرد است و احتمالاً صدای گریه‌ او دقیقا مانند صداهای بالا نباشد. به همین علت می‌توانید از طریق کسب تجربه و صداهای کلیدی این مقاله، دلیل گریه‌ نوزاد خود را متوجه شوید. همچنین اگر در زمان گریه چند صدا را می‌شنوید بهتر است به حرف‌هایی که بیشتر تکرار می‌شود توجه کنید. تمام تلاش خود را برای آرام کردن گریه نوزادتان به کار ببرید، اما مراقب علائمی مانند تب، استفراغ یا اسهال و بثورات پوستی باشید. اگر کودک شما هر کدام از این علائم را داشته باشد، یا آرام کردن او دشوار باشد، برای انتخاب گزینه‌های درمانی به پزشک مراجعه کنید.

نوشته معنی گریه نوزاد : آشنایی با انواع صدای گریه نوزاد (خستگی، نفخ، گرسنگی و …) اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *