گرمازدگی کودکان یکی از مشکلات شایع فصول گرم سال است که می‌تواند بر سلامت و راحتی کودکان تأثیرگذار باشد. در فصل گرما، مراقبت از سلامت کودکان بسیار مهم است. بدن کودکان بسیار سریعتر از بدن بزرگسالان گرم می شود. به همین دلیل است که کودکان بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند. اگر کودک شما دچار گرمازدگی است، به سرعت اقدام به درمان کنید. در موارد شدید گرمازدگی می تواند باعث آسیب مغزی شود. گرمازدگی وضعیت خطرناکی است که می‌تواند مرگ‌آور هم باشد. در این مقاله از سایت مرکز پارسیان مهرپرور، راهنمایی‌ها و نکاتی برای مراقبت از کودکان در طول فصل گرما ارائه خواهد شد.

گرمازدگی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

گرمازدگی که به آن آفتاب‌زدگی هم می‌گویند، شدیدترین شکل هایپرترمی (hyperthermia) یا بیماری مرتبط با گرما است. در فصل تابستان گرمازدگی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد با هر سن و سال و وضعیت جسمانی، ممکن است با آن مواجه شوند. به همین دلیل، بسیار ضروری است که در ابتدا علایم و نشانه‌های آن را به خوبی بشناسیم.

علائم گرمازدگی در کودکان

قبل از اینکه علائم گرمازدگی ظاهر شوند، بچه ها اغلب علائم و نشانه های بیماری های گرمایی خفیف مانند گرفتگی گرما و گرمازدگی را نشان می دهند. این اغلب پس از ورزش یا بازی در گرما رخ می دهد و به دلیل از دست دادن مایعات و نمک بیش از حد در اثر تعریق دچار کم آبی می شود.

درمان گرمازدگی کودکان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

علائم گرمازدگی کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • مور مور شدن
  • افزایش تعریق
  • افزایش تشنگی
  • تحریک پذیری
  • گرفتگی عضلات
  • غش، سرگیجه یا ضعف
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • پوست خنک و لطیف با وجود گرما
  • افزایش دمای بدن، معمولا بین ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتی گراد

ممکن است در موارد شدید هم علایم عصبی در بیمار دیده شود که عبارتند از:

  • تشنج
  • توهم و هذیان
  • کج خلقی و عصبانیت
  • تغییرات رفتاری عجیب و غریب

انواع و علت گرمازدگی کودکان

گرمازدگی کودکان ممکن است به دلیل عوامل مختلفی اتفاق بیفتد. این عوامل شامل افزایش دمای هوا، فعالیت بدنی شدید، نوسانات حاد دما، نقص ترمورگولاسیون در بدن کودک و کمبود آب و مایعات است. گرمازدگی می‌تواند تا حدی اتفاق بیفتد که دمای بدن را تا تب ۴۰٫۵ درجه سانتی‌گراد بالا ببرد.

گرمازدگی کودکان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

گرمازدگی می تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد :

  • گرمازدگی ناشی از فعالیت: این نوع گرمازدگی معمولا نتیجه اعمال فشار جسمانی بیش از حد در شرایط گرم و مرطوب است و می‌تواند در عرض چند ساعت ایجاد شود.
  • گرمازدگی بدون فشار: گرمازدگی بدون فشار که گرمازدگی کلاسیک هم نامیده می‌شود، به دلیل سن یا شرایط سلامت زمینه‌ای رخ می‌دهد. این وضعیت در طی چند روز به وجود می‌آید.

اقدامات اورژانسی در گرمازدگی

  • به فرد گرمازده آب و مایعات بنوشانید.
  • لباس‌های اضافی فرد گرمازده را از بدن خارج کنید تا پوست در معرض هوای خنک قرار گیرد.
  • پوست مرطوب شده فرد گرمازده را با هر وسیله‌ای که در دسترس است باد بزنید تا خنگ شود.
  • کودک یا سالمند گرمازده را در جایی که خنک است و تهویه هوای مناسبی دارد و یا در جایی که سایه است، ببرید تا آنجا دراز بکشند.
  • با هر وسیله‌ای که در دسترس دارید پوست بدنشان را خنک کنید. مانند خیس کردن یک تکه اسفنج با پارچه و کشیدن آن روی گردن و بازوها.

8 روش درمان خانگی گرمازدگی کودکان

در زمان گرمازدگی چه بخوریم؟ چه تجویزاتی از سوی طب سنتی وجود دارد؟ خوراکی ضدگرمازدگی چیست؟ شربت ضدگرمازدگی چیست؟

1) حمام سرد

اگر احساس کردید کودک دچار گرمازدگی شده است، فورا یک دوش آب سرد بگیرید و یا برای مدت ۲۰ دقیقه در یک وان پر از آب دراز بکشید تا دمای بدنتان پایین بیاید. توجه داشته باشید که اصلا لازم نیست آب خیلی سرد و یخ باشد، همین که درون آبی غیر گرم قرار بگیرید، کافی است و دمای بدنتان را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه قرار گرفتن در آب خیلی سرد و یخ ممکن است عوارض جدی داشته باشد.

2) دوغ برای درمان گرمازدگی کودکان

مصرف دوغ که از درصد بالایی آب و مقداری از پروبیوتیک‌ها تشکیل شده است هم در درمان و پیشگیری از گرمازدگی کودکان بسیار موثر است. ۲ قاشق غذاخوری ماست را به یک لیوان آب بیافزایید و کمی نمک و پودر زیره سبز (اختیاری) به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. برای جلوگیری از گرمازدگی کودکان در فصل تابستان، حتما این نوشیدنی سنتی و دلپذیر را ۱ تا ۲ بار در روز بنوشید.

پیشگیری از گرمازدگی کودک | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

3) سرکه سیب

سرکه سیب هم دارای مواد معدنی و ویتامین است که برای جلوگیری از کاهش آب و مایعات بدن و همچنین الکترولیت‌های آن بسیار مفید می‌باشد. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بعد از یک پیاده‌روی و زمانی که در معرض نور خورشید بوده‌اید میل کنید. این نوشیدنی برای کودک که در محیط گرم بیرون بازی کرده است بسیار مناسب می باشد.

4) گشنیز برای درمان گرمازدگی کودکان

گشنیز برای بدن خنک کننده است و حرارت، حالت تهوع و استفراغ را برطرف می‌کند.مقداری گشنیز را له کنید و آب آن را با مقداری آب مخلوط نمایید و کمی شکر هم به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را هر روز می‌تونید میل کنید.

5) خاکشیر، معجون ضد گرمازدگی

شربت خاکشیر یکی از خوراکی‌هایی است که از گذشته تاکنون در طب سنتی به عنوان یک نوشیدنی با طبع سرد مطرح بوده و می تواند در فصل گرما با کاهش دمای بدن به پیشگیری از گرمازدگی کودکان کمک کند.

7) شربتی ساده برای از بین بردن گرمازدگی

یکی دیگر از شربت‌هایی که از قدیم در فصل گرما مورد مصرف قرار می‌گرفته، شربت آب‌لیمو است که جلوی گرمازدگی کودکان و عطش را می‌گیرد و مصرف آن در ماه‌های گرم و در مسافرت‌ها، بسیار مناسب است. این روزها فصل گلاب‌گیری است و شربت گلاب نیز در این فصل طرفداران زیادی دارد، گلاب که همان اسانس گل محمدی است، خواص دارویی زیادی دارد، از آن جمله می‌توان به ضد اسهال، ضد التهاب، ضد نفخ، مقوی قلب، خلط‌آور، مقوی معده و اشتهاآور بودن آن اشاره کرد.

8) عرقیاتی برای رفع گرمازدگی کودکان

شاتره و کاسنی به عنوان دو عرق گیاهی قوی که خاصیت بسیار خنک کننده دارد نام برد و گفت: عرق شاتره و کاسنی برای همه افراد عادی و عامه مردم تجویز نمی شود بلکه برای آن دسته از افرادی که شغل آنان به نوعی با منبع حرارتی مانند نانوایان، ریخته گران، کارگران و کسانی که ساعات های طولانی در زیر نور خورسید مشغول به فعالیت هستند مناسب است.

علائم گرمازدگی | مرکز پرستاری پارسیان مهرپرور

نکات کلیدی برای پیشگیری از گرمازدگی کودکان

برای بهبود گرمازدگی کودکان، می‌توان از نکات زیر استفاده کرد:

  1. تشویق به بازی در سایه: کودکان را تشویق کنید تا در سایه بازی کنند و از آفتاب دوری کنند. بازی‌های داخلی و فعالیت‌های سرگرم‌کننده در فضای خنک می‌تواند به بهبود وضعیت گرمازدگی کودکان کمک کند.
  2. ایجاد محیط خنک در خانه: با استفاده از تهویه مناسب و استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده در خانه، محیطی خنک و راحت برای کودکان فراهم کنید. همچنین، استفاده از پنجره‌ها و پرده‌ها برای کنترل نور خورشید و دمای خارجی نیز مفید است.
  3. تهویه درست در اتاق خواب کودک: اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب کودک دارای تهویه مناسب است. باز و بسته کردن درها و پنجره‌ها در ساعات مناسب برای ماندگاری خنکی در اتاق کمک می‌کند.
  4. استفاده از لوازم خنک‌کننده: مانند سردخانه خریداری شده، پنکه‌های الکتریکی و سایر وسایل خنک‌کننده در کنار کودکان، به کاهش گرمازدگی کودکان کمک می‌کند.
  5. استفاده از پوشاک مناسب: به کودکان لباس‌های سبک و مناسب در فصل گرما بپوشانید. لباس‌های نفس‌گیر و ضیق برای کودکان مناسب نیستند و ممکن است بیشتر به گرمازدگی منجر شوند. انتخاب لباس‌های بافت خنک، مناسب و مناسب برای طیف وسیعی از فعالیت‌هاست.

نوشته گرمازدگی کودکان : علائم گرمازدگی، پیشگیری و درمان + درمان خانگی گرمازدگی کودک اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *