مراقبت از سالمندان بستری در منزل یک وظیفه حساس و مهم است که نیازمند برنامه‌ریزی، توجه و مهارت‌های ویژه است. بسیاری از سالمندان به دلیل از دست دادن توانایی جسمی یا مشکلات روانی از جمله آلزایمر نیاز به نگهداری دارند. نظافت، خرید مواد غذایی، پخت و پز و مدیریت داروها از جمله وظایفی است که به عنوان مراقب سالمند باید انجام دهید؛ مراقبت و نگهداری سالمند در منزل برای افرادی که شاغل هستند یا توانایی جسمی مراقبت از سالمند را ندارند کمی چالش برانگیز است. در مقاله زیر به بررسی این موضوع و نحوه پرستاری از سالمند می‌پردازیم. در منزل بسیاری از ما سالمندانی زندگی می‌کنند که تحرک ندارند، در بستر هستند و یا به اصطلاح زمین گیر شده اند. این سالمندان معمولا توانایی حرکت و انجام کارهای شخصی خود را ندارند. در مقاله زیر سعی شده نکاتی درباره شرایط نگهداری از سالمندان بستری در منزل بیان کنیم.

علت زمین گیر شدن سالمندان

اکثر سالمندان در دوران سالمندی به دلیل بیماری‌های مختلف و شرایط جسمی دشوار، دچار بیماری‌های وخیم و زمین‌گیری می‌شوند. معمولا رسیدگی به سالمندانی که زمین گیر هستند و توانایی بلند شدن ندارند بسیار دشوار است و حتما باید از یک فرد کمکی برای انجام کارهای روزانه و یا غذا دادن استفاده کرد. اکثر سالمندان زمین گیر دچار بیماری‌هایی مانند سکته قلبی یا مغزی، دیابت، عمل جراحی، پوکی استخوان، زخم بستر و بسیاری از بیماری‌هایی که سالمند را از حرکت وا می‌دارد، می‌باشند. بنابراین استفاده از یک پرستار سالمند در منزل برای نگهداری از سالمندان بستری در منزل بسیار بهتر از مراقبت از آنها در مراکز نگهداری از سالمندان یا در بیمارستان است.

رعایت نکات بهداشتی و سلامتی در مراقبت از سالمندان بستری در منزل

سالمند بی تحرک و در بستر افتاده قادر به انجام کارهای شخصی و بهداشتی خود مانند گرفتن طهارت، استحمام و غیره نمی‌باشد. بنابراین نیاز است که فرزند، پرستار سالمند و یا مراقب سالمند به آنها در انجام دادن این کارهای شخصی کمک کنند.

نگهداری از سالمندان بستری | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

از جمله وظایفی که شما یا پرستار سالمند باید در مراقبت از سالمندان بیمار و زمین گیر باید انجام دهید.

  • اصلاح مو
  • ناخن گرفتن
  • مسواک زدن
  • استحمام سالمند
  • عوض کردن لباس‌ها

نحوه نظافت یا استحمام سالمند زمین گیر

برای استحمام سالمند زمین گیر می‌توانید از صندلی مخصوص حمام یا ویلچر استحمام استفاده کنید! اگر سالمند توانایی حرکت قسمت‌هایی از بدن خود مانند دست را داشته باشد، سالمند می‌تواند با نشستن روی یک صندلی خود را بشوید و در غیر اینصورت شما یا پرستار سالمند باید در استحمام به او کمک کنید. مراقب سالمند در شستشو و استحمام باشید و از لوازم حمام تمیز و نرم استفاده کنید.

برای سالمندانی که توانایی حرکت و نشستن ندارند، انجام کارهای شخصی به کمک شما یا پرستار سالمند انجام می‌شود. برای حمام کردن سالمند شما می‌توانید از کمک فرد دیگری استفاده کنید و با درست کردن یک تشک نرم با روکش پلاستیک سالمند را در حمام خوابانده و شستشوی او را انجام دهید. البته در مورد سالمندان بستری که وضعیت حاد و زخم بستر دارند باید با مشورت یک پزشک یا پرستار شستشوی بدن او را انجام دهید.

موارد اولیه در بهداشت فردی سالمندان

  1. مراقبت از دندان‌ها در سالمندان باید به صورت روزانه و مرتب انجام شود.
  2. کوتاه کردن ناخن‌ها را در سالمندان باید مرتب انجام دهید؛ به ویژه در مورد کوتاه کردن ناخن‌های پا که برای اکثر سالمندان حتی آنهایی که کمی توانایی حرکت دست‌ها و پاهایشان را دارند، سخت تر می‌باشد.
  3. موهای زائد در سالمندان را بطور مرتب از بین ببرید تا از بروز مشکلاتی مانند عرق سوز شدن یا زخم شدن بدن جلوگیری شود. این مورد نیز از بخش‌های ویژه مراقبت از سالمندان بستری در منزل است. چرا که سالمند، در روند روانی خوبی قرار خواهد داشت.
  4. در زمینه طهارت سالمند نیز شما می‌توانید به سالمند بیمار که تحرک ندارد در رفتن به سرویس بهداشتی که مجهز به توالت فرنگی است کمک کنید و اگر اصلا توانایی حرکت ندارند، باید از پوشک مخصوص بزرگسالان که در بازار موجود است استفاده کنید. در مورد نگهداری از سالمندان پوشکی، نکته مهم این است که تمیز کردن این قسمت از بدن بطور منظم بسیار مهم است تا از بیماری‌های مختلفی مانند زخم بستر در این قسمت از بدن جلوگیری کنید. همچنین تعویض پوشک بیمار نیز دارای اهمیت فراوانی است.

5 راه پیشگیری از بروز زخم بستر در سالمندان بستری در منزل

سالمندان زمین گیر که همواره در بستر بیماری هستند! برای انجام کارهای شخصی خود نیز تحرک ندارند، گرفتار بیماری‌های مختلفی از جمله زخم بستر می‌شوند. زخم بستر در بیماران زمین گیر معمولا در نقاطی که بدن آنان با تشک در تماس است و همچنین پوست در آن قسمت نازک تر است، ایجاد می‌شود؛ مانند

  • پاشنه پا
  • باسن
  • شانه‌ها
  • پشت سر

پرستاری از سالمندان بستری در منزل | پرستار بیمار در منزل

در زمینه مراقبت از سالمندان بستری در منزل مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور به شما استفاده از پرستاران سالمند متخصص که دارای مهارت لازم و کافی هستند را پیشنهاد می‌دهد. هماهنگی جهت اعزام نیرو:

imgخدمات بالینی و پرستاری در منزل پارسیان مهرپرورآنلاینسوالی دارید؟ در واتساپ مطرح کنید.

1- تغییر حالت بدن برای پیشگیری از زخم بستر

برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر در سالمندان پوشکی، پرستار سالمند باید حالت خوابیدن یا به اصطلاح پوزیشن بیمار یا سالمند را هر دو ساعت یکبار عوض کند و اگر خود سالمند هم توانایی حرکت دارد با تشویق سالمند او را مجاب به تغییر حالت در خوابیدن کند.

2- تشک مخصوص برای مراقبت از سالمندان بستری در منزل

به ملحفه و تشک سالمند پوشکی نیز توجه کنید! این تشک‌ها باید از جنس کتان یا ابریشم باشند و شما یا پرستار سالمند باید بطور مرتب آنها را بشویید، اتو کرده و صاف پهن کنید، زیرا ملحفه یا تشک کثیف و چروک احتمال ایجاد زخم بستر در سالمندان را افزایش می‌دهد.

3- حفظ رطوبت بدن برای پیشگیری از زخم بستر

رطوبت بدن سالمند در مراقبت از سالمندان بستری در منزل اهمیت دارد! برای سالمندان از شامپوها و صابون‌های اسانس دار استفاده نکنید، زیرا پوست شما را خشک می‌کنند. همچنین مطمئن شوید که سالمند بیمار و در بستر بطور منظم و روزانه حداقل ۲ لیتر آب می‌نوشد.

4- رنگ زخم

به رنگ زخم‌ها در بدن سالمندان توجه داشته باشید! زخم بستر در سالمندانی که پوست تیره تر دارند، لکه‌های آبی یا بنفش رنگ و در افراد با پوست روشن این لکه‌های زخم به رنگ قرمز یا سفید است. ترک‌ها، چروک‌ها، ورم، قسمت‌های درخشان و تاول‌ها نشانه‌هایی از زخم بستر هستند. اگر چنین علائمی را در بیمار سالمند خود مشاهده کردید به یک پزشک یا پرستار مراجعه نمایید.

5- مصرف مایعات

افراد سالمند در بستر به دلیل اینکه مرتب در رختخواب هستند، مایعات ممکن است در شش‌هایشان جمع شود که منجر به انسداد یا ذات الریه در سالمندان شود. به دنبال نشانه‌هایی از مشکلات تنفسی و سینه باشید. برای اطمینان از اینکه این حالت روی نمی‌دهد و برای پیشگیری از مشکلات تنفسی در سالمندان در بستر شما باید بطور منظم حالت خوابیدن بیمار در بستر را عوض کنید – ترجیحا هر دو ساعت یکبار.

12 نکته کاربردی مراقبت از سالمندان بستری

در ادامه، چند نکته و راهنمایی درباره مراقبت از سالمندان بستری در منزل برای شما خواهیم داشت:

1- برنامه‌ریزی و تنظیم زمان

سعی کنید برنامه‌ی روزانه و هفتگی منظمی برای مراقبت از سالمند بستری داشته باشید. این شامل زمان‌های مصرف داروها، تغذیه، بهداشت شخصی، وقت استراحت و سایر فعالیت‌های روزمره می‌شود.

2- تأمین امکانات لازم

برای مراقبت از سالمندان بستری، باید امکانات لازم مانند تخت بستری، پوشش‌های مناسب، صندلی توالت قابل تنظیم، وسایل بهداشتی مثل پوشک بزرگسالان و وسایل شستشوی بدن فراهم شوند.

3- تغذیه مناسب و مراقبت از سالمندان بستری در منزل

تأکید بر تغذیه صحیح و مناسب برای سالمندان بستری بسیار مهم است. مطمئن شوید که غذاهای سالم و متنوعی را برای آن‌ها آماده می‌کنید و ممکن است نیاز به تغییرات در رژیم غذایی آن‌ها بر اساس توصیه پزشک داشته باشید.

پرستاری از سالمند زمین گیر | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

4- مراقبت‌های پوستی و بهداشتی

سالمندان بستری ممکن است به مشکلات پوستی و بهداشتی مختلفی دچار شوند. مطمئن شوید که پوست آن‌ها تمیز و خشک باشد و در صورت لزوم از محصولات مراقبتی مانند کرم‌ها و پودرهای خاص استفاده کنید.

5- کنترل درد و مراقبت از سالمندان بستری در منزل

اگر سالمند دارای درد است، به شدت توصیه می‌شود تحت نظر پزشک قرار گیرد. پزشک ممکن است داروها یا روش‌های دیگری را برای کنترل درد تجویز کند. شما باید دستورات پزشک را رعایت کنید و به موقع داروها را به سالمند مصرف دهید.

6- تمیزی و ضد عفونی

به دلیل ضعف سیستم ایمنی بعضی از سالمندان، حفظ محیط تمیز و ضد عفونی شده بسیار مهم است. از ضدعفونی کردن سطوح، استفاده از لوازم بهداشتی شخصی جداگانه برای سالمند و همچنین رعایت فاصله از هر گونه عفونتی از طریق ویزیتوران و دیگر افرادی که در تماس مستقیم با سالمند هستند، اطمینان حاصل کنید.

7- مراقبت روانی مهم در زمان مراقبت از سالمندان بستری در منزل

مراقبت از سالمندان بستری در منزل شامل حمایت روانی و ارائه آرامش و اطمینان است. ایجاد فضای دوستانه و مهربانانه، ارائه حرف و حدیث مثبت و برقراری ارتباطات معنوی می‌تواند به سالمند در احساس راحتی و خوشبختی کمک کند.

8- حرکت و تمرین

مراقبت از سالمندان بستری شامل تشویق به حرکت و تمرین نیز است. در صورت امکان، تمرینات ساده و ملایمی مانند تمرینات تنفسی و تمرینات تقویتی عضلات را به آن‌ها آموزش دهید تا عضلات را حفظ کنند و از سفت شدن و ضعف آنها جلوگیری شود.

مراقبت از سالمندان بستری در منزل | مرکز خدمت پرستاری پارسیان مهرپرور

9- ارتباط با تیم درمانی

در صورت نیاز به مراقبت متخصصانه، ممکن است نیاز به ارتباط با تیم درمانی مراقبت از سالمندان بستری در منزل داشته باشید. این تیم می‌تواند شامل پزشک، پرستاران، فیزیوتراپیست، و دیگر متخصصان بهداشتی و پزشکی باشد. آن‌ها می‌توانند به شما راهنمایی کنند، نکات و مشاوره‌های لازم را در خصوص مراقبت‌های پزشکی و فیزیکی سالمندان بستری در منزل ارائه دهند.

10- حفظ ارتباط با خانواده

حفظ ارتباط با خانواده و دیگر اعضای خانه بسیار مهم است. اشتراک گذاری اطلاعات و تجربیات، همدلی و همکاری با دیگران در مراقبت از سالمند بستری می‌تواند بار مراقبت را تقسیم کند و به حمایت شما کمک کند.

11- آموزش و آگاهی

به‌روز بودن با توصیه‌ها و نکات جدید مراقبت از سالمندان بستری بسیار مهم است. به دنبال منابع قابل اعتماد مراقبت از سالمندان بستری و مشاوره از تیم درمانی خود باشید.

12- مراقبت از خود لازمه مراقبت از سالمندان بستری در منزل

در نهایت، برای مراقبت از سالمندان بستری در منزل، حفظ سلامت و رفاه شما نیز بسیار اهمیت دارد. از استراحت مناسب، تغذیه صحیح، مشاوره روانشناسی، و حمایت از خود خودداری نکنید.

کلام آخر در مورد مراقبت از سالمندان بستری در منزل

حمایت روحی از سالمند بستری در منزل باعث ایجاد سلامت روانی سالمندان می‌شود! سالمندان بستری در منزل به حمایت روحی و عاطفی شما نیاز دارند؛ این موضوع در مورد سالمندانی که هوشیاری کامل ندارند هم صدق می‌کند. سالمندان زمین گیر به دلیل اینکه توانایی حرکت ندارند، نمی‌توانند به ملاقات دیگران بروند و با دیگران معاشرت کنند، بنابراین حضور فرزندان در کنار آنها و ابراز محبت به آنها بسیار مهم است.

به عنوان فرزند سالمند بیمار در بستر، او را به انجام برخی از کارهای شخصی اش تشویق کنید! فرزند یک سالمند بیمار و در بستر می‌تواند سالمند را به انجام برخی از کارها – اگر توانایی کافی برای انجام آن دارند – تشویق کند. به عنوان مثال اگر آنها مایل به انجام یک کار هنری هستند آنها را تشویق به این کار کنید، یا اگر می‌توانید هر از گاهی آنها را به ملاقات یکی از اقوام یا دوستان ببرید. معاشرت و گفتگو با دیگران برای هر فردی به ویژه سالمندان در بستر بسیار مفید است و در ارتقای روحیه آنها و در نهایت بهبود یا حفظ وضعیت فعلی شان موثر است.

چرا نگهداری از سالمندان بستری را به پارسیان مهرپرور بسپاریم ؟

به خاطر داشته باشید که مراقبت از سالمندان بستری در منزل نیازمند توجه و تعهد طولانی‌مدت است. ممکن است در مواجهه با چالش‌ها و استرس‌هایی قرار بگیرید، بنابراین حمایت اجتماعی و خودمراقبتی نیز بسیار مهم است. همچنین، هرگز تردید نکنید که در صورت لزوم از منابع موجود در جامعه و متخصصان مشورت بگیرید. در زمینه مراقبت از سالمندان بستری در منزل مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور به شما استفاده از پرستاران سالمند متخصص که دارای مهارت لازم و کافی هستند را پیشنهاد می‌دهد. مهرپرور قدیمی ترین مراکز ارائه خدمات نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل است. از مزایای استفاده از خدمات مرکز پارسیان مهرپرور این است که تمامی پرستاران مجموعه ما مجرب و با صلاحیت بوده و اگر بعد از کار، تصمیم به تعویض پرستار گرفتید میتوانید به ما اطلاع دهید تا اسرع وقت پرستار شما تعویض شود.

نوشته مراقبت از سالمندان بستری در منزل : نکات طلایی نگهداری از سالمندان بی تحرک اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *