در این مقاله از سایت مرکز پارسیان مهرپرور به بررسی کار در دوران سالمندی و 13 شغل مناسب در دوران بازنشستگی می‌پردازیم. سالمندانی که در جوانی شاغل بوده اند نیازمند انجام کاری هرچند سبک برای دوران بیکاری خود هستند که انجام آن برای سلامتی خودشان هم مفید خواهد بود. سالمندان بازنشسته در همه جای جهان بسته به شرایطی جسمانی که دارند همچون تحصیلات ، جنسیت و درآمد امکان دارد بتوانند بعد از مدتی دوباره کار کنند. این موضوع در همه جای جهان انجام می‌شود و به همین دلیل در کشورهای دیگر از بی‌معنا بودن بازنشستگی صحبت می‌شود و معتقدند که افرادی با ۳۰ یا ۴۰ سال تجربه کاری نباید یک دفعه کنار گذاشته شوند و با بالا بردن سن بازنشستگی از بازنشستگی موقت صحبت می‌کنند.

در ادامه به موارد زیر می‌پردازیم :

  • تعریف دوران بازنشستگی
  • افزایش تعداد بازنشستگان در کشور
  • بررسی مراحل بازنشستگی
  • 3 الگو برای دوران بازنشستگی
  • بررسی 13 شغل مناسب در دوران بازنشستگی
  • خلاصه مطلب

تعریف دوران بازنشستگی

بازگشت بازنشستگان به بازار کار در کشور ما یک پدیده قدیمی نیست و در دهه‌های جدید رواج پیدا کرده است و عوامل مختلفی هم در آن تأثیر داشته است. بازنشستگی اتفاقی نیست که به یک باره رخ دهد و تمام شود. بازنشستگی عبارت است از دوره‌ای که فردی که مشغول به کار بوده است به سن معینی می‌رسد که می‌تواند از مزایای فضایی که خودش بخشی از آن را ایجاد کرده است استفاده کند .

افزایش تعداد بازنشستگان در کشور

اینکه افراد بعد از بازنشستگی به بازار کار بازمی‌گردند لزوما بد نیست و بستگی به شغل افراد هم دارد. آنطور که تحقیقات و پیش بینی ها نشان می‌دهد در آینده پدیده سالمندی در کشور ما هم رواج پیدا می‌کند. افزایش تعداد سالمندان می‌تواند این معنا را داشته باشد که تعداد بازنشستگان افزایش می‌یابد. این در حالی است که ما در سال‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که بازنشستگان و به عبارتی سالمندان مجبور به کار کردن بوده اند.

بررسی مراحل بازنشستگی

مراحل بازنشستگی به قرار زیر است :

  • آمادگی فرد برای بازنشستگی
  • تصمیم برای بازنشستگی و خود بازنشستگی
  • سازگاری با بازنشستگی

کار در دوران سالمندی|مرکز پرستار سالمند مهرپرور

در مرحله آخر(سازگاری با بازنشستگی) به دلیل اینکه فرد از محیطی که به آن عادت کرده است جدا می‌شود دچار یک سری از استرس‌ها می‌شود. فرد بعد از سازگاری با بازنشستگی شروع به بازگشت به کارهای موقت یا کارهای انتقالی می‌کند و دوباره به بازار کار باز خواهد گشت. اینکه افراد بعد از بازنشستگی به بازار کار باز می‌گردند لزوما بد نیست و بستگی به شغل افراد هم دارد.

3 الگو برای دوران بازنشستگی

وقتی که سالمند بازنشسته می‌شود برای دوران بازنشستگی باید یک تغییراتی در الگو و سبک زندگی خود ایجاد کند. در منابع روانشناسی سالمندان گفته شده است که فرد از سه الگو برای بعد از بازنشستگی می‌تواند بهره گیرد که به شرح زیر می‌باشد :

سبک زندگی خانواده ‌محور

در این الگو فرد به کارهای ساده و کم‌ هزینه ‌ای که حول محور خانواده و ارتباط با اعضای خانواده و دوستان وجود دارد ، مشغول می‌شود. مثل صحبت کردن با اعضای خانواده ، حفظ روابط اجتماعی ، دید و بازدید ، نشستن با دوستان و فعالیت‌های سرگرم‌ کننده.

سرمایه ‌گذاری متوازن

این الگو در افرادی دیده می‌شود که تحصیلات بالاتری دارند. سالمندانی از این دست بنابر تحصیلات و موقعیتی که قبل از بازنشستگی داشته ‌اند نمی‌توانند خانه نشین شوند و هیچ فعالیتی نداشته باشند. این افراد ترجیح می‌دهند وقت خود را به تساوی بین خانواده ، تفریحات و شغل که می‌تواند شغل خودشان یا شغل دیگری باشد تقسیم کنند. در این الگو تقسیم زمان بین این سه حیطه یکسان نمی‌باشد و در بعضی از مواقع ممکن است زمانی که به یکی از حیطه ‌ها اختصاص داده می‌شود بیشتر باشد.

فراغت

الگویی که در آن افراد بازنشسته مشاغل مهارتی دارند ، منتهی مهارت‌هایشان ، مهارت‌های حرفه ‌ای تحصیلاتی نمی‌باشد و بیشتر شامل مهارت هایی است که نیاز به توجه و تعهد دارد.

بررسی 13 شغل مناسب در دوران بازنشستگی

بسیاری از سالمندان می‌خواهند بدون اینکه مجبور به انجام مشاغل تمام وقت باشند ، به کار در زمینه های حرفه ای خود ادامه دهند. با فروش مهارت های خود و به اشتراک گذاری دانش خود بر اساس قرارداد ، آنها می‌توانند در عین لذت بردن از آزادی و انعطاف بیشتر به کار خود ادامه دهند که در ادامه به نمونه هایی از آنها می‌پردازیم :

مشاور از جمله کار در دوران سالمندی

شرکت ها معمولاً مشاورانی را برای کمک به مسائل خاص یا راهنمایی استخدام می‌کنند. دستمزد می‌تواند عالی باشد ، به خصوص اگر تخصص خاصی را داشته باشید که مشاغل به دنبال آن هستند. به علاوه ، شما معمولاً در تعیین ساعات کاری و شرایط کاری خود انعطاف پذیری دارید.

کار در دوران سالمندی|مرکز پرستار سالمند مهرپرور

نویسندگی از جمله کار در دوران سالمندی

راه دیگر برای به اشتراک گذاشتن دانش خود نوشتن در مورد آن است. در این عصر اطلاعات ، بسیاری از مردم به دنبال محتوای معتبر آنلاین یا چاپی هستند. بنابراین اگر در یک موضوع خاص متخصص هستید ، با راه اندازی یک وبلاگ ، انتشار مقالات در پلتفرم ها یا نزدیک شدن به انتشارات مرتبط با حوزه تخصصی خود شروع کنید.

تدریس از جمله کار در دوران سالمندی

به خاطر داشته باشید که لازم نیست یک استاد دانشگاه باشید. دانش و تجربه شما می‌تواند برای واجد شرایط بودن شما برای تدریس کلاس های خود غنی سازی در بخش آموزش کافی باشد. به عنوان مثال ، اگر شغل قبلی شما در صنایع غذایی بوده است ، می‌توانید پیشنهاد تدریس یک کلاس آشپزی را بدهید.

معلم خصوصی از جمله کار در دوران سالمندی

تدریس خصوصی معمولاً یک شغل انعطاف‌پذیر است ، زیرا اغلب می‌توانید ساعات کاری خود را تنظیم کنید و مشتریان خود را انتخاب کنید. مشتریان شما می‌توانند شامل هر کسی از دانش آموزان ابتدایی تا بزرگسالان باشند. معلمانی که می‌دانند چگونه به دانش آموزان کمک کنند تا برای آزمون ها آماده شوند نیز مورد تقاضا هستند. شما می‌توانید با پیدا کردن مشتریان خود به طور مستقل کار کنید ، یا می‌توانید برای یک شرکت تدریس خصوصی کار کنید.

راننده اتوبوس مدرسه از جمله کار در دوران سالمندی

رانندگان اتوبوس مدرسه باید روی رانندگی تمرکز کنند ، اما دانش آموزان ممکن است سرکش شوند. پس چه کسی همه چیز را مرتب می‌کند تا اتوبوس ها ایمن حرکت کنند؟ راننده اتوبوس مدرسه اگر بچه‌ها را دوست دارید و می‌توانید خونسردی خود را در شرایط گاهی آشفته حفظ کنید ، این می‌تواند یک کار مفید باشد.

راهنمای تور از جمله کار در دوران سالمندی

عشق خود را به جاذبه های محلی به اشتراک بگذارید و با دانش خود از تاریخ و جغرافیا را به دیگران الهام بخشید. بسته به محل برگزاری ، می‌توانید با افرادی از سراسر جهان ملاقات کنید. مهارت های صحبت کردن در جمع و حافظه خوب ضروری است.

مهماندار یا راهنما از جمله کار در دوران سالمندی

آیا از شرکت در کنسرت ها ، نمایش ها و رویدادهای ورزشی لذت می‌برید؟ کمک کردن و کسب مقداری پول را در نظر بگیرید که به عنوان یک راهنما می‌توانید به مردم کمک کنید تا صندلی‌های خود را پیدا کنند ، بلیط تهیه کنند و کمک‌های عمومی ارائه کنند. این مشاغل معمولاً به آموزش زیادی نیاز ندارند و معمولاً شامل ساعات کار پاره وقت هستند.

پرستار سالمند در منزل از جمله کار در دوران سالمندی

مراقبت از سالمند و پرستار بیمار در منزل از شغل‌های برتر برای زنان بالای 50 سال هستند، زیرا بلوغ و تجربه زندگی در آنها بسیار ارزشمند است. به علاوه، بسیاری از مراجعان (که اغلب سالمندان هستند) ، مراقب های مسن ‌تر را به مراقب جوان ‌تر ترجیح می‌دهند که ممکن است آنقدرها با مشکلاتی که با آن روبرو هستند همدلی نکنند.

کار در دوران سالمندی|مرکز پارسیان مهرپرور

پرستار کودک و نوزاد در منزل از جمله کار در دوران سالمندی

شما می‌توانید به مراقبت از فرزندان دیگران کمک کنید. می‌توانید در یک مهدکودک ، مرکز مراقبت از کودکان یا به عنوان یک پرستار بچه خصوصی کار پیدا کنید. اگر تجربه رسمی مراقبت از کودک ندارید ، می‌توانید در دوره های کودکیاری شرکت کنید. البته شما باید استقامت بدنی خوبی داشته باشید زیرا کودکان انرژی زیادی دارند.

مربی یا داور از جمله کار در دوران سالمندی

برای دوستداران ورزش که می‌خواهند فعال بمانند ، مربیگری می‌تواند یک گزینه شغلی مفید باشد. اگرچه دستمزد اغلب کم است ، اما کار با ورزشکاران جوان مزایای بسیاری دارد. کار به عنوان داور نیز یک فرصت شغلی برای علاقه مندان به ورزش است.

نگهبان از جمله کار در دوران سالمندی

ممکن است فکر کنید که کار به عنوان نگهبان برای افراد مسن که سابقه نظامی یا اجرای قانون ندارند مناسب نیست. اما سالمندان اغلب صبر و تجربه زندگی برای موفقیت در این حرفه را دارند. بعلاوه ، می‌توانید در این کار آموزش ببینید ، اگرچه احتمالاً باید یک بررسی کامل سابقه و همچنین آزمایش مواد مخدر را پشت سر بگذارید. برای نگهبانان مسلح ، آموزش و صلاحیت های مورد نیاز گسترده تر است.

باغبان یا منظره ساز از جمله کار در دوران سالمندی

باغبانی قطعا یک سرگرمی محبوب در میان سالمندان است. اما آیا می‌دانستید که می‌توانید اشتیاق خود به گیاهان را به سود تبدیل کنید؟ شما می‌توانید مشتریان فردی را در محله خود پیدا کنید ، در یک مهد کودک کار کنید یا در یک شرکت محوطه سازی شغلی پیدا کنید. این کار اغلب فصلی است و می‌تواند شامل کار در شرایط آب و هوایی نامناسب باشد.

نوازنده یا خواننده از جمله کار در دوران سالمندی

سال های آخر می‌تواند فرصتی برای درخشش شما باشد. در واقع ، اگرچه ممکن است به اجرای به عنوان یکی از مشاغل برتر برای سالمندان بالای 70 سال فکر نکنید ، تقریباً 9 درصد از خوانندگان و نوازندگان 70 سالگی خود را پشت سر گذاشته اند. البته ، پیشینه هنرهای نمایشی مفید است و باید آماده باشید که زمان زیادی را برای تمرین بگذارید.

خلاصه مطلب

سالمندانی که در جوانی شاغل بوده اند نیازمند انجام کار در دوران سالمندی هرچند سبک هستند که انجام آن برای سلامتی خودشان هم مفید خواهد بود. این موضوع در همه جای جهان انجام می‌شود و به همین دلیل در کشورهای دیگر از بی‌معنا بودن بازنشستگی صحبت می‌شود و معتقدند که افرادی با ۳۰ یا ۴۰ سال تجربه کاری نباید یک دفعه کنار گذاشته شوند و با بالا بردن سن بازنشستگی از بازنشستگی موقت صحبت می‌کنند. بسیاری از سالمندان می‌خواهند بدون اینکه مجبور به انجام مشاغل تمام وقت باشند ، به کار در زمینه های حرفه ای خود ادامه دهند. با فروش مهارت های خود و به اشتراک گذاری دانش خود بر اساس قرارداد ، آنها می‌توانند در عین لذت بردن از آزادی و انعطاف بیشتر به کار خود ادامه دهند.

نوشته کار در دوران سالمندی : بررسی 13 شغل مناسب در دوران بازنشستگی اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *