در این مقاله از سایت مرکز پارسیان مهرپرور به بررسی فواید مصرف تخم شربتی، معرفی و طریقه مصرف آن می‌پردازیم. گیاه تخم شربتی شباهت زیادی به تخم ریحان دارد با این تفاوت که ریزتر می‌باشد، گیاهی خودرو است که در کوه و بیابان می‌روید و دارای گل ‌هایی مایل به قرمز و صورتی است. اکثر ما اصولاً از این گیاه فقط در ماه‌های گرم سال استفاده می‌کنیم اما این دانه‌ های سیاه شفاف، کاربردهایی بیشتری از رفع عطش و تشنگی دارند. این گیاه به دلیل ارزش غذایی بسیار زیادش، می‌تواند بخش مهمی از نیازهای تغذیه ‌ای سالمندان و کودکان را برآورده کند.

در ادامه به موضوعات زیر می‌پردازیم :

  • تفاوت بین ریحان شیرین با ریحان مقدس یا تولسی
  • معرفی دانه ی تخم شربتی و طریقه مصرف آن
  • سالمندان از این دانه ها چگونه استفاده کنند؟
  • در چه مواد خوراکی ای می‌توان از تخم شربتی استفاده کرد؟
  • بررسی 7 نوع از فواید مصرف تخم شربتی
  • خلاصه مطلب

تفاوت بین ریحان شیرین با ریحان مقدس یا تولسی

در ادامه به برخی از خواص شگفت‌ انگیز تخم شربتی که به ریحان شیرین و دانه‌ ی فالوده هم معروف است، معرفی می‌کنیم. گیاه ریحان، بومی هندوستان است. به آن ریحان شیرین هم می‌گویند اما با ریحان مقدس یا تولسی تفاوت دارد. ریحان تولسی در اکثر خانه‌ های هندی وجود دارد و به‌ خاطر خواصی که در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، بسیار معروف است. برگ‌های گیاه ریحان مانند دانه‌های آن بسیار سالم و پرخاصیت هستند.

مصرف تخم شربتی | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

معرفی دانه ی تخم شربتی و طریقه مصرف آن

این دانه‌های سیاه و به شکل اشک که بسیاری آنها را با دانه‌های چیا اشتباه می‌گیرند، غنی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های ضروری می‌باشند و دارای مقدار زیادی فیبر هستند. یکی از عجایب این دانه این است که هیچ کالری ندارد. تخم شربتی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ می‌باشد و به کنترل دیابت در سالمندان کمک می‌کند و برای پوست نیز مفید می‌باشد. جویدن این دانه‌ها سخت است بنابراین آنها را به صورت خام مصرف نکنید. بهتر است قبل از مصرف، آنها را در آب بخیسانید تا بافتی ژلاتینی پیدا کنند. برای بهره‌مندی از مزایای سلامتی این دانه توصیه می‌شود که هر روز حداقل ۲ قاشق چای‌خوری از آن را مصرف کنید.

سالمندان از این دانه ها چگونه استفاده کنند؟

زمانی که این دانه ها در آب خیس می‌خورند بیشترین خواص تغذیه ‌ای را دارند. آنها در تماس با آب پف می‌کنند، دور هر کدام یک پوشش سفید شفاف تشکیل می‌شود و سایزشان دو برابر می‌شود. شما می‌توانید حدود ۲ قاشق چای‌ خوری تخم شربتی را به مدت ۱۵ دقیقه در یک فنجان آب گرم خیس کنید. آب گرم باعث می‌شود که این دانه‌ها کاملا پف کنند و آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌های گوارشی مفید آنها آزاد شود.

در چه مواد خوراکی ای می‌توان از تخم شربتی استفاده کرد؟

در واقع این دانه ‌های معطر، طعم خاصی ندارند و برای افزایش ارزش تغذیه ‌ای در رژیم غذایی سالمندان می‌توان آنها را به هر غذایی اضافه کرد. آنها برای تزیین دسرها و نوشیدنی‌ها عالی هستند و می‌توان آنها را در لیموناد مخلوط کرد یا روی بستنی ریخت. آنها به نوشیدنی‌ها و دسرها طعم و مزه‌ی تازگی می‌دهند و جایگزین خوبی برای یک میان ‌وعده‌ی کم‌ کالری در سالمندان می‌باشند. در غذاهایی مثل سوپ و پاستا می‌توان آن ها را اضافه کرد و از بافت تردشان لذت برد.

بررسی 7 نوع از فواید مصرف تخم شربتی

دانه تخم‌ شربتی در طب چینی به صورت گسترده استفاده می‌شود و در سلامت سالمندان نقش بسیار زیادی دارند. در ادامه به بررسی انواع فواید تخم شربتی می‌پردازیم :

1- از جمله فواید مصرف تخم شربتی کمک به کاهش وزن در سالمندان

این دانه ها به دلیل وجود مقادیر زیاد بالایی اسیدهای چرب امگا ۳ غنی از آلفا لینولنیک اسید می‌باشند. این اسیدها به افزایش متابولیسم چربی‌سوزی در بدن سالمندان کمک می‌کنند. این دانه‌ها سرشار از فیبر می‌باشند، و به ‌مدت طولانی ‌تری در سالمندان سبب سیری می‌شود و از هوس‌های غذایی جلوگیری می‌کند. پرستار سالمند می‌تواند برای کنترل اشتها در سالمندان از این دانه ها به‌عنوان یک میان‌ وعده قبل از غذای اصلی استفاده کند. برای این منظور می‌بایست این دانه ها را به یک کاسه‌ ماست اضافه کند یا مقداری از آنها را روی سالاد میوه سالمند بریزد.

تخم شربتی برای سالمندان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

2- کاهش حرارت بدن در سالمندان

مصرف این دانه ها در سالمندان به همراه آب، شکر، عسل و گاهی اوقات شیر نارگیل برای درست کردن نوعی نوشیدنی برای روزهای گرم تابستان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. تخم‌ های شربتی یکی از بهترین خنک ‌کننده‌های بدن می‌باشند. مصرف این دانه ها در سالمندان حرارت بدن آنان را کاهش می‌دهد و به همین دلیل است که مردم معمولا آنها را به نوشیدنی‌های طراوت ‌بخش، شربت‌ها یا میلک ‌شیک‌ها اضافه می‌کنند.

3- کنترل سطح قند خون در سالمندان مبتلا به دیابت

تخم‌ های شربتی برای سالمندان مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید می‌باشند. چون می‌توانند سطوح قند خون را کنترل کنند. این دانه ها متابولیسم بدن سالمندان را کُند می‌سازند، بنابراین تبدیل کربوهیدرات به گلوکز را کنترل می‌کنند. پرستار سالمند می‌تواند دانه‌های ریحان خیس ‌خورده را در یک لیوان شیر مخلوط کرده و به‌ عنوان صبحانه به سالمند بدهد. این نوشیدنی برای سالمندان دیابتی، بسیار سالم و مفید می‌باشد.

4- از جمله فواید مصرف تخم شربتی رفع یبوست و نفخ در سالمندان

این دانه ها بدن را به ‌طور طبیعی سم ‌زدایی می‌کنند و سبب تنظیم حرکات روده در سالمندان می‌شوند. روشی مؤثر برای رفع یبوست آن است که به‌ مدت چند شب قبل از رفتن به رختخواب، یک لیوان شیر مخلوط ‌شده با تخم شربتی بنوشید. این نوشیدنی به‌ عنوان یک پاک ‌کننده‌ی معده عمل می‌کند. تخم‌های شربتی حاوی روغن‌های فرّاری هستند که به از بین ‌بردن گاز و نفخ دستگاه گوارش کمک می‌کنند و برای هضم مفیدند.

5- درمان سوزش سر معده در سالمندان

تخم‌های شربتی، سوزش معده را تسکین می‌دهند و با باعث دفع سموم از بدن می‌شود. آنها اثر اسیدی معده را خنثی می‌کنند و سوزش سردل را فرو می‌نشانند. تخم‌های شربتی خیس‌خورده، سرشار از آب هستند و به تسکین پوشش معده کمک می‌کنند، بنابراین حس سوزش را از بین می‌برند.

انواع تخم شربتی | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

6- از جمله فواید مصرف تخم شربتی بهبود وضعیت پوست و مو در سالمندان

له کردن تخم‌های شربتی در روغن نارگیل و مالیدن آن روی نواحی مشکل‌ دار پوست به درمان چندین بیماری پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند. تخم‌های شربتی را بدون خیساندن بکوبید، در یک فنجان روغن نارگیل بریزید و قبل از استفاده چند دقیقه گرم کنید. خوردن دانه‌ های ریحان به‌ طور منظم به بدن شما کمک می‌کند که کلاژن ترشح کنید. کلاژن برای ساخت سلول‌های جدید پوست و ترمیم سلول‌هایی که به‌ خاطر فرسایش طبیعی آسیب دیده‌اند، ضروری است. تخم‌های شربتی سرشار از آهن، ویتامین K و پروتئین هستند. این مواد معدنی برای داشتن موهایی بلند و قوی، حیاتی هستند. پروتئین و آهن به رشد مو نیز کمک می‌کنند و حجم مو را افزایش می‌دهند.

7- کمک به درمان سرفه و آنفولانزا در سالمندان

تخم‌های شربتی خاصیت ضد انقباضی دارند، یعنی میزان سفتی را در عضلاتِ گرفته و انقباض را کاهش می‌دهند و آنها را شل می‌کنند. آنها به این طریق به کنترل سیاه سرفه کمک می‌کنند. تخم‌های شربتی، ایمنی بدن را افزایش می‌دهند. فلاونوئیدهای موجود در آنها مانند ویسنین، اورینتین و بتاکاروتن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

توجه :

  • زنان باردار و کودکان باید از مصرف تخم شربتی اجتناب کنند.
  • اگر این دانه‌ها به‌ خوبی با آب مخلوط نشوند، ممکن است باعث خفگی بچه‌ های کوچک شوند.
  • این دانه‌ ها در زن باردار، مقادیر استروژن را در بدن کاهش می‌دهند که ممکن است منجر به سقط شود.
  • اگر باردار هستید یا هرگونه بیماری دیگری دارید، بهتر است قبل از اضافه کردن تخم شربتی به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف تخم شربتی

در مورد بهترین زمان مصرف تخم شربتی هم لازم است بدانید، یک لیوان تخم شربتی با مقدار کمی عسل و آبلیمو، هر روز صبح ناشتا نه تنها باعث احساس سیری در طول روز می‌شود، بلکه به دفع بهتر هم کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید، معمولا افرادی که اضافه وزن دارند، مشکل یبوست دارند. فیبر موجود در تخم شربتی باعث تنظیم حرکات روده و کاهش یبوست می‌شود. نوشیدن آب کافی هم در کاهش وزن و بهبود مشکلات گوارشی بسیار ضروری است.

خواص تخم شربتی برای استخوان

هر کدام دانه‌های به ظاهر ساده و کوچک تخم شربتی، دارای مقدار زیادی کلسیم هستند. کلسیم موجود در تخم شربتی، پنج برابر کلسیم موجود در مقدار مساوی شیر است! علاوه بر کلسیم که برای سلامت استخوان‌ها ضروری است، تخم شربتی حاوی مقادیر خوبی از مس، منگنز، فسفر، منیزیم و پروتئین هم هست که برای حفظ تراکم استخوان‌ها حیاتی هستند.

نکته‌ی مهم این است که ماده‌ای به نام بورون در تخم شربتی وجود دارد که انتقال کلسیم به استخوان‌ها را سرعت می‌بخشد و این یعنی خود دانه، برای انتقال کلسیم درون خودش، یک کاتالیزور هم در اختیار دارد.

گفته می‌شود برای استفاده بهتر از املاح موجود در تخم شربتی می‌توان در هنگام استفاده، دانه‌ها را آسیاب کرد تا مواد مغذی درونش، بهتر و سریع‌تر جذب بدن شوند. هر چند که این روش زیاد مرسوم نیست، ولی اگر مایل بودیم می‌توانیم امتحانش کنیم.

خلاصه مطلب

اکثر ما اصولاً از گیاه تخم شربتی فقط در ماه‌های گرم سال استفاده می‌کنیم اما این دانه‌ های سیاه شفاف، کاربردهایی بیشتری از رفع عطش و تشنگی دارند. این گیاه به دلیل ارزش غذایی بسیار زیادش، می‌تواند بخش مهمی از نیازهای تغذیه ‌ای سالمندان و کودکان را برآورده کند. از جمله فواید مصرف تخم شربتی در سالمندان کمک به کاهش وزن، کاهش حرارت بدن، کنترل سطح قند خون در سالمندان مبتلا به دیابت، رفع یبوست و نفخ، درمان سوزش سر معده، بهبود وضعیت پوست و مو و کمک به درمان سرفه و آنفولانزا می‌باشد.

نوشته فواید مصرف تخم شربتی : معرفی دانه تخم شربتی و طریقه مصرف آن اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *