خروسک در کودکان (درمان در خانه)

خروسک در کودکان به ورم حنجره و نای گفته می‌شود. بیماری خروسک می‌تواند توسط آلرژی‌، باکتری‌ها یا عوامل تحریک‌کنندهٔ استنشاق‌شده ایجاد شود اما معمولاً ناشی از یک ویروس است. بیماری خروسک یا همان کروپ یکی از بیماری های است که باعث خشن شدن صدای کودک می‌شود. این بیماری هنگامی در کودکان رخ می‌دهد که التهاب (معمولا ناشی از یک ویروس) حنجره و راه‌های هوایی فوقانی را درگیر می‌کند. بیماری خروسک در اغلب موارد کودکان سه ماهه تا پنج‌ ساله را معمولا در طول زمستان و اوایل بهار گرفتار می‌کند. کودکانی که در زیر سه سالگی خروسک می‌گیرند شدیدترین علائم را نشان میِ‌دهند. در این مقاله از مرکز پارسیان مهرپرور به بررسی این بیماری، علت، پیشگیری و راه های درمان آن می‌پردازیم.

خروسک یا کروپ (به انگلیسی: Croup) چیست؟

کودکان مبتلا به کروپ ویروسی دارند که راه های هوایی آنها را متورم می‌کند. آن‌ها سرفه‌ای با صدایی نزدیک صدای «پارس» (که اغلب با صدای پارس فوک مقایسه می‌شود) و صدایی خشن دارند و هنگام نفس کشیدن صدایی با صدای بلند و جیغ از خود تولید می‌کنند. اکثر کودکان مبتلا به خروسک در یک هفته یا بیشتر بهبود می‌یابند.

انواع خروسک کودکان

تقریبا عامل تمامی موارد بیماری خروسک، ویروس است. ویروس پاراآنفلوانزا و ویروس سن سی شیال تنفسی یا آنفلوآنزای نوع ای A یا B و هموفیلوس آنفلوآنزا عوامل ایجاد بیماری خروسک می‌باشند. همان ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند نیز باعث بروز کروپ می‌شوند. اغلب در پاییز دیده می‌شود، کروپ می‌تواند کودکان تا سن 5 سالگی را تحت تاثیر قرار دهد. دو نوع کروپ وجود دارد، کروپ ویروسی و کروپ اسپاسمودیک که هر دو باعث سرفه پارس می‌شوند.

خروسک در کودکان | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

اکثر موارد کروپ ویروسی هستند. البته عفونت های باکتریایی هم در به وجود آمدن بیماری خروسک دخیل هستند.

خروسک در کودکان با عامل ویروسی

در اکثر موارد ویروس پاراآنفلوآنزا باعث ابتلای کودکان به خروسک می‌شود. این ویروس هم در کودکان و هم در بزرگسالان باعث می‌شود که آن‌ها علائم سرماخوردگی داشته باشند، صدایشان خشن شود و سرفه کنند؛ اما این عفونت ویروسی در کودکان بسیار بیشتر دیده می‌شود. ویروس‌های دیگری که می‌توانند عامل خروسک کودکان باشند عبارتند از: ویروس آنفولانزای A و B، سرخک، آدنوویروس و ویروس سنسیشیال تنفسی. می‌توانید داروهای درمان آنفولانزا در کودکان را در این مطلب ببینید.

خروسک در کودکان با عامل باکتریایی

این روزها ابتلا به خروسک بر اثر باکتری نادر است. در گذشته مهم‌ترین علت خروسک بیماری دیفتری بود که به آن خُنّاق هم می‌گفتند. عامل دیفتری یک باکتری به اسم کورینه باکتریوم دیفتری است. بیماری‌ باکتریایی دیگری که باعث خروسک می‌شود تراکئیت باکتریایی است که نوعی عفونت نادر در نای است.

علائم خروسک در کودکان

در ابتدا، کودک ممکن است علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی یا آبریزش بینی و تب داشته باشد. اگر راه های هوایی به تورم ادامه دهند، تنفس سخت تر می‌شود. بچه ها اغلب هنگام تنفس صدایی با صدای بلند یا جیرجیر تولید می‌کنند که به این حالت استریدور می‌گویند. آنها همچنین ممکن است خیلی سریع نفس بکشند یا پسرفت داشته باشند (زمانی که پوست بین دنده ها در طول تنفس به داخل کشیده می‌شود). در جدی ترین موارد، کودک ممکن است رنگ پریده به نظر برسد یا به دلیل کمبود اکسیژن، رنگی مایل به آبی در اطراف دهان داشته باشد.

سرفه خروسکی | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

علائم کروپ اغلب در شب و زمانی که کودک ناراحت است یا گریه می‌کند بدتر می‌شود.

نشانه های مهم بیماری خروسک

علائمی مثل خستگی شدید، تب، تلاش برای تنفس راحت تر، حرکت پره های بینی، عدم توانایی خوردن یا آشامیدن، کبودی لب ها و انتهای انگشتان در موارد شدید هم از علائم دیگر و نسبتا شایع بیماری می‌باشد. شدت تب در بیماری خروسک معمولا خفیف است و به ندرت به بیش از ۳۹ درجه می‌‌رسد. بیماری ۳ تا ۷ روز طول می‌ کشد و در روزهای دوم و سوم شدت بیماری بیشتر می‌شود.

در موارد زیر باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیریم:

  • کودک در نوشیدن مایعات ناتوان شود.
  • ایجاد بی قراری و آشفتگی در کودکان
  • ایجاد مشکل تنفسی شدید در کودکان
  • پوست کودک تیره، آبی یا رنگ پریده شود.
  • بروز خواب آلودگی به صورت غیر طبیعی در کودکان
  • بروز سرفه شدید یا ایجاد خشونت در صدای کودک

درمان سریع خروسک کودکان

زمانی که کودک به خروسک مبتلا شد باید طبق دستور پزشک به آن شربت استامینوفن و مایعات گرم فراوان بدهید و هوای اتاق کودک را مرطوب کنید. وقتی خروسک در کودک شدید بود برای کم کردن علایم خروسک، کودک را به حمام ببرید و شیرهای آب داغ را باز کنید تا هوا به سرعت مرطوب شود تا تنفس او راحت تر شود البته نیازی به شستشوی کودک نیست فقط لازم است کودک را در محیط مرطوب و گرم قرار دهیم.

دارو برای سرفه خروسکی در کودکان : درمان در موارد شدید و حاد

در این حالت، معمولاً کودک در بیمارستان بستری می‌شود تا اکسیژن یا داروهای استنشاقی به او داده شود. اگر مجاری هوا شدیداً بسته است ممکن است از طریق گذاشتن لوله داخل بینی و فرستادن آن به نای راه تنفس باز شود. پزشک ممکن است داروهای ضدالتهاب کورتونی یا استروئیدی تجویز کند که به کاهش تورم حنجره کمک می‌کند و باعث می‌شود کودک راحت‌تر نفس بکشد.شربت سرفه خروسکی | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

آنتی بیوتیک برای خروسک کودکان: خروسک در کودکان معمولا یک عفونت ویروسی است و انواع آنتی بیوتیک در درمانش تأثیری ندارد. مگر آنکه پزشک تشخیص دهد که کودک مستعد ابتلا به عفونت باکتریایی ثانویه است. خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنید.

آمپول برای خروسک کودکان: وقتی برای درمان خروسک، کودک را نزد پزشک می‌برید. معمولا برای او داروهای کورتیکواستروئیدی مثل دگزامتازون تجویز می‌کند. در مواردی که خروسک در کودک شدید باشد، همراه با دگزامتازون، نبولایزر ال- اپی نفرین هم تجویز می‌شود.

بهترین شربت برای خروسک کودکان

کتوتیفن شربت برای سرفه های خروسکی کودکان: شربت کتوتیفن با کاهش التهاب در مجاری هوایی، باعث حرکت آزادتر هوا در آن ها می‌شود. اما به دلیل عوارض، نباید آن را به صورت خودسرانه مصرف کرد.

درمان خانگی خروسک در کودکان

در ادامه چند نمونه از راه های درمان سرفه خروسکی در کودکان توسط طب سنتی را بررسی می‌کنیم:

  • در اطراف حنجره بیمار ترکیبی از کافور و گل ارمنى و آب گشنیز ضماد کنید.
  • اگر لیموى شیرین در اختیار باشد باید فورا مقدارى آب لیموى شیرین به او بدهید.
  • در افراد بزرگسالی که سیگاری هستند برای درمان بیماری خروسک باید سیگار را ترک کنند.
  • برای درمان بیماری خروسک در کودکان و بزرگسالان باید تا جای که می‌شود کمتر صحبت کنند.
  • مواد غذایی سرد و تر مانند اسفناج پخته با ماست شیرین، هندوانه، برگه شفتالوى خیس‏ و به بیمار داده شود.
  • از نظر داروئى مقدارى بارهنگ و اسفرزه و صمغ عربى و شکر تیغال از هر کدام پنج گرم را دم کنید و به بیمار بدهید.
  • بیمار را در محلى که بخار آب یا بخور داروهاى سردمزاج مانند بخار گل بنفشه یا گل نیلوفر آبى در حال جوشیدن است، نگهداری کنید.
  • باید به محض ظهور خروسک چند عدد سفیده تخم‏ مرغ را که کمی نشاسته در آن ریخته‏ اند خوب بزنند تا متلاشى شود و به تدریج و مرتب به بیمار بخورانند.

خروسک در کودکان|مرکز پرستار کودک مهرپرور

نکته :

  • هرگز به کودکی که بیماری خروسک دارد و یا دچار اشکال تنفسی است هیچ نوع داروی ضد سرفه ندهید.
  • اگر تب کودک بالا است، در نفس کشیدن یا بلع مشکل دارد و یا این که با سر جلو، دهان باز و زبان بیرون آورده می‌‌نشیند، باید سریع به پزشک مراجعه شود چون این مورد اورژانسی است.

خروسک در کودکان واگیر دارد

خروسک نیز همچون سایر عفونت های ویروسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. در صورت تماس نزدیک با افراد مبتلا به این بیماری احتمال ابتلای شما بسیار زیاد است. لازم به ذکر است که این بیماری غالبا در زمان شیوع بیماری ها یا اپیدمی ها در فصول سرد سال رخ می‌دهد. جالب است بدانید همین عفونت ویروسی که موجب علائم تنفسی در کودکان می‌گردد، تاثیر چندانی بر بزرگسالان نداشته و نهایتا با ایجاد گلو درد و سرفه همراه است. البته در موارد بسیار نادری نوجوانان و بزرگسالان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

پیشگیری از خروسک

جهت پیشگیری از خروسک در کودکان بهتر است به موارد زیر عمل شود:

  • تزریق واکسن آنفولانزا هر سال به کودکان بیش از 6 ماه.
  • مکرر دستها را بشورید و از افرادی که دچار عفونت‌ های تنفسی هستند، دور بمانید.
  • در کودکان شیرخوار، بهتر است تا هر زمانی که کودک قادر به گرفتن سینه ی مادر است، به او شیر داده ‌شود و نباید کسی در اطراف او سیگار بکشد.

عوارض خروسک در کودکان

اکثر موارد خروسک در عرض ۴۸ ساعت بهبود می‌یابند. با این حال، در برخی موارد ممکن است علائم تا دو هفته نیز ادامه داشته باشند. گاهی اوقات به دنبال کروپ ممکن است کودک دچار بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه (پنومونی) یا عفونت گوش میانی شود.

خلاصه درمان خروسک کودکان در خانه

خروسک در کودکان یک بیماری مسری است. مگر اینکه کروپ به علت آلرژی یا محرکها باشد. اگر عامل کروپ ویروس باشد، مسری است و بهتر است بیمار را تا زمانی که علائمش بهتر نشده است در منزل نگه دارید. در موارد شدید معمولاً کودک برای آسان شدن تنفس، دریافت اکسیژن یا داروهای استنشاقی در بیمارستان بستری می‌شود.

منبع: https://kidshealth.org/

نوشته خروسک در کودکان : علائم و درمان سرفه خروسکی (+ بهترین شربت برای خروسک) اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *