بیماری‌های تنفسی در کودکان بیماری‌هایی هستند که عموماً در ماه‌های زمستان شایع‌تر هستند. به دلایلی مانند افزایش آلودگی هوا، خنک‌شدن هوا و گذراندن زمان بیشتر در مناطق بسته؛ شیوع بیماری‌های دستگاه تنفسی بیشتر می‌شود. از طرفی بیشتر مشکلات تنفسی کودکان مربوط به عفونت‌ تنفسی است که سالانه باعث مرگ و میر بسیاری از کودکان جهان می‌شود. به همین دلیل در این مقاله از مرکز پارسیان مهرپرور به بررسی بیماری های تنفسی می‌پردازیم. شما پس از مطالعه این مقاله پاسخ پرسش‌های زیر را خواهید یافت:

  • علت تندتند نفس کشیدن کودک در سرما خوردگی چیست؟
  • علت تنفس شکمی در کودکان چیست؟
  • علت نفس عمیق کشیدن در کودکان چیست؟
  • تند تند نفس کشیدن کودکان چه علتی دارد؟
  • تند تند نفس کشیدن کودک در خواب چه دلیلی دارد؟
  • آیا تنفس صدادار کودک در خواب خطرناک است؟

علت بیماری های تنفسی در کودکان

عوامل ایجاد کننده بیماری‌‌های تنفسی در دوران نوزادی و کودکی بسیار شایع است. در واقع، حدود یک سوم از کودکانی که در سال اول زندگی خویش در بیمارستان بستری می‌شوند. سرماخوردگی، آنفلوانزا، خروسک، برونشیولیت و سیستیک فیبروزیس از بیماری های تنفسی شایع هستند که می‌توانند در 12 ماه اول زندگی و در هر زمان در دوران کودکی ایجاد شوند. آسم و ذات الریه در صورت بروز می‌توانند مشکلات جدی را برای نوزاد ایجاد کنند. عناوینی که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  1. سرماخوردگی
  2. آنفولانزا
  3. خروسک
  4. برونشیت
  5. سیستیک فیبروزیس

در ادامه این مقاله این بیماری‌های شایع را با جزئیات بیشتری و به همراه روش‌های درمان تشریح می‌کنیم.

1. سرماخوردگی و علت تند نفس کشیدن کودک در سرماخوردگی

یکی از بیماریهای تنفسی سرماخوردگی می‌باشد که علائم معمول سرفه، آبریزش بینی، اشتهای ضعیف و گلو درد به همراه دارد. علت بیماری تنفسی در سرماخوردگی و علت تند تند نفس کشیدن کودکان می‌تواند بیش از 200 ویروس باشد. این ویروس‌ها از طریق دست‌ها، اشیای آلوده از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند. علائم سرماخوردگی در کودکان حدود یک هفته طول خواهد کشید.

مشکلات تنفسی کودکان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

درمان مشکلات تنفسی در سرماخوردگی کودکان

برای آن که بتوانید در منزل به کودک خود در تنفس صحیح کمک کنید. با انجام موارد زیر می‌توانید به کودک خود کمک کنید:

  • در اطراف کودک خود دخانیات استفاده نکنید.
  • با استفاده از دستگاه مکنده بینی کودک را تمیز نگاه دارید.
  • برای راحتی تنفس نوزاد از دستگاه بخار تمیز استفاده کنید.
  • از بخور آب گرم برای آسان‌تر کردن تنفس کودک خود استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از داروهای سرماخوردگی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.
  • متوجه باشید تا زمانی که بینی کودک مسدود است در تغذیه مشکل خواهد داشت.
  • برای آن که بتوان مخاط را شل کرد باید از آب گرم و یا قطره نمکی بینی استفاده کرد.
  • برای جلوگیری از مشکلات پوستی به علت تماس با ترشحات بینی، اغلب صورت کودک خود را تمیز کنید.

2. آنفولانزا

آنفلوانزا، علائم تب و لرز، خستگی، دردهای عضلانی و سرفه خشک را به همراه دارد. برای بیشتر افراد، آنفولانزا تنها یک بیماری تنفسی شدید است که در این صورت خطرناک نیست. مانند سرماخوردگی، آنفولانزا نیز با ویروسی ایجاد می‌شود و از طریق قطرات حاصل از سرفه یا سطوح آلوده، از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند.

راه‌های پیشگیری از آنفولانزا

واکسن آنفولانزا هر سال در دسترس است تا از ابتلا آنفولانزا در افراد جلوگیری کند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده، به تمام کودکان شش تا 24 ماه باید واکسن آنفولانزا تزریق شود.همچنین، تمام كودكان مبتلا به دیابت، بیماری مزمن کلیه، بیماری های تنفسی مثل آسم، مشکلات قلبی و ضعف در سیستم ایمنی باید هر سال واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

راه‌های درمان آنفولانزا

با انجام موارد زیر می‌توانید آنفولانزا را درمان کنید:

  • استفاده از بخور
  • مراجعه به پزشک برای کودکان کمتر از دو ماه
  • استفاده از دستگاه مکنده بینی برای پاکسازی بینی کودکان
  • مراجعه به پزشک زمانی که تب کودک بیش از سه روز طول بکشید.
  • استفاده از آب گرم یا قطره نمکی بینی که به باز شدن مجاری بینی کمک می‌کند.
  • مراجعه به پزشک در زمانی که کودک شما دچار گوش درد یا درد سینوس می‌باشد.

مشکلات تنفسی در کودکان|مرکز پرستاری کودک مهرپرور

نکته :

  • اگر کودک مشکل تنفسی دارد سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.
  • به کودک خود ASA ندهید زیرا می‌تواند باعث بیماری نشانگان ری شود.

3. خروسک بیماری های تنفسی در کودکان : خروسک

یک عفونت ویروسی می‌باشد که باعث التهاب نای و جعبه صدا (حنجره) می‌گردد. این بیماری باعث می‌شود که کودک دچار سرفه خشک و گاهی تب شود. کودکان 6 ماه تا سه ساله بیشتر درگیر این بیماریهای تنفسی می‌شوند.

4. برونشیت (عفونت ناشی از ویروس‌ها)

یکی از شایع ترین بیماری های تنفسی در کودکان ناشی از عفونت‌های ویروسی، برونشیت می‌باشد که بیشتر دستگاه تنفس تحتانی را درگیر می‌کند. IRSV نام ویروس عامل این بیماری می‌باشد. این بیماری می‌تواند از دو ماهگی در نوزادان شیرخوار شروع شود و تا دو سالگی ادامه پیدا کند. در برخی موارد به صورت خود به خود خوب می‌شود و گاهی نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان دارد.

5. بیماری های تنفسی در کودکان : سیستیک فیبروزیس

از جمله بیماری هایی که در دسته اتوزومی‌مغلوب جای می‌گیرد،CF یا همان سیستیک فیبروزیس می‌باشد. در این نوع بیماری ژن معیوب توسط پدر و مادر به کودک انتقال پیدا می‌کند. نقص ژنی در مبتلایان به این بیماری موجب می‌شود که ترشحات بدن آنان از جمله ترشحات درون راه‌های هوایی، به جای این که رقیق و لغزنده باشد، غلیظ و چسبناک باشد.

راه های تشخیص بیماری سیستیک فیبروزیس

معیارهای تشخیصی این بیماری به وجود یک یا چند ویژگی بالینی رایج، سابقه خانوادگی یا آزمایش غربالگری مثبت نوزاد و همچنین شواهد آزمایشگاهی از اختلال عملکرد پروتئین CFTR نیاز دارد. تشخیص‌های آزمایشگاهی این بیماری شامل غربالگری نوزادی، تست عرق و بررسی DNA می‌باشد.

تست عرق

در این کودکان عرق شورتر از دیگر افراد می‌باشد. در تست عرق میزان غلظت یون کلر سنجیده می‌شود. اگر تست عرق به درستی انجام شود، نتایج آن و ارتباطش با بیماری بسیار معتبر است با این حال برخی از گزارش‌ها حاکی از تشخیص‌های نادرست این تست است.

آزمایش ژنتیک

دقیق ترین شیوه تشخیص این بیماری در کودکان آزمایش ژنتیک می‌باشد و اگرچه تست‌های ژنتیکی دارای اعتبار بسیار بالایی می‌باشد ولی مشکلاتی از قبیل هزینه بالا و در دسترس نبودن این آزمایش را به همراه دارد. بر اساس آمارها در سال‌های گذشته بسیاری از کودکان مبتلا به بیماری سیستیک فیبروزیس در همان سال‌های اولیه زندگی از دنیا می‌رفتند. اما امروزه به دنبال پیشرفت‌های پرشمار در زمینه مراقبت و درمان این بیماران، نه تنها طول عمر این کودکان افزایش یافته است و بسیاری از آنان به دوره بزرگسالی می‌رسند، بلکه کیفیت زندگی این بیماران نیز بهبود قابل توجهی داشته است. این کودکان نیاز به مراقبت دائمی‌ دارند.

درمان بیماری تنفسی | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

تاثیر سیستیک فیبروزیس بر دیگر اندام‌های بدن

مصرف جانبی انواع ویتامین‌های محلول در چربی برای این کودکان لازم است و افراد مبتلا به این بیماری به دلیل اختلال در مجاری خروجی آنزیم‌های پانکراسی، دچار سوء‌هاضمه و سوء جذب مواد غذایی می‌شوند و با وجود اشتهای زیاد، اغلب وزن نمی‌گیرند و این موضوع بدن آن‌ها را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها و عفونت می‌کند.

نارسایی لوزالمعده

به دلیل این مشکل در ترشحات، گرد و غبار و میکروب‌های ریه‌های کودک به خوبی پاکسازی نمی‌شوند و باعث ایجاد عفونت‌های مزمن و طولانی و گاهی خطرناک در ریه‌ها می‌شود. همچنین در این بیماری راه خروجی ترشحات لوزالمعده در کودک به دلیل غلظت بیش از حد بسته می‌شود و غذاهایی که کودک مصرف می‌کند، به خوبی هضم و جذب نمی‌شود که این بخش از بیماری نتیجه نارسایی لوزالمعده می‌باشد.

مشکلات پانکراس

برای هر کودکی که مبتلا به این بیماری می‌شود متناسب با سن، جنس، میزان پیشرفت بیماری و بسیاری از زمینه‌های دیگر، رژیم غذایی منحصر به او طراحی می‌شود و مصرف بیشتر غذاهای پرچرب و پر کالری در این کودکان اهمیت دارد. با مصرف بیشتر چربی و آنزیم‌های پانکراس، می‌توان تا حد ممکن نقص عملکرد آنزیم‌های پانکراس را جبران کرد.

کمبود انرژی

نیاز به انرژی در این کودکان بسیار بیشتر از دیگر همسالانشان می‌باشد. چون تمام قوای بدن کودک صرف مقابله با تاثیرات بیماری بر ریه‌ها و سیستم گوارش می‌شود و به همین دلیل مواد غذایی سرشار از انرژی همواره باید در برنامه غذایی شان گنجانده شود. این بیماران با عرق شور، دفع سدیم بیشتری دارند. لازم است نمک دفع‌شده از عرق کودک جبران و روزانه مقدار کمی‌ محلول نمک همراه با سبزی یا گوشت به کودک داده شود.

مشکل تنفسی در کودکان|مرکز پرستاری پارسیان مهرپرور

بیماری های تنفسی

تجمع مخاط‌‌ها در نایژک‌ها زمینه‌ساز بیماری های تنفسی حاد و نارسایی تنفسی می‌شود و مهم ترین علت تهدید حیات مبتلایان به CF مشکلات ریوی است. مخاط غلیظ‌،پ سدی ایجاد می‌کند که مانع از جریان هوا می‌شود. در پی تجمع اخلاط در ریه، ترشحات برونشیت‌ها و باکتری‌ها به خوبی دفع نمی‌شود و در نتیجه آمفیزم ریوی (از بین رفتن بافت ریوی) به وجود می‌آید؛ آمفیزم ممکن است در یک لوب ریه، یک یا هر دو ریه به‌ طور کامل ایجاد شود که کاهش قدرت تنفس را در پی دارد.

عفونت های ریوی

راکد ماندن مخاط‌‌ها، رشد و تکثیر باکتری‌ها را آسان می‌کند و زمینه ‌ساز بروز عفونت‌های ریوی مکرر و وخیم می‌شود. تخلیه مداوم و همیشگی خلط‌های ریه لازمه این بیماران می‌باشد، اتساع مداوم ریه‌ها تغییر شکل قفسه ‌سینه را در پی دارد و در چنین مواردی کودک دچار گوژپشتی شدید و بزرگ شدن قفسه‌ سینه می‌شود.

نکروز یا از بین رفتن برخی بافت‌های بدن

از دیگر عوارض ریوی این بیماری نکروز و از بین رفتن برخی بافت‌های بدن به دلیل نرسیدن اکسیژن می‌باشد و بیماری های تنفسی به‌ تدریج به نارسایی تنفسی مزمن تبدیل می‌شود که با کبودی لب‌ها و انگشتان به‌ دلیل کاهش اکسیژن خون همراه است و مبتلایان را بسیار ناتوان می‌کند.

تغییر ظاهر ناخن‌ها

ناخن ها به شکل چماقی در می‌آیند و در برخی کودکان مبتلا به CF، نتیجه مشکلات ریوی مانند عفونت‌های مکرر و کمبود اکسیژن مزمن می‌باشد. مهمترین راه پیشگیری از گرد شدن ناخن ها، پاکسازی مکرر راه‌های هوایی و حفظ عملکرد صحیح ریه در کودکان می‌باشد.

6. برونشیولیت علت نفس عمیق کشیدن در کودکان

علت نفس عمیق کشیدن در کودکان؛ یکی دیگر از انواع بیماری‌های ریه در کودکان برونشیولیت ریه است. برونشیولیت یک عفونت ویروسی ریه بوده و معمولاً توسط ویروس سنسیسیال تنفسی (RSV) در کودکان ایجاد می‌شود. ویروس از طریق قطرات موجود در هوا، دست‌ها و اشیا آلوده منتشر می‌شود و این بیماری در کودکان علائمی چون آبریزش بینی، خس خس سینه، تند تند نفس کشیدن کودک، دشواری در تنفس، سرفه همراه خلط یا بدون آن و تب به همراه دارد. البته حدود ۲۰ درصد از نوزادانی که به برونشیولیت ریه مبتلا می‌شوند،عفونت گوش هم دارند. اگر کودک شما مبتلا به برونشیولیت است حتما ویزیت پزشک آنلاین داشته باشید و از متخصص کودکان مشاوره پزشکی دریافت کنید.

علت تنفس شکمی در کودکان

پیدا کردن ریشه اصلی در بیماری‌های تنفسی کودکان یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که والدین باید آن را برای کودکان خود انجام دهند. به این نکته توجه داشته باشید، علت تنفس شکمی در کودکان و یا کودکانی که دارای مشکلات تنفسی هستند یکی از دلایل زیر باعث بروز این بیماری شده‌اند.

  • انحراف تیغه بینی
  • لوزه‌ها و غدد لنفاوی
  • التهاب مخاط بینی آلرژیک

تند تند نفس کشیدن کودک در خواب چه دلیلی دارد؟

بسیاری از والدین با مشاهده این موضوع که نوزاد عزیزشان در هنگام خواب، تند تند نفس می‌کشد نگران و آشفته می‌شوند. خوب است تا بدانیم که اگر عاملی باعث تاثیر بر سیستم تنفس شود، مثل عدم دریافت میزان اکسیژن کافی، تنفس نوزاد در خواب نیز سریع تر می‌گردد. پزشکان این اتفاق را تاکی پنه نامیده اند. تنفس نوزاد در خواب به شرایط فیزیولوژیک او بستگی دارد. برای مثال اگر سوراخ های بینی نوزاد بیش از حد بزرگ به نظر می‌رسند، این نشان میدهد که نوزاد برای رساندن اکسیژن کافی به ریه های خود به سختی تلاش می‌کند.

اگر می‌بینید که نوزاد شما در انتهای هر دم و بازدم، ناله یا غرغر می‌کند یا عضلات ناحیه گردن و اطراف ترقوه و دنده‌های او دچار کشیدگی است، بهتر است که به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا دلایل تنفس نامنظم نوزاد در خواب به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرند.

خلاصه مطلب

بیماری های تنفسی در دوران نوزادی شایع می‌باشد. در واقع، حدود یک سوم کل بستری‌ها در سال اول زندگی به دلیل بیماری های تنفسی می‌باشد. شایع‌ترین بیماری های تنفسی در کودکان مربوط به عفونت‌های تنفسی است که سالانه باعث مرگ و میر بسیاری از کودکان در جهان می‌شود. فیزیوتراپی قفسه سینه می‌تواند به رفع ترشحات نایژه‌ها، باز شدن مجاری تنفسی از مخاط‌ها و بهبود جریان هوا کمک کند.

نوشته بیماری های تنفسی در کودکان : تند تند یا عمیق نفس کشیدن کودکان (علت و درمان) اولین بار در پارسیان مهرپرور | پرستار سالمند , پرستار کودک. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *